06:00 Sophie Dutordoir lijkt de juiste persoon om de NMBS naar nieuwe horizonten te leiden en van het spoor de ruggengraat van de mobiliteit te maken. Zo zal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)... [naar artikel]
Spoorwegmaatschappij NMBS wil de garantie krijgen dat ze ook de komende tien jaar de enige operator blijft voor het gesubsidieerde binnenlandse reizigersvervoer per spoor, ondanks de in 2023 geplande liberalisering. Dat staat in een memorandum dat de NMBS rondstuurde in de aanloop naar de verkiezingen van mei. [naar artikel]
Sophie Dutordoir, CEO van spooruitbater NMBS, haalt in een interview in De Tijd zwaar uit naar de federale regering. "Er is geen visie op mobiliteit en spoor, geen investeringsplan én geen geld. Er gebeurt niets. We werken ons hier kapot, maar het is aanmodderen in de marge." [naar artikel]
De koperdiefstallen langs het spoor kostten de NMBS in 2017 600.000 euro. Door de vermindering van het aantal incidenten als gevolg van koperdiefstallen daalde het kostenplaatje sinds 2013, toen de NMBS nog 4,8 miljoen euro moest ophoesten, stelselmatig. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op een schriftelijke vraag van Wouter Raskin (N-VA). [naar artikel]
Spoorwegmaatschappij NMBS wil later dit jaar een app lanceren waarmee reizigers een idee krijgen van de bezettingsgraad van de treinen. Dat heeft minister van Mobiliteit François Bellot (MR) woensdag gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit. [naar artikel]
Dagelijks worden er gemiddeld tien pv’s opgesteld voor het niet-dragen van mondmaskers op het openbaar vervoer bij de NMBS. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld) aan minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. [naar artikel]
De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren – met dank aan meer treinen, variabele tarieven en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, dat met tien jaar vertraging door de federale regering werd goedgekeurd. [naar artikel]
Vier miljard euro extra voor de komende tien jaar. Dat is wat minister van Mobiliteit Georges Gilkinet aan de regering vraagt voor de NMBS. Veel geld in tijden van crisis en een begrotingstekort dat oploopt tot 23 miljard. Niet alle coalitiepartners staan daarom te springen voor het plan van de Ecolo-minister. [naar artikel]
Als bijkomende internationale maatschappijen treinen via Brussel zullen laten sporen, dan zal dat ten koste gaan van de dienstverlening van de NMBS. Dat heeft CEO Sophie Dutordoir gezegd tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie Mobiliteit. [naar artikel]
NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir maakt zich sterk dat er weldra een nieuwe beheersovereenkomst wordt afgesloten met de NMBS, een belangrijke eis van de stakers in het bedrijf. Dat zegt ze in "De afspraak". Ondanks een driedaagse spoorwegstaking ziet Dutordoir de toekomst van het Belgische treinverkeer rooskleurig in. "Het is de eerste keer in de geschiedenis van het Belgische spoor dat er een plan op tafel wordt gelegd voor de komende tien jaar. Dat is nog nooit gebeurd. Ik heb een akkoord met minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo)." [naar artikel]
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vraagt de NMBS en Infrabel om een gezamenlijk actieplan op te stellen om de stiptheid op het spoor te... [naar artikel]
De finale goedkeuring van het ontwerp van vervoersplan van de NMBS is voorzien voor het einde van het jaar. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts laten verstaan na overleg in het Executief Comité van Ministers van Mobiliteit (ECMM), de bijeenkomst van de ministers van Mobiliteit in België. [naar artikel]
Meester Yaobin Wei heeft op tien jaar tijd een speciale reputatie opgebouwd. Hij staat in de Chinese stad Luoyang immers bekend als ‘de man met de ballen van staal’. Of hij nu een voet of een baksteen tegen zijn edele delen krijgt: een krimp geeft de meester nooit. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vraagt de NMBS en Infrabel om een gezamenlijk actieplan op te stellen om de stiptheid op het spoor te verbeteren. Hij riep de raad van bestuur en directiecomités van de spoorbedrijven donderdagochtend op het matje in zijn kabinet. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) wil dat de spoorbedrijven NMBS en Infrabel tekst en uitleg geven over de opeenvolgende incidenten bij het spoor die de afgelopen dagen tot grote vertragingen hebben geleid. [naar artikel]
Ondanks bezwaar van de NMBS blijft het systeem behouden waarbij iedere Belg recht heeft op tien gratis treinritten. Dat is dinsdagavond beslist op een overleg tussen minister van Mobiliteit Bellot (MR) en de NMBS. [naar artikel]
Als bijkomende internationale maatschappijen treinen via Brussel zullen laten sporen, dan zal dat ten koste gaan van de dienstverlening van de NMBS. Dat heeft de CEO van de spoorwegmaatschappij, Sophie Dutordoir, gezegd tijdens een hoorzitting in de Kamercommissie Mobiliteit. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) gaat aan de regering iets meer dan 3,4 miljard euro extra vragen voor investeringen bij het spoor, in het kader van de nieuwe beheersovereenkomsten voor de periode 2023-2032. Dat heeft hij woensdag gezegd in de Kamercommissie Mobiliteit, waar het voorontwerp van de nieuwe beheersovereenkomsten met de NMBS en Infrabel werden toegelicht. [naar artikel]
Spoorwegmaatschappij NMBS wil de garantie krijgen dat ze ook de komende tien jaar de enige operator blijft voor het gesubsidieerde binnenlandse... [naar artikel]
Vier sollicitatierondes waren ervoor nodig, maar de regering-Verhofstadt heeft haar topman voor de NMBS. De ministerraad benoemde gisteren Karel Vinck als gedelegeerd bestuurder voor het spoorwegbedrijf. Zijn voorganger Christian Heinzmann hield het tien dagen vol, de 63-jarige captain of industry Vinck geeft zichzelf drie jaar de tijd om de NMBS op het goede spoor te krijgen. [naar artikel]
De vraag van minister van Mobiliteit Gilkinet om de sluiting van de loketten in 44 stations te herzien, schiet bij de NMBS in het verkeerde keelgat. De minister en het spoorbedrijf komen op ramkoers te liggen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.