Gazet van Antwerpen

Student schrijft open brief: “Laat ons terug naar de aula komen”

08/02/2021 - 05:35
"“Geef ons perspectief en maak live lessen in de aula opnieuw mogelijk.” Dat is de oproep van student Tim Spee (23) aan beleidsmakers en de Universiteit Antwerpen. “We zitten al sinds midden november vastgekluisterd aan ons scherm”, zegt hij. “Ik hou mijn hart vast voor het tweede semester.” "

1. Reusachtige muurschildering op aula Pieter De Somer eert overleden KU Leuven-student Sanda Dia (21/09/2022 - VRT NWS)

Op de muur van de Aula Pieter De Somer, in het centrum van Leuven, prijkt sinds vandaag een groot portret van Sanda Dia. Het idee komt van zijn vrienden, die met de muurschildering van de Duitse kunstenaar Case Maclaim een hommage willen brengen aan de overleden student. [naar artikel]

2. Dak grote aula Antwerpse universiteit ingestort (30/08/2019 - De Standaard)

Het dak van een van de grootste aula’s van de Universiteit Antwerpen is bij werken zwaar beschadigd geraakt. De aula is tijdelijk onbruikbaar. [naar artikel]

3. Schutter verwondt verscheidene mensen in aula universiteit Duitse Heidelberg, dader overleden (24/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Een man met een vuurwapen heeft meerdere mensen verwond in een aula in het Duitse Heidelberg in deelstaat Baden-Württemberg. De dader is dood, meldt de politie. Volgens het Duitse persbureau dpa was de dader zelf een student. Het is nog onduidelijk hoeveel slachtoffers er precies zijn. [naar artikel]

4. Amper naar de aula en niet meer pendelen tussen kot en thuis: “Het is niet meer leuk om student te zijn” (23/10/2020 - Het Laatste Nieuws)

Virologen roepen studenten op om de komende maand ofwel op kot te blijven ofwel thuis, want als ze voortdurend heen en weer pendelen is de kans groot dat ze hun ouders of grootouders gaan besmetten. Maar vier weken enkel thuis of op kot blijven, daar hebben de studenten niet veel zin. En ook het feit dat ze amper nog naar de aula kunnen, begint zwaar door te wegen. [naar artikel]

5. Dak van grootste aula UAntwerpen stort in: “We hebben die aula echt nodig” (30/08/2019 - Gazet van Antwerpen)

Het dak van een grote aula van de Universiteit Antwerpen is woensdag bij werken zwaar beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, maar de universiteit moet nu snel op zoek naar een praktische oplossing voor lessen en andere activiteiten die er plaatsvinden. En dat lijkt niet simpel te worden. [naar artikel]

6. Zeker vier gewonden na schietpartij in Duitse aula, dader overleden (24/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

In een aula van de universiteit van het Duitse Heidelberg, in de deelstaat Baden-Württemberg, heeft een man schoten gelost. Daarbij zijn zeker vier gewonden gevallen. Een van de slachtoffers zou er zeer slecht aan toe zijn. De dader, die zelf een student zou geweest zijn, is intussen dood, zo meldt de politie. [naar artikel]

7. Student Verpleegkunde Daan (22) schrijft open brief na afmattende stage: “Zelfs mijn coronatesten betaal ik uit eigen zak” (04/11/2020 - Het Laatste Nieuws)

Voor Daan De Malsche (22) uit Sint-Niklaas is het genoeg geweest. De student Verpleegkunde aan de Arteveldehogeschool in Gent richt een open brief aan iedereen die hem lezen wil. De jongeman kan niet begrijpen waarom hij -en bij uitbreiding al zijn medestudenten- onbetaald de zorg moeten rechthouden. “We hebben nog geen vergunning voor een wapen", zegt hij, “maar staan wel al in de frontlinie.” [naar artikel]

8. Schutter verwondt zeker vier mensen in aula universiteit Duitse Heidelberg, dader overleden (24/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

In een aula van de universiteit van het Duitse Heidelberg, in de deelstaat Baden-Württemberg, heeft een man schoten gelost. Daarbij zijn zeker vier gewonden gevallen. De dader, die zelf een student zou geweest zijn, is intussen dood, zo meldt de politie. [naar artikel]

9. Professoren moeten hun les niet langer opnemen: “Student weer naar campus krijgen” (18/08/2022 - Het Belang van Limburg)

De Vlaamse universiteiten verplichten hun professoren komend academiejaar niet langer om hun lessen op te nemen of te streamen. De maatregel had veel voordelen, maar zorgde ook voor lege aula’s. “We moeten de student weer naar de campus krijgen.” [naar artikel]

10. Student laat laptop even achter in aula, vrienden halen Facebookgrapje uit dat ontspoort (14/01/2018 - Het Nieuwsblad)

Een ‘grapje’ op Facebook kan verregaande gevolgen hebben. Toen een vriend op de Facebookpagina van een afwezige vriend postte dat hij aangevallen was, brak bij vrienden en familie paniek uit. De politie raadt dan ook iedereen aan om goed na te denken over de manier waarop ze omgaan met Facebook. [naar artikel]

11. Student laat laptop even achter in aula, Facebookgrapje van vrienden loopt helemaal uit de hand (14/01/2018 - Het Belang van Limburg)

12. Antwerpse student op zoek naar “held” die hem en zijn collega beschermde tijdens gevecht: “Hij heeft echt zware klappen gekregen” (24/08/2018 - Het Nieuwsblad)

