Olievervuiling komt vaak voor in havens, vaak onopgemerkt. Om dat probleem efficiënt aan te pakken, gaat het Antwerpse Havenbedrijf samenwerken met de universiteit Antwerpen. Zo worden er drones met warmtebeeldcamera's uitgestuurd om olievlekken te detecteren. Op die manier kunnen ook kleinere olievlekken snel opgespoord worden en wordt het makkelijker om de vervuiler te identificeren. [naar artikel]
Middenin de haven, op enkele meters van de Schelde, is tussen de jaren 50 en 70 miljoenen liter olie geloosd en verbrand. De grond is erg vervuild. [naar artikel]
De haven van Antwerpen gaat drones inzetten om drijfvuil in de dokken efficiënter op te sporen en op te ruimen. Elk jaar wordt maar liefst 50 ton drijfvuil uit de dokken gehaald en het is belangrijk om dat zo snel mogelijk op te ruimen, om schade aan de natuur en de schepen te beperken. [naar artikel]
Drones van het Limburgse bedrijf DroneMatrix gaan in de haven van Antwerpen ingezet worden bij het opsporen van drijfvuil. [naar artikel]
Het Antwerpse loodsbedrijf Brabo heeft donderdag de aankomst gevierd van twee nagelnieuwe boten om de restanten van olierampen in de Antwerpse haven op te ruimen. Ze kosten samen zo’n 6,5 miljoen euro. “Dit zijn echt twee werkpaarden in de natte aannemerij.” [naar artikel]
De 42-jarige Bruno Lambert leidt in de Antwerpse haven de opruim van olievervuilingen op het water in goede banen. Een zware en vuile taak, maar een die ook veel voldoening geeft. Bijvoorbeeld wanneer hij een besmeurde familie eendjes uit het water kan redden. [naar artikel]
U hebt ze misschien zelf al zien vliegen op festivals: drones, die naast een hoop herrie toch ook indrukwekkende beelden maken. Boven een haven vol (petro)chemische installaties vliegen is net wat anders, en nog veel gevaarlijker. Dave Wels (42) uit Kieldrecht is een van de eerste dronepiloten die de nodige adelbrieven heeft om dat te doen. “De uitstoot van schepen meten en controleren? Dat kan.” [naar artikel]
Minstens tot eind dit jaar zullen boven de Antwerpse haven opnieuw drones te zien zijn. Dat zal gebeuren voor controles of incidenten. De beelden kunnen ook snel met de hulpdiensten worden gedeeld. Later wil de haven een netwerk van zelfvliegende drones. [naar artikel]
Leken drones vijf jaar geleden vooral nog spielerei, dan is die tijd nu helemaal voorbij. Steeds meer bedrijven en overheden zetten ze in, ook in de Antwerpse haven. We overlopen de waaier van toepassingen. “Het is intussen veel meer dan iets voor een bedrijfsfilm”, zegt Stabroekenaar Marcel Aertssen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.