Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

HET DEBAT. Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee?

14/09/2021 - 13:35
"De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. Bij een budgetneutrale kilometerheffing is het bedoeling om de lasten te verschuiven van het bezit van een auto naar het gebruik. Wat denk jij? Is een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een goed idee? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing: elke filedag 1,3 miljoen euro verlies (14/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka. Een slimme kilometerheffing belast wagengebruik op basis van de milieukenmerken van het voertuig, de plaats en het tijdstip van de verplaatsing. [naar artikel]


2. DEBAT. Na pleidooi Lydia Peeters: moet slimme kilometerheffing ingevoerd worden? (22/04/2023 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse regering blijft ver onder haar klimaatdoelstelling. Nieuwe maatregelen dringen zich op. Open Vld pleit onder andere voor een slimme kilometerheffing. Een goed idee? [naar artikel]


3. Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing (14/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka. [naar artikel]


4. Voka wil slimme kilometerheffing: “De weg opgaan als de kans op file het grootst is, kost dan centen” (14/09/2021 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka dinsdag. [naar artikel]


5. Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing: “Met de wagen de weg opgaan als de kans op file het grootst is, kost dan centen” (14/09/2021 - Het Nieuwsblad)

De Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka dinsdag. [naar artikel]


6. HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing? (27/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de... [naar artikel]


7. HET DEBAT: moet de volgende regering werk maken van een slimme kilometerheffing? Dit is jullie mening (27/08/2019 - Het Laatste Nieuws)

CD&V heeft in de gesprekken voor de opmaak van een Vlaams regeerakkoord de slimme kilometerheffing weer op tafel gelegd. De heffing moet volgens de... [naar artikel]


8. N-VA botst over kilometerheffing: laat de partij het idee binnenkort varen? (06/04/2019 - De Morgen)

N-VA worstelt met de slimme kilometerheffing, haar antwoord op de toenemende files. De framing dat het om een belastingverhoging gaat, wint terrein. Laat de partij het idee binnenkort varen? [naar artikel]


9. Unizo steunt slimme kilometerheffing, “maar dan niet enkel voor lichte vrachtwagens” (22/08/2019 - Het Nieuwsblad)

Unizo schaart zich achter het idee om een slimme kilometerheffing in te voeren, “maar die moet dan wel consequent voor iedereen met een gemotoriseerd voertuig gelden”. Dat laat de ondernemersorganisatie donderdag in een reactie weten. Een kilometerheffing specifiek voor lichte vrachtwagens kan dus niet door de beugel. “Ofwel geldt de maatregel voor iedereen, ofwel voor niemand”, zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo. [naar artikel]


10. Slimme kilometerheffing voor personenwagens wordt onvermijdelijk (28/09/2017 - Het Laatste Nieuws)

Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts heeft van de regering toestemming gekregen om het onderzoek naar een slimme kilometerheffing voor... [naar artikel]


11. Brussel kan doorzetten met slimme kilometerheffing (05/11/2021 - De Tijd)

16:58 In een advies erkent de Raad Van State dat Brussel autonoom bevoegd is om een slimme kilometerheffing in te voeren, maar hij dringt wel aan op verder overleg met Vlaanderen en Wallonië. [naar artikel]


12. Wat kost de slimme kilometerheffing van Groen? (25/05/2019 - Knack)

Betekent de slimme kilometerheffing die Groen voorstelt 'een platte belastingverhoging' van 2 miljard euro? Nee. De cijfers die Bart Tommelein (Open VLD) in Knack noemde, blijken niet te kloppen. [naar artikel]


13. Vijf vragen over de slimme kilometerheffing: hoe werkt het en wat zal het kosten? (05/04/2019 - Gazet van Antwerpen)

De slimme kilometerheffing komt eraan, maar hoe gaat het werken? Volgens documenten die de zakenkrant De Tijd kon inkijken, betalen autobestuurders tussen de 2 en 5 eurocent per kilometer. Is dat genoeg om de Vlaamse files aan te pakken? [naar artikel]


14. Helft Belgische werknemers is tegen slimme kilometerheffing (16/09/2019 - Het Nieuwsblad)

Slechts de helft (53 procent) van de Belgische werknemers vindt dat de slimme kilometerheffing er moet komen. Dat blijkt uit een enquête van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). “Wij zijn daar wel altijd voorstander van geweest”, zegt voorzitter Pieter Timmermans, die erkent dat het een (te) moeilijk dossier is. Hij ziet het wel goed komen met het mobiliteitsbudget. [naar artikel]