Anis Agris, een student uit Antwerpen, is op zoek naar de man die hem en een collega heeft beschermd tijdens een gevecht en zelfs enkele rake klappen moest incasseren. “Het was waanzin”, schrijft de man op Twitter. Via sociale media hoopt de jongeman nu in contact te komen met zijn held. [naar artikel]

13. ‘Zeker een dode en drie gewonden na schietpartij in Duitse aula’, vermoedelijke dader overleden (24/01/2022 - De Morgen)

In een aula van de universiteit van het Duitse Heidelberg heeft een man maandag schoten gelost. Daarbij zijn volgens Duitse media één dode en zeker drie gewonden gevallen. De dader, die zelf een student zou geweest zijn, is intussen dood, zo meldt de politie. [naar artikel]

14. Exclusieve enquête: ben jij student en laat je je vaccineren? (18/01/2021 - Het Belang van Limburg)

Ben jij een student uit Limburg of aan een Limburgse hogeschool of universiteit? En ben jij van plan om je te laten vaccineren tegen Covid-19? Laat het ons weten op hbvl.be/vaccin en maak kans op één van de tien Spotify-abonnementen. [naar artikel]

15. “Zeker een dode en drie gewonden” na schietpartij in Duitse aula, ook dader overleden (24/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

In een aula van de universiteit van het Duitse Heidelberg, in de deelstaat Baden-Württemberg, heeft een man schoten gelost. Eén slachtoffer is na de schietpartij aan zijn verwondingen overleden, melden ‘Bild’ en ‘Die Welt’. Drie anderen raakten gewond. De dader, die zelf een student zou geweest zijn, is intussen dood, zo meldt de politie. [naar artikel]

16. Geen aula’s en minder examens: universiteiten zullen er na corona heel anders uitzien (18/05/2020 - Het Nieuwsblad)

Nokvolle aula’s waar studenten op de trappen zitten wegens plaatsgebrek. Het beeld van de sprekende professor vooraan de zaal en de ijverig noterende student op de banken. Het eindexamen als enige evaluatie op een studiejaar. Als er nog sprake zal zijn van strikte studiejaren. “De universiteit van morgen zal er compleet anders uitzien nu corona de wereld hertekent”, zeggen rector Luc Sels en vice-rector Piet Desmet van KU Leuven. “Maar aan het studentenleven raken we niet.” [naar artikel]

17. Piloot kidnapt student en probeert hem 'terug naar China' te sturen (28/05/2018 - Het Laatste Nieuws)

De politie in Californië heeft vorige week de uitzetting van een 21-jarige student kunnen verijdelen. Die was immers niet bevolen door de... [naar artikel]

18. VUB: ‘Tijd om te erkennen dat aula’s wel erg wit zijn’ (02/05/2017 - De Standaard)

'De aandacht voor allochtone studenten is hoognodig. Het is tijd dat de universiteiten erkennen dat onze aula’s wel erg wit zijn en dat we maatregelen moeten nemen voor inclusiviteit.' Dat zegt rector Caroline Pauwels van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) naar aanleiding van het nieuws dat de universiteiten van Antwerpen en Leuven extra inspanningen plannen om jongeren met een migratie­achtergrond in hun aula’s te krijgen. [naar artikel]

19. Bomvolle aula neemt afscheid van sportanimator die van deathride viel in Zwevegem (06/05/2023 - VRT NWS)

Naar schatting 1.000 mensen zijn in een uitvaartcentrum in Sint-Eloois-Winkel afscheid komen nemen van de sportanimator die om het leven is gekomen door een val van een deathride in Zwevegem. Vooraan in de aula stond onder meer de fiets van de jonge man. Hij was een fervent fietser. Daarom zong Wannes Cappelle het liedje "Ploegsteert". [naar artikel]

20. Immense tent verrijst op Campus Drie Eiken: “Deze aula zal zeker niet minder comfortabel zijn” (16/09/2019 - Gazet van Antwerpen)

Bij renovatiewerken viel eind augustus het vernieuwde plafond naar beneden van Aula Fernand Nedée in Wilrijk, één van de grootste aula's van de Universiteit Antwerpen. Studenten zullen daarom tijdelijk les krijgen in een immense tent die werd opgetrokken op een weiland op 100 meter van het universiteitsgebouw en wordt deze week ‘uniefproof’ gemaakt. [naar artikel]

21. Pakistaanse student geneeskunde op zoek naar kamer in New York laat temperaturen op sociale media stijgen (24/06/2017 - Het Laatste Nieuws)

Een 26-jarige student geneeskunde uit Pakistan, Rehan Munir, wil in verschillende ziekenhuizen in de Verenigde Staten ervaring op doen als [naar artikel]

22. Laptops verbieden in de aula? “Een laptop-etiquette zou al goed zijn” (27/09/2017 - VRT NWS)

Een Nederlandse professor verbiedt vanaf dit jaar het gebruik van laptops voor studenten in de les. Meteen was een debat ontstaan, want in een hedendaagse aula zit vrijwel elke student verscholen achter zijn draagbare laptop. Professor Carl Devos van de UGent pleitte eerder ook voor een verbod. Maar in “De wereld vandaag” op Radio 1 zegt hij er mee te kunnen leven: “Ja, je ziet ze vaak op Facebook of op Youtube bezig. Maar ik zou al blij zijn met een laptop-etiquette.” [naar artikel]