2020 was het jaar van mode en... games. Tezamen dan nog wel. Nu corona onze wereld nog digitaler maakte, is dat zo gek nog niet. Games werden bovendien ook dit jaar alsmaar populairder. Daarom toveren verschillende grote modehuizen hun standaardshows en lookbooks nu om tot een virtuele game-ervaring. Speel de Sims à la Gucci of maak samen met Balenciaga een sprongetje naar het jaar 2031. [naar artikel]
Na twee jaar van lege catwalks, collecties inkopen via Zoom en véél comfy joggings trekt de modesector zich weer op gang. Ook in eigen land, met de Antwerp Fashion Week. Heeft de pandemie de (Belgische) modesector voorgoed veranderd? En zo ja, hoe? [naar artikel]
Modeontwerpster Stella McCartney is er zeker van: de mode-industrie helpt het milieu langzaam om zeep. ‘We moeten dringend een manier vinden om onze industrie samen te verbeteren. Dat is nodig voor de toekomst van de mode en voor de toekomst van de planeet’, stelt ze na de publicatie van een vernietigend rapport. Daarin wordt uit de doeken gedaan hoe de mode-industrie de voorbije jaren is uitgegroeid tot een van de meest vervuilende industrieën. [naar artikel]
De Britse ontwerper Stella McCartney heeft naast het runnen van haar eigen label nog een andere belangrijke missie: de mode-industrie duurzamer... [naar artikel]
De koopjesperiode loopt op haar einde. Uit een voorlopige balans van de Mode Unie en Unizo blijkt dat de opbrengst van de koopjesperiode dit jaar lager ligt dan vorig jaar. Het warme weer zit daar zeker voor iets tussen. Tegelijkertijd werden daardoor de echte zomerspullen wel vlotjes verkocht. [naar artikel]
Langzaam maar zeker wordt de modewereld diverser: we zien plussize of genderneutrale collecties of modellen met uniekere verhalen. Al blijft er werk aan de (kleding)winkel, vindt ook Zalando. Daarom komt het online shopplatform met collecties specifiek voor mensen met een handicap. “Het vinden van modieuze aangepaste kleding is nog steeds een uitdaging voor hen.” [naar artikel]
Op de catwalks was er tijdens de modeweken iets opvallend afwezig: het decolleté. Veel merken - van Gucci tot Dior - toonden collecties met een zedige hals - exit cleavage. Zijn we bloot gewoon beu? Of worden we met zijn allen weer wat preutser? Volgens BV-stylist Jody Van Geert is het geen van beiden. “Het is een slagbeweging van de industrie.” [naar artikel]
Mode beïnvloedt wel vaker interieur en vice versa. Deze trends regeerden op de catwalks, maar kan je dit najaar ook perfect thuis toepassen voor... [naar artikel]
De mode-industrie moet door de coronacrisis nog creatiever zijn dan normaal. Carine Roitfeld, voormalig editor-in-chief van Vogue Paris, is daar... [naar artikel]
Naar aloude gewoonte gaan bij het begin van de zomervakantie ook de solden van start. De koopjesperiode begint op zaterdag 30 juni en loopt tot dinsdag 31 juli. De verwachtingen van de handelaars voor de zomersolden lopen uiteen, maar allemaal spreken ze van een minder goed voorjaar. [naar artikel]
Het Amerikaanse consultancybureau Bain & Company heeft berekend dat het nog tot 2022 of zelfs 2023 zal duren tot de mode-industrie volledig hersteld is van de gevolgen van de coronacrisis. “Alles wordt anders”, klinkt het. [naar artikel]
Van 14 tot en met 20 oktober vindt voor het eerst De Week van de Belgische mode plaats. Het initiatief, in het leven geroepen door de Belgische Modefederatie Creamoda en de federatie voor zelfstandige modedetailhandel Mode Unie, moet mode van eigen bodem meer gaan promoten. [naar artikel]
Als funshoppen niet snel weer mag, dan is de koopjesperiode niet meer dan een pleister op een houten been. De beperking van het alleen winkelen fnuikt de start van de solden. Mode Unie, de sectorfederatie voor de zelfstandige modedetailhandel, voorspelt een daling met 30 procent van de verkoop ten opzichte van de vorige wintersolden. [naar artikel]
