De Brusselse regering heeft een akkoord bereikt over een slimme kilometerheffing in de hoofdstad. Ze wil nu in overleg gaan met Vlaanderen en Wallonië, maar daar zijn de reacties furieus. [naar artikel]
Wie Brussel binnenrijdt moet over afzienbare tijd een kilometerheffing betalen. Dat heeft de Brusselse regering aangekondigd op een persconferentie. De nieuwe heffing past binnen een hervorming van de Brusselse verkeersfiscaliteit en heet SmartMove. De Brusselse regering heeft het plan al goedgekeurd en wil nu met de andere gewesten overleggen. [naar artikel]
De Brusselse regering voert een slimme kilometerheffing in: geen belasting meer op het bezit van een auto, maar per gereden kilometer. Daardoor betalen de Vlaamse en Waalse pendelaars mee, bovenop de verkeersbelasting die ze in het eigen gewest ook al betalen. Een belangenconflict tussen de gewesten dreigt. [naar artikel]
De Brusselse regering kreeg de banbliksems van de andere gewesten over zich heen omdat ze in 2022 een kilometerheffing wil invoeren. Vlaanderen en Wallonië zien er een belastingverhoging voor de pendelaars in. De Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, verdedigt de keuze: er moet een oplossing voor het fileprobleem komen. Ze relativeert de economische schade: "Londen, Singapore en ... [naar artikel]
De Vlaamse regering reageert misnoegd op de Brusselse plannen voor een hervorming van de verkeersfiscaliteit. Hoewel de Brusselse regering er zelf nog niet over wil communiceren en er nog niets definitief beslist is, lokte een gelekt voorstel heel wat commotie uit in Vlaanderen. "Wij verzetten ons tegen elk systeem dat de factuur doorschuift naar de Vlaamse pendelaars", zegt Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA). [naar artikel]
Het Vlaams Belang dient een belangenconflict in tegen de Brusselse mobiliteitsplannen. De Brusselse regering wil onder meer een slimme kilometerheffing, ook voor pendelaars naar Brussel. “Een groteskere provocatie is nauwelijks denkbaar”, vindt de extreemrechtse partij. “Als Brussel de plannen doordrijft, moet Vlaanderen de geldkraan dichtdraaien.” De Brusselse regering stelde gisteren haar klimaatplannen voor. Daarin is […] Het bericht Vlaams Belang dient belangenconflict in tegen Brusselse mobiliteitsplannen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Brusselse regering heeft donderdag een akkoord bekendgemaakt over een stadstol. Hoe zou de kilometerheffing werken? [naar artikel]
Een doorzichtige poging van N-VA om de federale regeringspartijen kleur te laten bekennen over de Brusselse kilometerheffing, komt als een boomerang terug. [naar artikel]
Wie Brussel met de wagen binnenrijdt, moet daar straks voor betalen, ook de Vlaamse pendelaars. Het Brussels Gewest voert nog deze legislatuur een variant in op de omstreden kilometerheffing. Mobiliteitsexperte Cathy Macharis (VUB) vindt het een goed idee. ‘Eigenlijk zou Vlaanderen dit ook moeten invoeren.’ [naar artikel]
Het draagvlak voor een eengemaakte Brusselse politiezone en de invoering van een slimme kilometerheffing is vrij groot bij de Brusselse politici. Dat blijkt uit het kopstukkendebat dat donderdagavond werd georganiseerd door ondernemersorganisaties Unizo en UCM. [naar artikel]
Het draagvlak voor een eengemaakte Brusselse politiezone en de invoering van een slimme kilometerheffing is vrij groot bij de Brusselse politici, dat blijkt uit het kopstukkendebat dat donderdag werd georganiseerd door ondernemersorganisaties Unizo en UCM. Mobiliteit was thema nummer één. Bij Unizo en UCM zijn ze gewonnen voor een slimme kilometerheffing die de bestaande verkeersbelasting […] Het bericht Verkiezingen19 – Draagvlak voor één politiezone en kilometerheffing is groot bij Brusselse kopstukken verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Brusselse mobiliteitsminister Elke Van den Brandt wil Vlaanderen de pas afsnijden en een Brusselse 'stadstol' invoeren, ook voor Vlaamse pendelaars. Helemaal niet zo'n gek idee, vindt econoom Bruno De Borger (UA). 'Alleen moet Brussel niet profiteren van de pendelaars.' [naar artikel]
De Brusselse mobiliteitsminister Elke Van den Brandt wil Vlaanderen de pas afsnijden en een Brusselse 'stadstol' invoeren, ook voor Vlaamse pendelaars. Helemaal niet zo'n gek idee, vindt econoom Bruno De Borger (UA). 'Alleen moet Brussel niet profiteren van de pendelaars.' [naar artikel]
De Brusselse regering heeft een akkoord over de invoering van een kilometerheffing. [naar artikel]
De Brusselse kilometerheffing voor auto’s zal er deze legislatuur niet meer komen. Bij Open VLD, die zowel in de Brusselse als in de Vlaamse regering vertegenwoordigd is, moet de schatkist van Brussels minister van Financiën Sven Gatz het afleggen tegen de portemonnee van de Vlaamse pendelaar. In Wallonië klinkt het “non” zelfs nog iets feller. [naar artikel]
N-VA-fractieleidster in het Brussels Parlement, Cieltje Van Achter, reageert verrast op het spierballengerol van de Brusselse regering rond de invoering van de stadstol. “Zonder overleg wordt ermee gedreigd om een stadstol in te voeren als Vlaanderen en Wallonië niet meewillen in een globale slimme kilometerheffing. De Brusselaars zouden niet meer moeten betalen, maar de Vlaamse […] Het bericht N-VA verrast over spierballengerol van Brussel over stadstol verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
08:29 De Brusselse mobiliteisminister lanceert een voorstel om samen met Vlaanderen een afgeslankte versie van de kilometerheffing in te voeren. [naar artikel]
Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) breekt een lans voor een Brusselse stadstol voor alle automobilisten. Ze is niet bereid om te wachten op Vlaanderen om die kilometerheffing in te voeren. 'Voorbarig', zegt coalitiepartner Open VLD nu. [naar artikel]
De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. Bij een budgetneutrale kilometerheffing is het bedoeling om de lasten te verschuiven van het bezit van een auto naar het gebruik. Wat denk jij? Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]
Tenzij een samenwerkingsakkoord met de gewesten daar verandering in brengt, zullen Brusselse eigenaars van leasingwagens de kilometerheffing moeten betalen, zonder dat ze profiteren van een afschaffing van de huidige verkeersbelasting. ‘Een typisch Belgische situatie’, zegt minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD). [naar artikel]
De kilometerheffing zet de Brusselse regering al meteen onder hoogspanning. De groenen willen vooruit, maar de andere partijen staan op de rem. Bij de liberalen mag Brussels kopstuk Sven Gatz (Open Vld) het weer uitleggen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.