Het Antwerpse bedrijf Seafar heeft deze week voor het eerst een containerschip vanuit Zeebrugge vanop afstand naar Antwerpen gestuurd. Geen gevolg van de recente fusieplannen, maar wel een nieuwe stap richting zelfvarende of vanop afstand bediende schepen. [naar artikel]
Een binnenschip besturen kan voortaan vanop afstand. Het Antwerpse bedrijf Seafar heeft een techniek bedacht waarbij sturen, door een sluis varen en andere manoeuvres vanuit een controlekamer gebeuren. Binnenschippers kunnen zo hun werk beter combineren met hun gezin. [naar artikel]
Viroloog Steven Van Gucht en infectiologe Erika Vlieghe benadrukken dat we ook bij buitenactiviteiten afstand moeten blijven houden. De volgende drie weken worden cruciaal om de cijfers in de hand te houden. [naar artikel]
De Bell UH-1 Iroquois, kortweg "Huey", was in de jaren 60 populair in de oorlog van de VS tegen Vietnam. Vandaag staat de helikopter om een heel andere reden in de belangstelling: een revolutionair experiment met afstandsbesturing. Dat gebeurt vanop de grond, met een tabletcomputer. Aan het project wordt al vijf jaar gewerkt. De bedoeling is onbemande helikopters met bevoorradingen te belasten om de piloten voor andere missies te kunnen inzetten. In de lente gaan de marines er in Californië mee op manoeuvres. [naar artikel]
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF heeft in april in de regio rond Parijs een trein getest die van op afstand bestuurd wordt. Dat laat het bedrijf weten. Het spreekt over een “belangrijke stap” in de ontwikkeling van zelfrijdende treinen. De trein reed in april rond op een traject van vier kilometer. “Dit succesvolle experiment heeft de […] Het bericht Franse spoorwegmaatschappij test trein uit die van op afstand wordt bestuurd verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Het telecombedrijf Citymesh heeft een eerste dronevlucht uit op en rond Brussels Airport uitgevoerd. Opmerkelijk is dat de piloot 100 kilometer verder zat, in het hoofdkwartier van het bedrijf in Oostkamp. De drone werd getest voor een aantal veiligheidstaken. [naar artikel]
Een binnenschip, geladen met honderden containers, glijdt over het Albertkanaal. De kapitein mindert vaart om in de nauwe sluis te manoeuvreren. Alleen zit die kapitein niet op het schip zelf, maar bijna twintig kilometer verderop, achter grote schermen en bedieningspanelen van Seafar op het Antwerpse Zuid. “Ons Shore Control Center is de toekomst van de zelfvarende schepen.” [naar artikel]
De hele wereld kijkt met veel belangstelling naar de saga rond de Chinese spionageballon die hoog boven de Verenigde Staten zweeft. Zeker nu volgens het Pentagon nog een tweede exemplaar is gespot boven Latijns-Amerika. Kan zo’n ballon bestuurd worden? Waarom wordt het gevaarte niet neergeschoten? En dreigt er escalatie tussen China en de VS? Hier beantwoorden we uw meest gestelde vragen. [naar artikel]
Je bestelt een deelauto via een app en in plaats van die te gaan zoeken in de straten in de buurt, rijdt hij vanzelf tot voor je deur, vanop afstand bestuurd. Dat is wat het Belgische Ush wil lanceren. De start-up van autoverdeler D’Ieteren wil er dit jaar nog mee van start gaan. HLN-techexpert Kenneth Dée reed mee met de eerste Belgische rit, verzorgd door een chauffeur 730 kilometer verderop: “De wagen die Ush gebruikt, is hier niet eens speciaal voor ontwikkeld.” [naar artikel]
Een containerschip van de Griekse rederij MCCL ligt sinds vanmiddag aan de ketting in de haven van Zeebrugge omdat de eigenaar al maanden de... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.