Minister van Onderwijs Weyts (N-VA) wil de komende vijf jaar in totaal 67 miljoen euro investeren om de taalachterstand van kleuters weg te werken. Eerst moet een taaltest ontwikkeld worden. Het Vlaams Parlement heeft gedebatteerd over zin en onzin van zo'n taaltest. Dat leverde ook enkele persoonlijke getuigenissen op van parlementsleden. [naar artikel]
Zuhal Demir (N-VA) is er weer in geslaagd om iedereen de gordijnen in te jagen. Het N-VA-Kamerlid en voormalig staatssecretaris lanceerde afgelopen weekend het voorstel van een verplicht taalbad van één schooljaar voor kleuters die onvoldoende Nederlands kunnen. [naar artikel]
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil het probleem van taalachterstand bij sommige kleuters aanpakken. Een screening in de derde kleuterklas moet een eventuele achterstand detecteren, een taalbad moet het probleem daarna verhelpen. Wij vroegen aan enkele experts wat zij van dat idee vinden. [naar artikel]
Onderwijsdocenten van de Arteveldehogeschool vinden dat een taaltest voor kleuters niet deugd. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat alle kleuters hun Nederlands laten testen voor ze naar het lager onderwijs gaan. Maar het isoleren van kleuters van de klasgroep met een stempel van "taalachterstand" werkt averechts. De docenten pleiten voor meer taal, meer kennisdeling en meer middelen, die ervoor moeten zorgen dat ze tijd en aandacht kunnen besteden aan elk van die leerlingen en hun taalontwikkeling. [naar artikel]
Van alle kleuters in het derde jaar hebben zo’n 1.200 kinderen extra taalondersteuning nodig. Nog eens 500 anderen moeten intensieve begeleiding volgen om Nederlands te leren. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘koala-test’, die de taalachterstand bij kleuters in kaart brengt. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA): “Als pakweg 1 op 4 kleuters in de klas te beperkt Nederlands begrijpt, dan is dat absoluut nefast voor álle kinderen.” [naar artikel]
Van alle kleuters in het derde jaar hebben zo’n 1.200 kinderen extra taalondersteuning nodig. Nog eens 500 anderen moeten intensieve begeleiding volgen om Nederlands te leren. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘koala-test’, die de taalachterstand bij kleuters in kaart brengt. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA): “Als pakweg 1 op 4 kleuters in de klas te beperkt Nederlands begrijpt, dan is dat absoluut nefast voor álle kinderen.” [naar artikel]
Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V) lijkt niet gewonnen voor de plannen van zijn collega van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om in te grijpen bij ouders wier kinderen slecht scoren op taalkennis Nederlands. “Wie straffen oplegt, zal de (oefen)kansen van kinderen eerder verkleinen dan vergroten. Niet in het belang van het kind”, zegt minister Dalle in een reactie op Twitter. [naar artikel]
25% van de schoolgaande kleuters in Zaventem heeft een achterstand in het Nederlands. Dat blijkt uit de resultaten van de KOALA-test, die het taalniveau meet bij kleuters, in de Zaventemse scholen eind vorig jaar. Mogelijk is er nog meer achterstand, zegt schepen van Onderwijs Dirk Philips (open VLD). “De testen zijn enkel afgenomen op basis van begrijpend lezen." [naar artikel]
Vijftien procent van de kinderen in de derde kleuterklas kent niet genoeg Nederlands om zonder begeleiding aan het eerste studiejaar te beginnen. In de stad Antwerpen loopt dat percentage zelfs op tot 27 procent. Maar dat is nog geen reden tot pessimisme. “Dankzij de wetenschap weten we nu perfect hoe we die achterstand moeten aanpakken.” [naar artikel]
Brussels parlementslid en VGC-lid Liesbet Dhaene (N-VA) vindt dat de Vlaamse Gemeenschapscommissie te weinig investeert in het wegwerken van de taalachterstand van anderstalige leerlingen. De 42,41 miljoen euro die de VGC als investering voor Onderwijs en Vorming opneemt in haar begroting gaat vooral naar de capaciteitsuitbreiding van het Brussels Nederlandstalig onderwijs. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.