Er komt schot in de elektrificatie van de trein Mol-Hamont-Weert (lijn 19). De federale regering heeft donderdag beslist dat er een 1 miljard euro vrijkomt voor investeringen bij de NMBS, waaronder 365 miljoen euro voor Vlaamse spoorprioriteiten. En aangezien minister-president Geert Bourgeois (N-VA) Limburg absolute prioriteit geeft, komen lijnen 18 en 19 in beeld. Ook minister François Bellot (MR) gaf gisteren aan dat hij een Europees grensoverschrijdend project zal indienen voor lijn 19. [naar artikel]
In Grobbendonk naderen de werken aan de nieuwe snelwegbrug van de E313 over de spoorlijn Lier-Herentals hun einde. In de nacht van maandag 4 op dinsdag 5 september kan het verkeer richting Antwerpen voor het eerst over de nieuwe brug rijden. Vanaf woensdagochtend 6 september verloopt het verkeer opnieuw volledig normaal. [naar artikel]
Over een week rijden de eerste treinen over de zogenaamde spoorbypass in Mechelen. Het gaat om twee nieuwe sporen op de belangrijke lijn Brussel-Mechelen-Antwerpen. Meteen worden ook twee extra perrons, met opvallende doorschijnende overkapping, geopend in het station van Mechelen zelf. De vernieuwing van het station gaat nog door tot 2027. [naar artikel]
Over exact een week rijden de eerste treinen over de nieuwe spoorbypass in Mechelen. Het gaat om twee nieuwe sporen op de belangrijke lijn Antwerpen - Mechelen - Brussel. Het project kadert in de vernieuwing van het station in Mechelen. “In eerste instantie dienen de sporen om de capaciteit die we nu hebben te behouden, terwijl de NMBS voortwerkt aan het station in Mechelen. Als die werken klaar zijn, kunnen er meer treinen ingezet worden”, klinkt het bij spoorwegbeheerder Infrabel. [naar artikel]
Vanaf maandag zullen er weer treinen kunnen rijden over de spoorlijn Pepinster-Spa, in de provincie Luik. Dat heeft spoornetbeheerder Infrabel bevestigd. Lijn 44 is het laatste stuk spoor dat weer in gebruik wordt genomen van de 25 spoorlijnen die bij de zware overstromingen midden juli beschadigd raakten. [naar artikel]
Vijf jaar nadat de spoorlijn Maastricht-Lanaken feestelijk werd gereactiveerd, zet spoorbeheerder Infrabel de schouwing en het onderhoud van de sporen al stop. De aanleg en de bijhorende goederenterminal in Lanaken kostten liefst 33 miljoen euro, maar veel treinen reden er nooit. “We hebben het spoor officieel buiten dienst gesteld”, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. [naar artikel]
De spoorlijn heeft 33 miljoen euro gekost, maar er reden nauwelijks treinen op. De lage brandstofprijzen spelen een rol. [naar artikel]
De infrastructuurwerken die dit weekend werden uitgevoerd op het spoor tussen Essen en het Nederlandse Roosendaal, waren om 5 uur maandagochtend afgerond. Eerder was aangekondigd dat de werken tot maandag 10 uur zouden duren. [naar artikel]
Door problemen met één van de bovenleidingen, moet het treinverkeer over één spoor. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.