Amper één op de tien bus- en tramhaltes is toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Nog eens 16 procent is bruikbaar met assistentie. De Vlaamse vereniging van personen met een handicap (VFG) vraagt nu om alle haltes toegankelijk te maken. [naar artikel]
Amper een op de tien bushaltes is toegankelijk voor personen met een beperking, voor reizigers met een visuele beperking zakt dat aandeel zelfs tot 5 procent. [naar artikel]
Slechts 10% van de bushaltes zijn toegankelijk voor personen met een motorische handicap en ongeveer 4,5% van de bushaltes zijn toegankelijk voor personen met een visuele beperking. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Lies Jans (N-VA). [naar artikel]
In Vlaanderen is slechts 14,5 procent van de bushaltes toegankelijk voor mensen die zelfstandig met hun rolstoel de bus willen nemen. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Kurt De Loor (Vooruit) opvroeg bij de Vlaamse minister van Verkeer. Oost-Vlaanderen scoort met 11,9 procent het slechtst. De Lijn wijst steden en gemeenten op hun verantwoordelijkheid om bij de heraanleg van wegen voor toegankelijke haltes te zorgen. [naar artikel]
Aan twee op de drie haltes in Vlaanderen zijn bussen van De Lijn niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Kurt De Loor (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Voor blinde en slechtziende mensen is de situatie nog schrijnender, weet De Loor. [naar artikel]
Aan twee op de drie haltes in Vlaanderen zijn bussen van De Lijn niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Kurt De Loor (SP.A) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Voor blinde en slechtziende mensen is de situatie nog schrijnender, weet De Loor. [naar artikel]
15.023 bushaltes van de 28.035 bushaltes van De Lijn zijn ontoegankelijk voor mensen met een beperking. Dat is meer dan de helft. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Vlaams Parlementslid Els Ampe (Voor U). [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer vernieuwt de bushaltes ‘Boekt Kruispunt’ op de Meylandtlaan. Tegelijk werken De Watergroep en Infrax aan hun nutsleidingen. De nieuwe bushaltes krijgen een verhoogd perron, nieuwe schuilhuisjes en fietsenrekken. De werken duren tot begin maart. De twee bushaltes worden gelijktijdig aangepast. [naar artikel]
Met extra camera’s, hekwerk en toegangswegen voor de politie wil Vlaams minister Lydia Peeters de snelwegparkings langs de E34 in Vorselaar, Gierle (Lille) en Mol-Postel beter beveiligen. De minister trekt in 2021 in totaal 1,4 miljoen euro uit om de problematiek van transmigranten aan de parkings aan te pakken. “Ik wil een einde maken aan het onveiligheidsgevoel voor truckhauffeurs en automobilisten”, zegt Lydia Peeters. [naar artikel]
In 2022 sneuvelt een op de vijf bushaltes. Dat blijkt uit cijfers die Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “In een stad als Sint-Niklaas zijn dat er meer dan 80. Als de hervorming ook de andere vervoerregio’s zo zwaar treft, zouden in Vlaanderen bijna 8.000 haltes verdwijnen”, zegt D’Haese. [naar artikel]
De Regie der Gebouwen maakt dit en volgend jaar 1,5 miljoen euro vrij om zijn gebouwen toegankelijk te maken voor personen met een handicap. Dat heeft bevoegd staatssecretaris Mathieu Michel (MR) maandag bekendgemaakt aan het personeel van de dienst. [naar artikel]
Maar een op de tien Vlaamse bus- en tramhaltes is zonder bijkomende hulp toegankelijk voor personen met een beperking. Voor de meeste andere haltes moeten mensen met een beperking 24 uur op voorhand reserveren voor een plekje. Om te ijveren voor algemeen beter toegankelijk openbaar vervoer, hield de Vereniging ‘Personen met een handicap’ tijdens de afgelopen Mobiliteitsweek acties over heel Vlaanderen. Afsluiten deden ze met een luide flashmob zaterdag, in het Antwerpse Centraal Station. “Schaf de reservatieplicht af en maak alle tram- en bushaltes toegankelijk”, klonk het daar tussen de danspassen door. [naar artikel]
Minister van Ontwikkelingssamenwerking Meryame Kitir (sp.a) maakt 4 miljoen euro vrij om COVID-19-vaccins via COVAX ook toegankelijk te maken in ontwikkelingslanden. Geen enkel land ter wereld zal veilig zijn voor COVID-19, zo lang niet alle landen veilig zijn, zegt Kitir in een persbericht. [naar artikel]
15.023 bushaltes van De Lijn zijn ontoegankelijk voor mensen met een beperking. Dat is meer dan de helft. De cijfers blijken uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Els Ampe (Voor U). [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters heeft het vernieuwde fietspad tussen Hasselt en Genk ingefietst. In het kader van het relanceplan voorziet Peeters 21 miljoen euro aan extra investeringen in de Limburgse fietsinfrastructuur. In totaal gaat dit jaar 57 miljoen naar de Limburgse fietspaden. Er zit nog een tweede verbinding tussen Hasselt en Genk in de pijplijn: een vlotte fietssnelweg van het centrum van Genk naar de Corda Campus in Hasselt. [naar artikel]
Busje komt zo... maar wel niet meer overal. Samen met de Belbus zal zowat 1 op de 5 bushaltes in Vlaanderen verdwijnen. Is dit het einde van de halte in het afgelegen dorp of kleine gehucht? Vooral in verder van de kernen gelegen gebieden zullen gebruikers naar het nieuwe systeem van ‘vervoer op maat’ moeten grijpen. Maar wat betekent dat juist en hoe verplaatsen we ons in de toekomst? Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) legt uit. [naar artikel]
Vanaf vandaag telt Vlaanderen 3.200 bushaltes minder. Intussen barsten de rivieren uit hun voegen en zijn de files nog nooit zo lang geweest. Iedereen wijst beschuldigend naar minister Lydia Peeters, maar is dat ook terecht? [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters trekt via het klimaatfonds twee miljoen euro uit voor een projectoproep voor innovatieve projecten rond laadinfrastructuur. [naar artikel]
Zestig miljoen! Zoveel trekt Voetbal Vlaanderen de komende vier jaar uit om haar sport nog diverser te maken. De federatie wil verder inzetten op meisjes- en G-voetbal, ‘ouderen’ aan het voetballen krijgen en zorgen voor meer gediplomeerde en vrouwelijke trainers. [naar artikel]
Na Pieter Gerkens verloor STVV een tweede sterkhouder: Stef Peeters trekt naar de Franse Ligue 1. Peeters tekende donderdagnamiddag een contract voor drie seizoenen bij SM Caen. Die club betaalt 1,35 miljoen voor de middenvelder die STVV al na één seizoen verlaat. “Financieel en sportief was het voorstel top. Wie wil niet voetballen tegen PSG en Monaco?”, klonk een trotse Peeters na de succesvolle medische testen. [naar artikel]
De dertiger die gisteren opzettelijk tegen twee bushaltes reed in de Zuid-Franse stad Marseille, en daarbij een persoon doodde en een andere [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.