02:00 Berlinde De Bruyckere is de voorbije tijd veel alleen geweest in haar atelier. Wat dat heeft opgeleverd, toont ‘Engelenkeel’ in Maastricht. De expo leidt langs oud en nieuw werk, langs gruwel en poëzi... [naar artikel]
08:30 Als Alain Platel zijn dansers de scène op stuurt, ziet Berlinde De Bruyckere haar beelden tot leven komen. In de productie ‘Nicht schlafen’ werken de vrienden en twee van onze meest gerenommeerde ku... [naar artikel]
De Belgische kunstenares Berlinde De Bruyckere ontwerpt het decor van Mariavespers, de openingsvoorstelling van het prestigieuze Holland Festival in Amsterdam dat dit weekend aanvangt. Een gesprek. [naar artikel]
Berlinde De Bruyckere (°1964, Gent, Muide) leest veel, en dat al sinds haar jeugd. Toen was poëzie een kans om te ontsnappen aan de alledaagse beperkingen. De beste boeken kunnen haar jaren later nog helpen om uitdrukking te geven aan gevoelens en ideeën. En het gaat niet om boeken over kunst of om biografieën van grote artiesten. Haar vijf favorieten combineren een intellectuele en literair-esthetische kracht met een emotionele boodschap. [naar artikel]
Monumentale werken met was, textiel, dierenhuiden, dekens, die zowel extreme schoonheid als verval in zich dragen. Onmiskenbaar werk van de intussen internationaal beroemde Belgische kunstenares Berlinde De Bruyckere. Zo ook haar nieuwe werk, vanaf zaterdag te zien in het Hof van Busleyden in Mechelen. Het is haar eerste solo tentoonstelling sinds 2014: 'It almost seemed a lily'. Voor dit werk liet ze zich inspireren door de retabelkastjes van de 16e eeuwse gasthuiszusters in het museum, de zogeheten "Besloten Hofjes". [naar artikel]
Toen Berlinde De Bruyckere in 2016 oog in oog stond met de 16de-eeuwse religieuze retabelkasten van de Mechelse gasthuiszusters, voelde de Gentse kunstenares haar hart sneller slaan. In Hof van Busleyden presenteert ze nieuw werk als resultaat van die coup de foudre. [naar artikel]
De jaarwisseling wordt een nieuwe start voor kunstenares Berlinde De Bruyckere. In haar nieuwste solotentoonstelling in Mechelen combineert ze haar bewondering voor zestiende-eeuwse religieuze kastjes met haar liefde voor lelies. [naar artikel]
Achter elke grote kunstenaar schuilt een helpende hand, of twee, drie, vier. Ze treden voor een keer in the spotlights. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.