Het Nederlands van leerlingen in het basisonderwijs gaat er met elke sluitingsdag van de school op achteruit. De impact is bovendien groter in scholen met veel kwetsbare leerlingen. Dat meldt Katholiek Onderwijs Vlaanderen woensdag, op basis van een onderzoek van de KU Leuven. Volgens Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, toont dit aan dat “elke schooldag telt” bij de aanpak van leervertraging. [naar artikel]
De coronacrisis heeft vorig schooljaar voor een half jaar leervertraging gezorgd. Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen (KOV) heeft daarom een team van vijftien mensen de opdracht gegeven om de specifieke aanpak van de gevolgen op scholen te ondersteunen. “Die leerachterstand wegwerken wordt een werk van lange adem”, zo klinkt de weinig verrassende conclusie van een perceptieonderzoek dat KOV in januari 2021 bij 1.515 leraren uit het basis- en secundair onderwijs uitvoerde. [naar artikel]
De coronacrisis heeft vorig schooljaar voor een half jaar leervertraging gezorgd. Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen (KOV) heeft daarom een team van vijftien mensen de opdracht gegeven om de specifieke aanpak van de gevolgen op scholen te ondersteunen. [naar artikel]
De discussie over de eindtermen in het onderwijs doet de gemoederen hoog oplaaien tussen de topman van het katholiek onderwijs Lieven Boeve en regeringspartij N-VA. Boeve vreest dat de vrijheid van onderwijs wordt beknot als de politiek de eindtermen maximaal gaat bepalen. "Zo vernietigt de N-VA het DNA van het katholiek onderwijs", schrijft hij in een opiniestuk in De Standaard. [naar artikel]
15:54 Door de hoge besmettingscijfers bij kinderen jonger dan twaalf gaan veel basisscholen dicht. De topman van het Katholiek Onderwijs noemt de situatie onhoudbaar en roept op de quarantaineregels te herd... [naar artikel]
"Een uur Nederlands minder? Dat idee is paradoxaal met alle signalen die wij binnenkrijgen over het taalniveau. Er is juist extra aandacht nodig", zegt Carl De Strycker (UGent en Poëziecentrum vzw). [naar artikel]
Op de slotdag van het ledencongres van het katholiek onderwijs zei topman Lieven Boeve dat hij zich ergert aan 'de voortdurende polarisering van discussies in onderwijs'. [naar artikel]
Door de coronacrisis lopen heel wat kinderen leerachterstand op. Uit nieuw onderzoek van de KULeuven blijkt dat het Nederlands van leerlingen er op achteruit gaat, élke dag dat er geen les is op school. De onderzoekers bekeken de eindtoetsen die in het zesde leerjaar in het Katholiek Onderwijs worden afgenomen en koppelden die gegevens aan het aantal dagen dat een school dichtging tijdens de eerste coronagolf. In de scholen waar er meer sluitingsdagen waren, scoorden de leerlingen minder goed op begrijpend lezen. [naar artikel]
Ondanks meer lestijd vorig schooljaar is nog lang niet alle leervertraging ingehaald. Dat blijkt uit onderzoek van de KU Leuven op basis van toetsen in het lager katholiek onderwijs. Hoopgevend is dat de zwakkere leerlingen minder leerverlies leken te lijden. Knappe koppen presteerden dan weer minder in wiskunde. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.