Het aantal Limburgers dat betrokken raakt in een ongeval op de weg van of naar het werk, is de voorbije jaren fors gestegen. Dat blijkt uit een berekening van het ACV op basis van cijfers van Fedris, het federaal agentschap voor beroepsrisico’s. [naar artikel]
Nooit eerder vielen er zo weinig doden in het Antwerpse verkeer als in de eerste negen maanden van dit jaar. Met uitzondering van vorig jaar zitten we al sinds 2012 in die dalende trend. Opvallend is echter wel dat door het stijgende aantal fietsers ook het aantal fietsongevallen omhooggaat. [naar artikel]
Het aantal bedrijfsfietsen stijgt spectaculair en bijgevolg ook het aantal fietsongevallen. Bedrijven zetten daarom meer op preventie in. [naar artikel]
In de eerste helft van 2021 gebeurden er in onze provincie 384 letselongevallen met fietsers, een stijging met 23,5 procent ten opzichte van een jaar eerder en de sterkste stijging van alle Vlaamse provincies. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut VIAS. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar gebeurden er elk jaar meer dan 200 ongevallen met voetgangers en fietsers bij wegenwerken in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die parlementslid Stijn Bex (Groen) opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open Vld), schrijft De Zondag. [naar artikel]
Steeds meer mensen kiezen voor de (elektrische) fiets om zich gemakkelijk en snel te verplaatsen. De keerzijde van die stijgende populariteit laat zich helaas optekenen in de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute, gebaseerd op cijfers van de federale politie: nooit eerder waren er zoveel dodelijke ongevallen met fietsers in ons land. Om deze treurige trend een halt toe te roepen, belicht HLN Shop vier items die de veiligheid op de fiets verbeteren. [naar artikel]
Antwerpen scoort middelmatig, maar zet stappen vooruit als het gaat om duurzaamheid en mobiliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van consultancybedrijf Arcadis in honderd steden wereldwijd. Net als Antwerpen (37) staat ook Brussel in de top vijftig. [naar artikel]
Een te lange reeks zware fietsongevallen leverde vorige week nog maar eens de illustratie bij de hallucinante statistiek: fietsen is in dit land nog altijd 23 keer gevaarlijker dan autorijden. 'Als je de veiligheid van fietsers echt wilt verhogen, mogen de belangen van de automobilist niet meer op de eerste plaats komen.' [naar artikel]
De voorbije vijf jaar gebeurden er elk jaar meer dan 200 ongevallen met voetgangers en fietsers bij wegenwerken. Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open VLD), schrijft De Zondag. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.