Heel wat technische scholen en beroepsscholen in Vlaanderen zijn bezorgd over de nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad van het secundaire onderwijs. Dat schrijft De Standaard. De komende maanden wordt over die eindtermen onderhandeld met de Vlaamse regering. Maar de technische en beroepsscholen zijn bang dat er te veel aandacht zal gaan naar algemene vakken, en dat ten koste van de praktische vakken. [naar artikel]
Tijdens de lockdown gingen de leerlingen van de Mechelse school Colomaplus thuis aan de slag met foodboxen en kappershoofden, maar dinsdag zitten ze weer alle 1.100 op school. In zo’n school met veel praktische studierichtingen gaan de coronamaatregelen nog een stuk verder dan mondkapjes en handgels, want hier worden ook de nieuwe regels uit de betrokken sectoren toegepast. “Een bord dresseren we bijvoorbeeld niet meer met meerdere leerlingen, maar elke leerling doet zelf een volledig bord”, zegt praktijkleraar Herwig Claes. “Dat is een totaal nieuwe manier van werken.” [naar artikel]
De onderwijskoepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat gelijkwaardige eindtermen indienen voor de eerste graad secundair onderwijs. Dat staat te lezen in een nieuwsbrief aan scholen. De huidige eindtermen, die al drie jaar in voege zijn, zijn volgens het katholieke net immers te gedetailleerd en sturend. [naar artikel]
Achttien directies van technische scholen in de provincie Antwerpen hebben een open brief opgesteld, gericht aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Ze vrezen dat de nieuwe eindtermen ten koste zullen gaan van de STEM-richtingen. “Het zijn net die technische profielen die we nodig hebben”, zegt Laurent Heyman, directeur van Don Bosco Hoboken. [naar artikel]
Meer dan ooit is er op de arbeidsmarkt nood aan mensen met een technische opleiding. In de regio Antwerpen-Waasland alleen al zijn er vandaag meer dan 23.000 vacatures, het merendeel daarvan in de industrie en de logistiek. Om al die jobs ingevuld te krijgen, is er een mentaliteitsverandering nodig, stelt werkgeversorganisatie Voka. [naar artikel]
Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil dat er in de eindtermen meer aandacht komt voor 'burgerschap'. Dat zegt ze in aanloop naar de eerste schooldag. [naar artikel]
Vlaams Onderwijsminister Hilde Crevits wil dat er in de eindtermen meer aandacht komt voor ‘burgerschap’. Dat zegt ze in aanloop naar de eerste schooldag. [naar artikel]
Tegen 2018 worden de nieuwe eindtermen ook echt in de klas ingevoerd. Naast de mening van de leerlingen, vroeg minister van Onderwijs Hilde [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.