Facebook heeft een nieuwe naam: Meta. Met die naamsverandering wil topman Mark Zuckerberg nog meer inzetten op een virtuele toekomst. Met andere woorden: een virtuele wereld waarin we werken, studeren en ontspannen. Maar hoe realistisch is dat? Is dit hoe onze toekomst er zal uitzien? [naar artikel]
Via zijn mode wil hij de wereld een stukje mooier maken. Door statements in zijn collecties of door een gevoelige slogan op een T-shirt voor... [naar artikel]
De Amerikaans-Somalische Halima Aden (23) is het eerste model dat een hijab droeg op catwalks en covers, maar nu neemt ze een stap terug in de modewereld. Ze vindt dat de eisen van de industrie haar religieuze overtuigingen in gevaar brachten. [naar artikel]
H&M, Burberry, Nike, Gap, Stella McCartney en HSBC – enkele van de grootste namen in de modewereld – bundelen hun krachten om duurzame mode te produceren. Dat willen ze onder andere doen door hiernieuwbare materialen te gebruiken. De mode-industrie is de op één na meest vervuilende industrie ter wereld. Daarom hebben enkele grote namen uit […] Het bericht H&M, Burberry en Nike zetten zich samen in voor duurzame mode verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Digitale kleding, gemaakt van pixels in plaats van textiel, wint aan populariteit. Ontwerpers spelen in op de digitalisering en testen volop hoe we onze kleerkast kunnen uitbreiden met virtuele kledingstukken die we enkel online bezitten. Wat is daar de bedoeling van? En is digitale mode de toekomst? Fashionista Elien Migalski (31) denkt van wel. [naar artikel]
Het nieuwe coronavirus heeft de modesector in zijn grip. Metro sprak met modeblogster Cassidy Zachary van The Art of Dress over apocalyptische mode, de duurzame beweging en design mondmaskers. Op de catwalks van Fall/Winter 2020 pakten modehuizen als Balenciaga en Marine Serre (en Gareth Pugh en Margiela al tijdens vorige seizoenen) uit met de huidige […] Het bericht Mode in tijden van corona (deel 2): “Apocalyptische ontwerpen overheersen de catwalks” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Door het sluiten van niet-essentiële winkels in landen over de hele wereld gaat ook de mode-industrie door een moeilijke periode. Overal worden grote kwartaalverliezen opgetekend maar bij een luxe-merk blijkt de schade al bij al mee te vallen. En dat is voornamelijk te danken aan de Chinese kooplust. [naar artikel]
België is een modeland en de Belg is trots op de Belgische mode. Alleen weet hij er bitter weinig van: op algemene kennisvragen over Belgische mode is de gemiddelde score amper drie op tien, zo blijkt uit een rondvraag van de Belgische Modefederatie Creamoda in samenwerking met iVox. [naar artikel]
Van 10 tot 16 oktober loopt de 4de editie van De Week van de Belgische mode. Lokaal shoppen is dan de boodschap en dat kan doorheen het hele land in meer dan duizenden winkels. Nu al last van keuzestress? Onze mode-expert Hilde Geudens tipt alvast de mooiste Belgische herfsttoppers en aan welk budget jij ze in je kleerkast haalt. [naar artikel]
Al moeten we de term ‘lelijk’ even nuanceren. Ugly fashion is een term die gebruikt wordt door de mode-industrie om kledingstukken, schoenen en accessoires te categoriseren die anders of minder flatterend zijn. Veel van die ‘lelijke’ items blijven uiteindelijk jarenlang in onze kasten hangen of worden zelfs vaste waardes in de mode. Denk maar aan Uggs bijvoorbeeld, die dit jaar een comeback maakten. Deze vijf trends zien we het komend jaar overal. En misschien nog lang daarna? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.