15. Ben Weyts: 'Gaan kilometerheffing niet door strot van Vlaming rammen' (09/04/2019 - Knack)

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) lijkt de slimme kilometerheffing voor personenwagens helemaal te begraven. Volgens de N-VA-minister is het 'debat vergiftigd', is er geen 'draagvlak' meer voor de maatregel en is de bevolking 'bang gemaakt'. [naar artikel]


16. Minister van Mobiliteit Ben Weyts begraaft kilometerheffing voor personenwagens helemaal (09/04/2019 - Het Belang van Limburg)

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) begraaft de slimme kilometerheffing. Voor de camera’s van VTM komt hij met een nieuw idee op de proppen. “Waar we de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in infrastructuur zijn de files een beetje gedaald”, zegt hij. “Het is duidelijk dat er geen draagvlak meer is voor de kilometerheffing. We gaan die niet door de strot van de mensen rammen.” [naar artikel]


17. Studie: slimme kilometerheffing is de beste oplossing (16/12/2019 - De Standaard)

Een slimme en gebiedsdekkende kilometerheffing is de beste oplossing als de Vlaamse overheid een wegenheffing wil invoeren die tegelijk de files vermindert en de gebruikers en vervuilers laat meebetalen. [naar artikel]


18. Slimme kilometerheffing zware rekening voor automobilist (05/04/2019 - De Morgen)

De automobilist dreigt de dupe te worden van de slimme kilometerheffing. Dat voorspellen automobielorganisaties VAB en Touring. 'Wie op vijftig kilometer van zijn werk woont, zal jaarlijks 1.500 euro extra moeten betalen', waarschuwt Maarten Matienko van VAB. [naar artikel]


19. Werkgevers blijven hameren op slimme kilometerheffing (07/05/2019 - Het Laatste Nieuws)

Werkgeversorganisatie Voka en de Waalse en Brusselse tegenhangers UWE en BECI blijven hameren op de uitrol van een slimme kilometerheffing in de... [naar artikel]


20. N-VA begraaft slimme kilometerheffing (10/04/2019 - Gazet van Antwerpen)

“Extreme scenario’s zijn naar voor geschoven. De bevolking is bang gemaakt. Het komt er niet, tenzij er een draagvlak zou zijn.” In enkele zinnen veegde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de slimme kilometerheffing gisteravond in de televisiestudio’s van tafel. [naar artikel]


21. DISCUSSIE. Vindt u de invoering van een kilometerheffing een goed idee? (28/05/2018 - Gazet van Antwerpen)

Uit een nieuwe studie blijkt dat een kilometerheffing in Vlaanderen zoveel inkomsten zou genereren dat er een lastenverlaging tot 4,5 miljard euro kan doorgevoerd worden. [naar artikel]


22. Slimme kilometerheffing: Unizo eist duidelijkheid van politiek (12/04/2019 - Knack)

Ondernemersorganisatie Unizo vindt dat mobiliteit een centraal thema moet zijn bij de verkiezingen en dringt er bij de partijen op aan met oplossingen te komen. De organisatie betreurt dat de slimme kilometerheffing gesneuveld lijkt in het slagveld van de campagne en komt zelf met een mobiliteitsplan. [naar artikel]


23. 'Wie werkt, zal kilometerheffing betalen' (26/12/2018 - De Tijd)

16:13 Kilometerheffing op alle Vlaamse wegen is een goed idee, is bij mobiliteits- en autofederaties te horen. Maar ze moet wel tot minder files leiden en het zal vooral de beroepsbevolking zijn die ze beta... [naar artikel]


24. Jean-Marie Dedecker in debat met mobiliteitsexpert: "Automobilist wordt uitgemolken" vs. "Met kilometerheffing rijdt iedereen vlotter"  (08/04/2019 - VRT NWS)

Jean-Marie Dedecker en mobiliteitsexpert van de KU Leuven Stef Proost zijn in "Terzake" in debat gegaan over de slimme kilometerheffing. Dedecker zegt dat hij zich zal blijven verzetten tegen wat hij het "uitmelken van de automobilist" noemt. Proost is een "believer" in het systeem: "hiermee kan je eindelijk de files aanpakken".  [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!