De Vlaamse regering trekt nog maar eens de portemonnee open om van Vlaanderen een fietsland te maken. De overheid maakt 150 miljoen euro vrij voor nieuwe fietspaden. Het geld is bedoeld voor gemeenten, die tot nu weinig of niet in eigen fietspaden investeerden omdat ze die kosten alleen moesten dragen. [naar artikel]
"Meer dan 38 kilometer aan fietspaden in 29 gemeenten en steden": dat is het resultaat van 6,9 miljoen euro aan subsidies die de provincie Antwerpen in 2020 heeft toegekend. Fietsers kunnen daardoor vlotter van de ene naar de gemeente. Dat is belangrijk voor het woon-werkverkeer en voor schoolgaande kinderen. Ook in 2021 volgen er nog 14 miljoen euro aan investeringen voor de aanleg van fietsostrades of fietssnelwegen en fietspaden in de provincie. [naar artikel]
Veel gezucht en gevloek de voorbije dagen bij de fietsers in Antwerpen. Op heel wat fietspaden was het gevaarlijk door de sneeuw. Schepen Caroline Bastiaens (CD&V) zegt dat het stadsbestuur al het mogelijke doet, maar belooft ook dat ze het sneeuw- en ijzelplan binnenkort gaat evalueren. [naar artikel]
Fietspaden langs Vlaamse wegen moeten voortaan minstens twee meter breed zijn in elke rijrichting. Dat staat in nieuwe, niet bindende kwaliteitsrichtlijnen voor fietspaden, schrijft Het Nieuwsblad. Voor het eerst sinds 2005 past de Vlaamse regering de aanbevelingen rond nieuwe fietsinfrastructuur aan aan het toegenomen fietsverkeer en de steeds populairder wordende speedpedelecs en bakfietsen, kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) eerder deze week al aan. [naar artikel]
De provincie Antwerpen geeft dit jaar meer dan 2,4 miljoen euro aan 11 gemeenten voor het aanleggen en verbeteren van fietspaden. Die moeten voldoen aan strenge voorwaarden. De grootste projecten zijn in Ranst, Nijlen en Schelle. [naar artikel]
De Vlaamse regering trekt nog eens de portemonnee open om van Vlaanderen een fietsland te maken. Het geld is voor de gemeenten, die te weinig of niet investeren. Plan Kopenhagen van minister Bart Somers (Open Vld) brengt daar verandering in. [naar artikel]
Provincie Limburg gaat een onderzoek uitvoeren naar de staat van de Limburgse functionele fietspaden. Dat zijn fietspaden die bedoeld zijn voor verkeer naar het werk of de winkel. De resultaten van dat onderzoek wordt dan op een online platform aangeboden aan de gemeenten. [naar artikel]
Door de snelle e-bikes en scooters voelen heel wat Amsterdammers zich niet meer veilig. Daarom wil de gemeente de snelheid op fietspaden beperken tot 20 kilometer per uur. In Vlaanderen lijkt er voorlopig weinig animo te zijn om dat voorbeeld te volgen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.