Corona heeft ook de stad geïnfecteerd en wanneer straks het Rijk der Vrijheid aanbreekt, zullen er blijvende gevolgen zijn. Mensen zullen meer thuis werken en nadenken over het nut en de kost van hun auto. Buren zullen meer dan voor corona op straat willen samenkomen. Cafébazen zullen opveren, maar niet allemaal. En wat doen winkeliers, nu online shoppen helemaal is ingeburgerd? Dus hoe pak je dat aan, de stad na corona? Het goede nieuws is: het wordt beter, zeggen twee slimme urban designers en twee vooruitziende burgemeesters, wanneer ook de typisch Vlaamse centrumstad in snel tempo evolueert naar de perfecte ‘15-minuten-stad’. “Er zijn twee grote winnaars: de stadsbewoner en Moeder Natuur.” [naar artikel]
In Parijs hebben ze ‘la ville du quart d’heure’, in Melbourne de ‘20-minute neighbourhoods’ en in Barcelona de ‘Superblocks’. Nu is het aan Vlaanderen om de 15-minutenstad te omarmen, zegt de Vlaamse Vereniging voor Ruimte en Planning (VRP). [naar artikel]
Hasselt en Brugge zijn de meest fietsvriendelijke steden van ons land. Dat blijkt uit een enquête die Test-Aankoop eind vorig jaar hield bij 4.500 bewoners van twaalf Belgische steden. Het resultaat op vlak van fietsvriendelijkheid is volgens de consumentenorganisatie ontgoochelend, want geen enkele stad kreeg een schitterend rapport en overal zijn er verbeteringen nodig aan de fietsomstandigheden. [naar artikel]
Brugge en Hasselt zijn de meest fietsvriendelijke steden van ons land. Dat blijkt uit een enquête die Test-Aankoop eind vorig jaar hield bij 4.500 bewoners van twaalf Belgische steden. Het resultaat op vlak van fietsvriendelijkheid is volgens de consumentenorganisatie ontgoochelend, want geen enkele stad kreeg een schitterend rapport en overal zijn er verbeteringen nodig aan de fietsomstandigheden. [naar artikel]
Brugge en Hasselt zijn de meest fietsvriendelijke steden van ons land. Dat blijkt uit een enquête die Test-Aankoop eind vorig jaar hield bij 4.500 bewoners van twaalf Belgische steden. Het resultaat op vlak van fietsvriendelijkheid is volgens de consumentenorganisatie ontgoochelend, want geen enkele stad kreeg een schitterend rapport en overal zijn er verbeteringen nodig aan de fietsomstandigheden. [naar artikel]
Antwerpen moet de meeste Vlaamse steden laten voor gaan als het om fietsvriendelijkheid gaat. Alleen Waalse steden doen het slechter. Antwerpen scoort het laagst rond luchtvervuiling, verkeersdrukte en fietsstallingen. Antwerps mobiliteitsschepen Kennis vindt de uitslag onterecht. [naar artikel]
In verschillende fietsenquêtes scoort Brecht steevast beter dan gemiddeld. De fietspaden zijn al een voorbeeld genoemd. Dat is voor een groot stuk te danken aan het fietspadencomité dat tien jaar geleden werd opgericht. “Maar het werk is nog niet gedaan, het blijft nodig”, benadrukt voorzitter Jef Van Dyck. [naar artikel]
Treinreizigers moeten altijd hun fiets mee op de trein kunnen nemen. Dat werd beslist door het Europees Parlement. De NMBS wou onlangs de gewone fiets bannen van de trein tijdens de spitsuren. Maar ze werden teruggefloten door minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Europa wil ook dat spoorwegmaatschappijen meer plaats voorzien voor fietsen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.