In het Suezkanaal wordt de klok rond gebaggerd om de gestrande Ever Given vrij te krijgen. Een nieuwe poging om het containerschip los te krijgen, is vrijdag mislukt. Expert Stefan Verberckmoes voorspelt chaos in de Antwerpse haven, terwijl technologiefederatie Agoria vreest dat de blokkering een impact zal hebben op Belgische bedrijven. [naar artikel]
Door de blokkering van het Suezkanaal lopen honderdduizenden containers vertraging op. Dat merken ze meteen bij de expediteurs. Zij zijn het die een volledig transport regelen, van truck over schip tot trein. “We zitten nu met de handen in het haar, maar we lossen dit op”, zegt Johan Proost van de koepelfederatie Forward. [naar artikel]
Het lijkt te gek om waar te zijn, maar het containerschip dat een van de belangrijkste scheepvaartroutes ter wereld blokkeert, heeft voor het zichzelf toegang verschafte tot het Suezkanaal, een penis en poep ‘getekend’ in de Rode Zee. Dat blijkt uit gps-gegevens van websites die scheepsroutes volgen. Het kan volgens experten nog weken duren om het schip los te trekken. [naar artikel]
Egypte eist een schadevergoeding van 900 miljoen dollar (zowat 750 miljoen euro) na de blokkering van het Suezkanaal door de Ever Given vorige maand. Het land heeft het vrachtschip ook in beslag genomen. "Als de oorzaak geen overmacht is, komen we in een erg grote nachtmerrie terecht", zegt transporteconoom Christa Sys. [naar artikel]
Het Suezkanaal heeft in 2021 een omzet van omgerekend zowat 5,5 miljard euro geboekt. Dat heeft de beheerder van het kanaal, de Suez Canal Authority (SCA), bekend gemaakt. Het gaat om het beste resultaat ooit, en dat ondanks de opvallende blokkering van het kanaal in maart door het gigantische containerschip met de naam ‘Ever Given’. [naar artikel]
18:09 Het Suezkanaal heeft in 2021 een omzet van omgerekend zowat 5,5 miljard euro geboekt. Het gaat om het beste resultaat ooit, en dat ondanks de blokkering van het kanaal in maart. [naar artikel]
In het Verenigd Koninkrijk zorgt de nieuwe variant van het coronavirus niet alleen voor chaos in de ziekenhuizen, maar ook op de scholen. ‘Ook op het Europese vasteland is deze variant straks dominant’, stelt een Britse expert. [naar artikel]
Ook de Antwerpse haven vreest hinder door het containerschip dat het Suezkanaal in Egypte blokkeert. Hoe groot die zal zijn, hangt af van hoe lang het kanaal nog geblokkeerd blijft. "Meer en meer schepen lopen nu vertraging op. Van zodra het kanaal weer opengaat, zal dat tot pieken leiden in alle Europese havens", zegt havenschepen Annick De Ridder (N-VA) op Radio 2 Antwerpen. [naar artikel]
Yves Feyerick (63) werd kapitein via de Hogere Zeevaartschool en woonde tientallen jaren in Antwerpen. Het Suezkanaal kent hij goed. Hij voer er zelf al vaak door, met al stevige containerschepen. “Eigenlijk is het kanaal zelf niet zo moeilijk”, is zijn oordeel. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.