Binnenkort kan niet meer gebouwd worden op de Korruit en het Rubensveld in Opwijk. De twee gebieden waren mogelijke bouwzone, maar worden nu definitief open ruimte. "We willen een duidelijk signaal geven dat we dit gebied niet geschikt vinden om te bebouwen", zegt burgemeester Inez De Coninck (N-VA). [naar artikel]
Als alles volgens plan verloopt wordt in 2023-2024 gestart met de aanleg van een ondergrondse pijpleiding tussen het Duitse Ruhrgebied en de Antwerpse haven. Op tafel liggen drie tracés van 130, 150 en 170 kilometer. Welke route het wordt is nog niet duidelijk, dat er huizen zullen moeten wijken, is dat wel. De aanvang van de bouw is voorzien voor in 2023-2024. [naar artikel]
Vlaams minister voor Omgeving Zuhal Demir (N-VA) kondigt voor 297,1 hectare watergevoelig gebied in de provincie Antwerpen een bouwstop aan. Hoewel de betreffende gronden ingekleurd zijn als woon- of recreatiegebied zal erop bouwen binnenkort dus toch niet meer mogelijk zijn. Wie hierdoor schade lijdt, kan aanspraak maken op een schadevergoeding. [naar artikel]
Een bouwstop invoeren in overstromingsgevoelige gebieden: het is niet simpel in een land waar iedereen met een baksteen in de maag is geboren. De meeste partijen vinden dat het principieel moet, maar tussen droom en daad staan heel veel praktische bezwaren. Eén partij wil wél nog blijven bouwen. [naar artikel]
De Vlaamse regering moet sneller dan gepland werk maken van de betonstop die ze tegen 2040 heeft aangekondigd en meteen de reserve woongebieden schrappen. Dat zegt Groen-voorzitter Meyrem Almaci in "Terzake". [naar artikel]
Het schepencollege heeft de parkeerknoop doorgehakt: de woongebieden net buiten de singel in Berchem, Borgerhout en Deurne worden blauwe zones. Bewoners parkeren er gratis, bezoekers moeten de parkeerschijf leggen en mogen dan twee uur gratis blijven staan. Wie langer wil, betaalt. [naar artikel]
Maak van 30 kilometer per uur de norm in alle woongebieden. Die oproep komt niet van een of andere belangenvereniging, wel van 80 ministers en 1.700 experts uit 140 landen. Binnenkort gieten de Verenigde Naties het idee zelfs in een aanbeveling die wereldwijd 700.000 verkeersdoden moet voorkomen. “In Vlaanderen kunnen we met die maatregel slimme gps-apps om de tuin leiden.” [naar artikel]
Maak van 30 km per uur de norm in alle woongebieden. Die oproep komt niet van een of andere belangenvereniging, wel van 80 ministers en 1.700 experts uit 140 landen. Binnenkort gieten de Verenigde Naties het idee zelfs in een aanbeveling die wereldwijd 700.000 verkeersdoden moet voorkomen. “In Vlaanderen kunnen we met die maatregel slimme gps-apps om de tuin leiden.” [naar artikel]
Vlaanderen stelt voor om op alle wegen die voornamelijk een woonfunctie vervullen zone 30 in te voeren. Dat staat in een nieuw 'afwegingskader' dat wegbeheerders zoals lokale besturen moet helpen bij beslissingen over hun snelheidsregimes. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.