Vlaamse en buitenlandse vrachtwagens hebben dit jaar liefst 3,3 miljard kilometer gereden op de Vlaamse wegen. Dat levert een recordopbrengst van 565 miljoen euro op aan kilometerheffing, ofwel 21 miljoen euro meer dan de 544 miljoen vorig jaar. Dat heeft Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) donderdag bekendgemaakt naar aanleiding van de Dag van de vrachtwagenchauffeur. Bovenop de inkomsten uit de heffing zelf komen nog 12 miljoen euro aan boetes, wat de totale opbrengst op 577 miljoen euro brengt. [naar artikel]
Er reden nog nooit zo veel vrachtwagens op onze wegen. Afgelopen jaar waren er dat 41,1 miljoen, vooral buitenlandse. Dat vertaalt zich in een recordopbrengst voor de kilometerheffing voor vrachtwagens: die bracht 822 miljoen euro op. Dat is een stijging met een kwart ten opzichte van het eerste werkingsjaar. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in het voorbije werkjaar 822 miljoen euro opgebracht voor België. Dat is een record, en een stijging van 25% ten opzichte van het eerste werkingsjaar in 2016-2017. Ook het aantal vrachtwagens op onze wegen heeft een record bereikt. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
€ 2,4 miljoen levert de kilometerheffing voor vrachtwagens op werkdagen gemiddeld op [naar artikel]
Er zijn in een jaar tijd ruim 800.000 vrachtwagens minder op de Belgische tolwegen. Dat is het laagste aantal in vijf jaar tijd, op het coronajaar 2020-2021 na. Ondanks die vermindering leverde de kilometerheffing toch een recordopbrengst van 838,41 miljoen euro op. En minder file was er niet. [naar artikel]
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]
Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]
“Vrachtwagens moeten vanaf september ook kilometerheffing betalen op gewestwegen.” Dat voorstel lanceert sp.a. Sinds april vorig jaar moeten vrachtwagens al betalen als ze de snelweg gebruiken. Daarom wijken zware vrachtwagens uit naar kleinere gewest-wegen. Gemeenten als Essen, Wuustwezel, Malle en Kalmthout zien op deze manier het sluipverkeer toenemen. Een bijkomende heffing zou dat moeten stoppen. [naar artikel]
De tarieven van de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel worden op 1 juli geïndexeerd. De prijs gaat 0,1 tot 0,4 cent per kilometer omhoog, afhankelijk van de categorie waarin de vrachtwagen valt. De aanpassing geldt voor alle tolwegen in Vlaanderen en Brussel. In Vlaanderen zijn dat snelwegen, in Brussel snelwegen, lokale en regionale wegen. “Het […] Het bericht Nieuw op 1 juli – Kilometerheffing duurder in Vlaanderen en Brussel verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
11:29 Vorig jaar werd in Vlaanderen voor 19 miljoen euro aan boetes uitgeschreven voor vrachtwagens die niet in regel waren met de kilometerheffing, maar buitenlandse bedrijven blijken slechte betalers. 'Ee... [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in het eerste jaar na de uitbraak van corona bijna een half miljard euro aan Vlaamse inkomsten opgeleverd. Dat is een recordbedrag. Het geld wordt onder meer gebruikt om de A12 en de Antwerpse tunnels veiliger te maken. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]
De verkoop van zware vrachtwagens in ons land neemt toe, ondanks de kilometerheffing die van kracht is. Transporteurs willen nieuwe, [naar artikel]
Ruim de helft (54 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing was in 2017 afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt vandaag uit het jaarverslag van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing coördineert in België. De vrachtwagens met buitenlandse nummerplaat brachten 365 miljoen euro in het laatje. In totaal leverde […] Het bericht Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 365 miljoen euro aan kilometerheffing verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Europese lidstaten die vrachtwagens en bestelwagens willen belasten voor het gebruik van hun wegen moeten kiezen voor een systeem dat de tol afstemt op de afgelegde afstand. Dat standpunt heeft het Europees Parlement vandaag ingenomen. Het Europees Parlement boog zich vandaag over de herziening van de richtlijn die een aantal spelregels vastlegt voor landen die […] Het bericht Europees Parlement wil kilometerheffing voor vrachtwagens verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In de eerste helft van 2019 heeft de Vlaamse overheid 228,1 miljoen euro gepuurd uit de kilometerheffing op vrachtwagens die op 1 april 2016 werd... [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
De tarieven van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, worden in Wallonië op 1 januari 2020 geïndexeerd. In Vlaanderen en Brussel gebeurde dat op 1 juli. Vanaf 1 januari wordt er in Wallonië ook 22 kilometer weg toegevoegd aan het net van de kilometerheffing. Het gaat […] Het bericht Nieuw op 1 januari – Tarieven kilometerheffing voor trucks worden in Wallonië geïndexeerd verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.