Frank Lauwers (59) en Walter Patijn (62) willen met Laupat Industries als eerste bedrijf ter wereld groene waterstof uit autobanden halen. Ze staan daarvoor dicht bij een concessie op de voormalige Opel-site in de Antwerpse haven. [naar artikel]
Het Amerikaanse PureCycle Technologies gaat een fabriek voor plasticrecyclage bouwen in het NextGen District, de voormalige site van Opel Antwerpen in de haven. De toekomstige ‘hotspot voor circulaire economie’ krijgt daarmee een vijfde en voorlopig laatste concessiehouder. [naar artikel]
Er komen tegen 2025 twee nieuwe bedrijven naar de voormalige Opelsite in de Antwerpse haven. Het Amerikaanse bedrijf Plug investeert bijna 300 miljoen euro in een waterstoffabriek. Het Belgische bedrijf Ekopak investeert ruim 100 miljoen euro in een fabriek die gezuiverd afvalwater gaat opwaarderen tot hoogwaardig water voor de industrie. De twee bedrijven creëren minstens zestig jobs. [naar artikel]
Het Havenbedrijf Antwerpen start een nieuwe marktbevraging voor de voormalige Opelsite, die tot voor kort in optie werd gegeven aan het Saudische ERS-project. Er wordt nu ook expliciet uitgekeken naar meerdere bedrijven. [naar artikel]
Het is bijna definitief gedaan met de huidige iconische Opelsite. De aannemers Aertssen en De Meuter zijn aangesteld om alle gebouwen te slopen, dit voor een bedrag van 13,5 miljoen euro. De twee bedrijven zijn meteen aan de slag gegaan met voorbereidende werken voor de sloop. Voor CEO Greg Aertssen is de klus een emotionele opgave. [naar artikel]
Op de Opelsite in de Antwerpse haven is een aanzienlijke vervuiling met het toxische PFAS vastgesteld. De gevolgen van een blusschuimtank die er in de grond zat. Voor het eerst start afvalstoffeninstantie OVAM in Vlaanderen een saneringsproject voor het goedje. De rekening gaat evenwel naar de vorige eigenaar van de site, General Motors. [naar artikel]
Het bedrijf Laupat Industries komt dan toch niet naar de vroegere Opelsite in de Antwerpse haven. Het kiest voor een andere locatie in de haven, omdat het bedrijf op de Opelsite geen rechtstreekse toegang krijgt tot de binnenvaart en het spoor. [naar artikel]
Airbus wil in 2026 een eerste testvlucht doen met een waterstofmotor. Vliegen op waterstof kent wel nog enkele serieuze obstakels. Reizen met het vliegtuig zouden zeker 2 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2 veroorzaken. Fabrikanten van luchtvaartuigen en luchtvaartmaatschappijen zijn daarom koortsachtig op zoek naar manieren om groenere vluchten te bekomen. De Europese vliegtuigbouwer […] [naar artikel]
België lanceert met enkele andere spelers een internationaal platform voor hernieuwbare waterstof. Dat heeft federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) bevestigd op de klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh (COP27). Het "Global Renewable Hydrogen Forum" moet België verder op de kaart zetten als internationale speler in groene waterstof, en is bedoeld om de internationale doorbraak van groene waterstof een duwtje in de rug te geven. Dat België bij het initiatief betrokken is, is geen toeval: ons land wil zich internationaal profileren op het vlak van groene waterstof. [naar artikel]
Momenteel ligt er een waterstofnetwerk van 600 km onder onze Belgische voeten. Met de waterstofwet ambieert ons land om de draaischijf te worden voor het transport van waterstof. Maar is waterstof het aardgas van de toekomst? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Pieter Vingerhoets van VITO/EnergyVille. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.