Als je in het West-Vlaamse Wervik woont, mag je op eigen houtje een Ronde van Vlaanderen van 260 kilometer bijeen fietsen, in het Franse Wervicq-Sud moeten je binnen een straal van 10 kilometer van je huis blijven. In Wervik mag je tot middernacht wandelen, in Wervicq-Sud moet je om 19 uur in je kot. Wervik en Wervicq Sud, gescheiden door de Leie, twee werelden die normaal vloeiend in elkaar overgaan. Hoe doen ze dat nu met die strenge Franse lockdown? “Dat zie je van hier dat ik vanaf 19 uur thuis blijf; er wordt toch niet op gecontroleerd.” [naar artikel]
Vorige zomer viel er in korte tijd zoveel regen dat de Ourthe buiten haar oevers trad en de hele omgeving blank zette. Deze zomer is dan weer kurkdroog en staat de rivier op haar laagste peil. Volgens Bredero kan het verkeren, maar voor kajakverhuurders is dit al de tweede desastreuze zomer op rij: de boten blijven weer op stal. Wij trokken naar Durbuy op zoek naar een stukje Ourthe waar toch nog wordt gepeddeld. [naar artikel]
182 uur, 43 minuten en 43 seconden: dat is de straffe tijd die Kenneth Vanthuyne (39) heeft neergezet in Zwitserland. De fervente sportieveling uit Gentbrugge mag zich wereldkampioen ultratriathlon heten. “Gelukkig heb ik een bureaujob, want mijn spieren moeten nu écht wel uitrusten”, zegt hij. [naar artikel]
182 uur, 43 minuten en 43 seconden: dat is de straffe tijd die Kenneth Vanthuyne (39) heeft neergezet in Zwitserland. De fervente sportieveling uit Gentbrugge mag zich wereldkampioen ultratriatlon noemen. “Gelukkig heb ik een bureaujob, want mijn spieren moeten nu écht wel uitrusten”, zegt hij. [naar artikel]
Ooit was de Bredabaan een van de chicste boulevards van het land. Nu haalt de Merksemse winkelas de kranten met nieuws over leegstand en verpaupering. Vorig jaar nog vertrok de zestig jaar oude fotozaak Foto Rembrandt, en sinds deze zomer staat ook de bekende brasserie Palux op overnemen. De slotsom is somber: over een afstand van amper één kilometer staan momenteel 38 (!) winkelpanden leeg. In een (zoveelste) zoektocht naar een nieuw elan voor de Bredabaan strijkt dit najaar een expertenteam van de Vlaamse overheid neer in Merksem. Kunnen zij het tij keren? Of is de Bredabaan écht ten dode opgeschreven? Wij zochten het uit. [naar artikel]
188 kilometer heen en terug voor amper vijftien minuten overleg, al was het zelfs dat niet. De eerste van drie bijzondere ondernemingsraden bij Delhaize heeft een muis gebaard. Limburgers en Franstaligen stonden uitgeregend zij aan zij in Asse. Teleurgesteld. Aan het sakkeren. “Delhaize is altijd een goede werkgever geweest, altijd bereid om te onderhandelen, maar nu voel ik me als een vuilniszak weggezet.” [naar artikel]
“Ons dorp wordt gewurgd.” Wie momenteel vanuit het West-Vlaamse dorpje Bulskamp naar de nabijgelegen stad Veurne wil, moet daarvoor kilometers omrijden. De boosdoener? Een combinatie van wegen- en rioleringswerken. “Er is nochtans een oplossing, maar het stadsbestuur heeft er geen oren naar", foeteren handelaars. Burgemeester Peter Roose (Veurne Plus) laat zich niet intimideren. “Bulskamp blijft perfect toegankelijk.” Maar wat als er dringende hulp nodig is? [naar artikel]
Het Oekraïense leger blijft onophoudelijk vechten in de velden rond Bachmoet. Traag maar gestaag bestormen ze Russische loopgraven en heroveren ze kleine stukjes grond. Journalist Arnaud De Decker volgde voor HLN collega’s ‘Fire’ en ‘Mechanic’ van een drone-eenheid. Ze opereren tot op drie kilometer van het front. “Een Russische drone wordt uit de lucht gehaald. We moeten terug.” [naar artikel]
Gisterenavond kwam reportagemaker Stefaan Meerbergen in ‘De Afspraak’ op Canvas meer duiding geven over zijn spraakmakende Pano-reportage van eerder die avond. Daarin bleek hij slechts het topje van de ijsberg te tonen, in de Scheldestad is er namelijk nog meer aan de hand. “Er zijn enkele moskeeën in Antwerpen die maandelijks geldbedragen uit de drugswereld ontvangen”, klonk het. [naar artikel]
Het reportagemagazine “Pano” van de VRT zendt vanavond een ontluisterende reportage uit over de werking van de Belgische spoorwegen. De NMBS en Infrabel beloofden de reportagemakers “een unieke kijk” achter de schermen. Uit talloze anonieme getuigenissen blijkt volgens de reportagemakers echter dat er nog veel spaak loopt bij de spoorwegen. “Ik heb nog altijd het […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.