We kennen Charlie Dewulf als regisseur van de hilarische en uiterst herkenbare VTM-serie brak, die ze schreef met Joke De Bruyn nadat ze elkaar toevallig tegenkwamen in Miami. “Brak is ontstaan door onze gênantste ervaringen te bundelen.” Naast heel veel talent, heeft Charlie een liefde voor memes, Bridgerton en Tim Burton én is ze de eerste non-binaire regisseur in ons land. En dat is belangrijk. “Voor een lange tijd was er altijd maar één specifiek type persoon - een witte, heteroseksuele man - dat films maakte”, aldus Dewulf. Maar daar komt nu verandering in. [naar artikel]
Regisseur Babak Anvari werd geboren in Teheran, maar woont in Londen sinds hij er filmschool liep. Drie jaar geleden toonde hij al een stevig staaltje van zijn kunnen met de spookachtige huiverfilm ‘Under the Shadow’ en daar voegt hij nu de broeierige gruwel van ‘Wounds’ aan toe. Een man met een donkere verbeelding, zeg maar. […] Het bericht MOVIES. Regisseur Babak Anvari over zijn Netflix-griezel ‘Wounds’: “Horror is een heel therapeutisch genre” verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Jordan Peele (40), de schrijver en regisseur van succesfilms ‘Us’ en ‘Get Out’, gaf eerder deze week een speech aan leerlingen van het Upright... [naar artikel]
Het is dinsdag exact vijf jaar geleden dat twee terroristen een bloedbad aanrichtten in de redactie van het satirische tijdschrift Charlie Hebdo in Parijs. De aanslag wordt gezien als het startpunt van een reeks jihadistische terreurdaden, die in heel het land aan meer dan 250 mensen het leven zullen kosten. Vijf jaar later is Frankrijk voorgoed veranderd, maar Charlie Hebdo nog altijd even kritisch. “Gisteren zeiden we: de pot op met God en de Staat. Vandaag moeten we leren zeggen: de pot op met tirannieke bloggers.” [naar artikel]
Het overlijden van drummer Charlie Watts, van The Rolling Stones, is voor de voorzitter en oprichter van de enige Belgische fanclub, met naam "Sticky Fingers Fanclub Belgium", een schok. Luc van der Hoeven uit Denderleeuw: "Toch geloof dat ik de groep zal blijven bestaan." [naar artikel]
Charlie Watts (80) was niet alleen een begenadigd drummer bij The Rolling Stones. Hij was ook een bekende fokker van Arabische volbloeden. En om die reden kwamen hij en zijn vrouw Shirley Ann Shepherd (82) vaak naar Limburgse stoeterijen. “Het nieuws van zijn overlijden heeft ons diep geraakt.” [naar artikel]
De tv-reeks ‘Charlie’s Angels’ - met Kate Jackson (74), Farrah Fawcett zaliger en Jaclyn Smith (77) - was midden jaren zeventig razend populair, maar achter de schermen ging het er iets minder engelachtig aan toen. Een torenhoog kledingbudget - ongezien in de tijd - deed productiemedewerkers grijze haren krijgen, de actrices worstelden met hun imago van seksbom en de sfeer zakte regelmatig onder het nulpunt. Om van de ‘vloek van Charlie’s Angels’ nog maar te zwijgen. “Misschien zat er iets in het water op de set.” [naar artikel]
Het creatieve lab verhuist vandeweek naar de Lange Gasthuisstraat in Antwerpen. In een statig herenhuis daar zit Tutti Fratelli, het theatergezelschap van Reinhilde Decleir. Onsterfelijk geworden moemoe Vangenechten in Vlees en Bloed, of recenter oma van Kato in Beau Séjour. Achter die TV-beroemdheid zit een rijke theatercarrière die begon met de Internationale Nieuwe Scène, het dieprode strijdtheater uit de jaren zeventig van vorige eeuw, waarin toen ook haar broer Jan meevocht. Het is dezelfde geest die nog altijd door Tutti Fratelli waait, waar Reinhilde Decleir al tien jaar kansarmen kansen geeft, op de planken. Ik neem je mee op een creatieve dag van Reinhilde Decleir. [naar artikel]
Een robot die zichzelf herstelt, in de volksverbeelding heeft het idee zich al lang genesteld. De androïde Chappy in de gelijknamige film, de Schwarzenegger-cyborg uit ‘The Terminator’, de synthetic David in ‘Alien: Covenant’ en zelfs de homunculusachtige poppetjes van de film ‘Number 9’: ze lappen zichzelf naadloos op. De aankondiging van de Vrije Universiteit Brussel dat robots hun eigen beschadigingen kunnen verhelpen valt dan ook niet op harde grond. Alleen gaat het in Brussel net (nog) niet over mensachtige robots maar over ‘softe’ varianten, gemaakt uit flexibele en zachte materialen. Robots die zich snel aan hun omgeving kunnen aanpassen, uiterst mobiel zijn en veel kunnen slikken. De VUB gaf als voorbeeld een grijper, een robothand en een kunstmatige spier. Robots die via contact met mensen gemakkelijk een scheur of andere schade kunnen oplopen. [naar artikel]
Wordt weven het nieuwe breien? Als het aan San De Wilde ligt wel. Ze heeft de weefmicrobe zwaar te pakken. “Ik ben er echt verslaafd aan. Als ik een dag niet kan weven, voel ik mij niet goed.” Aan haar antieke weefgetouw weeft ze zachte sjaals in kleuren die je de winterkoude doen vergeten. Wanneer haar voeten de trappers vinden, verdwijnt ze een beetje van de wereld [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.