Taxibedrijven hebben moeite met de strenge taaleisen die de Vlaamse overheid oplegt aan chauffeurs. Tegen het einde van dit jaar moeten de chauffeurs een bewijs van taalbekwaamheid kunnen overleggen, als ze een bestuurderspas willen behalen. Voor taxibedrijven die werken met buitenlandse chauffeurs is dat een onmogelijke opgave zegt GTL, de nationale groepering van ondernemingen met taxi- en huurvoertuigen met chauffeur. [naar artikel]
Buitenlandse professoren moeten 3 jaar na hun aanstelling aan een Vlaamse universiteit, slagen voor een Nederlandse taaltest. Dat is te streng, zegt Didier Pollefeyt, vicerector van de KU Leuven. [naar artikel]
Slechts acht procent van de taxichauffeurs in België zijn vrouwen. Daarom wil de Belgische taxifederatie GTL meer vrouwelijke chauffeurs aanwerven.“Ondanks het feit dat onze sector erg divers is, zijn vrouwen nog sterk ondervertegenwoordigd.” [naar artikel]
De Brusselse taxichauffeurs gaan morgenvroeg op verschillende plekken in Brussel de weg blokkeren, en dat uit protest met de mogelijk politieke tegemoetkoming aan de Uber-chauffeurs. Er komen onder meer blokkades aan aan het Meiserplein, het Schumanplein en andere invalswegen. De taxichauffeurs ondernement gerechtelijke stappen. [naar artikel]
De Brusselse taxifederatie en Uber België zijn tevreden dat het Brussels Parlement de ordonnantie heeft goedgekeurd die de Brusselse taxisector hervormt. Maar ze zijn bezorgd over de numerus clausus, die zal bepalen hoeveel chauffeurs er in de hoofdstad mogen rondrijden. [naar artikel]
Het langverwachte taxiplan treedt vandaag in werking. Dat betekent in de eerste plaats meer licenties voor straattaxi’s en nieuwe tarieven. Maar de Brusselse taxifederatie (BTF) zegt dat geen enkele taxi uitgerust is om rekening te houden met de aangepaste prijslijst. “De tellers in de wagens zijn nog niet vervangen of aangesloten op de externe server. Het wordt chaos,” zegt Sam Bouchal van BTF. [naar artikel]
Internationale experts die voor een Federale Wetenschappelijke Instelling werken, moeten volgens CD&V-Kamerlid Vincent Van Peteghem drie jaar krijgen om Nederlands of Frans te leren. [naar artikel]
Taxichauffeurs moeten tegen juni volgend jaar taaltesten afleggen. Als hun niveau niet voldoende is voor Frans of Nederlands, mogen ze niet meer rijden. Deze nieuwe maatregel krijgt vooral in het Brusselse kritiek. “Velen zijn gedemotiveerd omdat het niveau te hoog ligt”, legt taxichauffeur Moise Kaplan uit in VTM NIEUWS. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.