Exact hoe zwaar de coronacrisis zal wegen op de Vlaamse arbeidsmarkt, is op dit moment nog altijd moeilijk in te schatten. Onze werkexpert Stijn Baert ziet echter nog een véél groter probleem voor onze toekomstige welvaart opduiken: de steeds slechter wordende resultaten voor o.a. wetenschappen en wiskunde bij de Vlaamse schoolgaande jeugd. “Krijgen we dit niet gekeerd, dan is het niet ondenkbaar dat de economische langetermijngevolgen groter zullen zijn dan die van de coronacrisis.” [naar artikel]
Uit onderzoek van hogeschool Odisee blijkt dat de taalvaardigheid van studenten drastisch daalt. Herkenbaar voor de Antwerpse hogescholen en de UAntwerpen, al hebben ze ook bedenkingen: de instroom van studenten is breder en er gebeurt veel tijdens de opleiding om de taalvaardigheid bij te spijkeren. En dat het niveau achteruitgaat? “Dat zeiden ze in de jaren vijftig ook al.” [naar artikel]
Niet gaan werken kan voor sommigen interessanter zijn dan een job aanvaarden. Vooral alleenstaanden winnen niets of nauwelijks iets door een baan te aanvaarden die onder het gemiddelde loon zit. Met dank aan de torenhoge lasten op arbeid en de vele sociale voordelen voor wie niet werkt. [naar artikel]
De wetenschappelijke afdelingen in het ASO-onderwijs zitten in heel wat scholen echt in de lift, zo blijkt uit een rondvraag. In Kindsheid Jesu in Hasselt noteren ze in het eerste jaar zelfs een mooie plus 50 procent. In het Inspirocollege in Houthalen hebben ze in hun tweede graad ook dubbel zoveel leerlingen voor wetenschappen. [naar artikel]
Geef een Vlaamse leerling uit het vierde leerjaar een moeilijke rekensom, en hij lost die zonder problemen op. Voor wetenschappen ligt dat anders, Vlaamse leerlingen scoren ‘slechts’ gemiddeld. [naar artikel]
De Vlaamse leerlingen zijn goed in wiskunde. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek dat werd voorgesteld door Vlaams minister van Onderwijs [naar artikel]
Vlaamse 15-jarigen scoren bovengemiddeld op vlak van wiskunde, wetenschappen en leesvaardigheid. Dat blijkt uit de resultaten van PISA 2015, een driejaarlijks onderzoek van de OESO dat het onderwijs wereldwijd vergelijkt. Er is wel een duidelijk verschil tussen de hoog- en de laagpresterenden in Vlaanderen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.