Tegenover de tegenstanders van de leidingstraat staan de bedrijven die haar nodig hebben. Maar dat er zo weinig gecommuniceerd wordt over het economische en dus algemene belang, zet de vraag naar het waarom van het Antwerpen-Ruhr-project op scherp. “De volgende stap is een leidingstraat naar Gent en Charleroi.” [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vraagt aan de industriesector om meer duidelijkheid te scheppen rond de geplande leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De N-VA-minister wil onder meer weten om hoeveel leidingen het gaat en welke stoffen er vervoerd zullen worden. [naar artikel]
Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) vraagt aan de industriesector om meer duidelijkheid te scheppen rond de geplande leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De N-VA-minister wil onder meer weten om hoeveel leidingen het gaat en welke stoffen er vervoerd zullen worden. [naar artikel]
Ten vroegste volgend jaar komt er een nieuwe startnota en inspraakronde over de ondergrondse leidingstraat tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied. Dat nieuwe uitstel is een slag in het gezicht van de huis- en grondeigenaars die mogelijk getroffen zullen worden. “Het is geen kwestie van onrust meer, maar van onrecht”, reageert Nancy Hermans van Mama Calinka uit Schoten, die haar horecazaak en woonst zou verliezen volgens twee van de drie voorliggende tracés. [naar artikel]
Minder transport op de weg. Daarvoor moet een brede leidingstraat - een bundeling van pijpleidingen met waterstof en propaangas - voor zorgen. De Vlaamse regering start dinsdag de publieke raadpleging over de startnota, die tot 80 onteigeningen voorziet. [naar artikel]
Houthalen-Helchteren verzet zich resoluut tegen het zuidelijk tracé voor het aanleggen van een 45 meter brede leidingstraat tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Ook de twee andere tracés hebben, volgens burgemeester Yzermans, een zware impact op de gemeente. Hij roept inwoners op om massaal bezwaar in te dienen. [naar artikel]
Op de gemeenteraad in Hechtel-Eksel riep burgemeester Jan Dalemans (HE) op om azoveel mogelijk bezwaren in te dienen tegen de leidingstraat die de Vlaamse Overheid wil aanleggen tussende Antwerpse haven en Ruhrgebied. “Meer bepaald het noordelijk tracé zou door onze gemeente lopen wat desastreus is voor het natuurgebied Resterheide”, luidde het. [naar artikel]
Indien er gekozen wordt voor het zuidelijk tracé van de leidingstraat Antwerpen-Ruhr, zal de begraafplaats van de Broeders van Liefde van Sint-Ferdinand en een groot gedeelte van de carpoolparking verdwijnen. Alleen in Lummen moet 25 ha bos gerooid worden en vier natuurgebieden worden getroffen. Niemand werd officieel ingelicht over deze plannen. [naar artikel]
Vrijdag is de laatste dag dat je bezwaar kan aantekenen tegen de aanleg van de leidingstraat. Dat is een pijpleiding die van de Antwerpse haven naar het Duitse Ruhrgebied loopt en chemische stoffen vervoert, zoals propaangas en waterstof. Maar daar is dus veel protest tegen in Limburg. [naar artikel]
Het stadsbestuur van Hasselt heeft vorige week een negatief advies gegeven voor de leidingstraat. Burgemeester Steven Vandeput van Hasselt komt wel met een voorstel. Het is misschien een idee om het tracé van E313 of het Albertkanaal te volgen, zegt hij. De pijpleiding is in Hasselt een bedreiging voor de Herkenrodebossen, de Platwijers, het domein en de sportinfrastructuur van Kiewit en de Pukkelpopwei. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.