Er zijn maar weinig plekken in Vlaanderen waar industrie en familiegeschiedenis zo met elkaar verweven zijn als op de Opel-site, langs de Scheldelaan in de Antwerpse haven. In het voormalige polderdorp Oorderen moest onder meer de ondernemersfamilie Aertssen plaats maken voor de autofabriek. Zoveel jaren later breekt dezelfde familie die fabriek mee af. En op dit moment speuren archeologen het terrein af. Ze vinden er sporen, maar ook menselijke taferelen en enkele opvallende verrassingen. En wij mochten mee graven. [naar artikel]
Het Havenbedrijf Antwerpen start een nieuwe marktbevraging voor de voormalige Opelsite, die tot voor kort in optie werd gegeven aan het Saudische ERS-project. Er wordt nu ook expliciet uitgekeken naar meerdere bedrijven. [naar artikel]
Het is bijna definitief gedaan met de huidige iconische Opelsite. De aannemers Aertssen en De Meuter zijn aangesteld om alle gebouwen te slopen, dit voor een bedrag van 13,5 miljoen euro. De twee bedrijven zijn meteen aan de slag gegaan met voorbereidende werken voor de sloop. Voor CEO Greg Aertssen is de klus een emotionele opgave. [naar artikel]
Op de Opelsite in de Antwerpse haven is een aanzienlijke vervuiling met het toxische PFAS vastgesteld. De gevolgen van een blusschuimtank die er in de grond zat. Voor het eerst start afvalstoffeninstantie OVAM in Vlaanderen een saneringsproject voor het goedje. De rekening gaat evenwel naar de vorige eigenaar van de site, General Motors. [naar artikel]
Er komen tegen 2025 twee nieuwe bedrijven naar de voormalige Opelsite in de Antwerpse haven. Het Amerikaanse bedrijf Plug investeert bijna 300 miljoen euro in een waterstoffabriek. Het Belgische bedrijf Ekopak investeert ruim 100 miljoen euro in een fabriek die gezuiverd afvalwater gaat opwaarderen tot hoogwaardig water voor de industrie. De twee bedrijven creëren minstens zestig jobs. [naar artikel]
Het bedrijf Laupat Industries komt dan toch niet naar de vroegere Opelsite in de Antwerpse haven. Het kiest voor een andere locatie in de haven, omdat het bedrijf op de Opelsite geen rechtstreekse toegang krijgt tot de binnenvaart en het spoor. [naar artikel]
Het Amerikaanse PureCycle Technologies gaat een fabriek voor plasticrecyclage bouwen in het NextGen District, de voormalige site van Opel Antwerpen in de haven. De toekomstige ‘hotspot voor circulaire economie’ krijgt daarmee een vijfde en voorlopig laatste concessiehouder. [naar artikel]
Een paar weken voor de opening kwam koning Boudewijn incognito al langs. Maar het was broer Albert die op 12 april 1958 officieel Domein Bokrijk mocht openen. Het eerste openluchtmuseum in ons land. Een idee van gouverneur Roppe, die de rest van zijn carrière zijn hoog bezoek steevast zou meetronen naar het domein. Tot Henry Ford toe. [naar artikel]
Geen Radio 2 Tuindag op 1 mei in Bokrijk dit jaar. Het Openluchtmuseum komt wel met een nieuw evenement, Bokrijk Botaniek. Grootste publiekstrekker moet de outdoor living beurs zijn. [naar artikel]
Voor een fortuin bij Manchester United gaan voetballen: het is het voorlopige eindstation in het plan dat Romelu Lukaku als kind al in zijn hoofd had. Al toen hij op de pleintjes van Wintam speelde, was het zijn missie om naar Engeland te gaan en de beste te worden. Voor geld en faam, natuurlijk. “Maar nog meer voor zijn moeder”, zegt zijn beste vriend Vinnie Frans. “Ze hadden het niet gemakkelijk vroeger. Maar zijn moeder is álles voor Romelu. Haar een beter leven geven, is alles wat hij wilde.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.