Autofabrikant Ford werkt aan een opmerkelijke manier om de accu’s van elektrische auto’s op te laden. In de toekomst hoef je mogelijk niet meer te stoppen bij een laadpunt langs de weg, maar kun je jouw auto – tijdens het rijden – aan een ander voertuig koppelen om stroom te ‘tanken’. [naar artikel]
Woensdag werd aan het gemeentehuis in Bonheiden de eerste bidirectionele laadpaal in gebruik genomen. De paal levert niet alleen stroom aan elektrische voertuigen maar geeft via de voertuigen ook stroom terug aan het gekoppelde gebouw. Voor ons land is dit een primeur. [naar artikel]
Wie een elektrische wagen heeft, weet dat het niet evident is een laadpaal te vinden die ook nog eens vrij is. En na een paar uur laden, moet je die plaats dan vrijmaken. Enkele Antwerpenaren hebben een mobiele laadpaal en daarmee komen ze naar de klant, die je kan reserveren met een app. [naar artikel]
Nu we meer elektrisch rijden, in 2022 had ruim tien procent van alle nieuw ingeschreven voertuigen een oplaadbare batterij, krijgen pechverhelpers ook meer te maken met specifieke probleempjes. Zoals auto’s die plots langs de kant van de weg staan met een lege accu. [naar artikel]
Onderzoekers van de Universiteit Twente beweren dat ze in samenwerking met Duitse en Chinese wetenschappers een nieuw materiaal hebben ontwikkeld waarmee lithium-ionaccu’s van elektrische auto’s tot tien keer sneller zouden opladen. [naar artikel]
Batterijen zijn essentieel in zowel smartphones, laptops als elektrische auto’s. Het enige probleem is dat ze relatief lang moeten opladen, en vooral bij elektrische wagens is dat vervelend. Een Nederlands bedrijf heeft daar iets op gevonden: een batterij die in amper vijf minuten kan opladen. Maar hoe werkt die precies? En kan de gewone consument ze al kopen? [naar artikel]
Voor het eerst reageert de top van de Vlaamse energieregulator VREG op de kritiek op het capaciteitstarief. Dat zou in volle energiecrisis te veel mensen op extra kosten jagen. “Onze critici zijn bezorgd om de factuur van 2023, wij ook om die van 2033 of 2043.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.