Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) moet het aantal parkeerplaatsen en fietsstallingen aan de tram- en treinstations in de rand rond Brussel stijgen. "We willen mensen verleiden om te kiezen voor een combinatie van fiets, bus, tram of trein. Je moet niet meer in de file naar Brussel gaan staan." [naar artikel]
Een bedrijf uit Deinze ontwikkelde de gratis app "Shop Safe" die mensen waarschuwt voor lange files aan de supermarkt. De app toont ook welke producten uitverkocht zijn. [naar artikel]
Gents schepen voor Financiën en Innovatie Christophe Peeters (Open VLD) heeft zijn titel niet gestolen. Om het fileprobleem in de zuidelijke rand van Gent op te lossen, denkt hij in de richting van een kabelbaan. [naar artikel]
Vijf speerpunten, te beginnen met veiligheid: een werkgroep onder leiding van professor Dirk Lauwers, met onder andere ook de Fietsersbond en de werkgroep Bezorgde Ouders, heeft op een persconferentie een uitgebreid mobiliteitsplan voor Antwerpen voorgesteld. "In de binnenstad zou tweederde van alle verplaatsingen duurzaam moeten gebeuren, en maximaal één derde met de auto." [naar artikel]
De Gordel, een jaarlijks fiets- en wandelevenement in de Vlaamse rand, trok dit jaar zo’n 26.000 mensen. "De Gordel is én blijft een manifestatie met een boodschap", zegt Vlaams minister van de Vlaamse Rand Ben Weyts. "We vieren het groene én het Vlaamse karakter van onze prachtige streek." En dat alles bij prachtig nazomerweer. [naar artikel]
Volgens spoedarts Jan Stroobants (ZNA Middelheim) zouden mensen moeten kunnen kiezen wanneer ze hun vaccin krijgen, en moeten we de leeftijdsgrenzen laten vallen. "We moeten een situatie vermijden waarin tijdslots leeg blijven terwijl mensen wachten op hun vaccin." Volgens Joris Moonens, woordvoerder van het Agentschap Zorg en Gezondheid, is het nu niet meer het moment om het hele systeem om te gooien. [naar artikel]
32.000 fans van sciencefiction en fantasy: zoveel worden er dit weekend op de beurs FACTS in Gent verwacht. Vaak zijn de bezoekers verkleed als de personages uit hun lievelingsfilms: alles kan en mag op FACTS. De beurs is ook big busines: aan de standjes met souvenirs en ook bij de handtekening- en fotosessies van de hoge gasten. Voor Gillian Anderson, de steractrice uit "The X-files", zijn er fans van heinde en ver naar Gent afgezakt. [naar artikel]
De medewerkers van de stad Gent krijgen de richtlijn om in officiële brieven de inwoners aan te spreken met "je" en "jij", en dus niet langer met "u". Die beleefdheidsvorm zou te afstandelijk zijn, en past niet meer in de frissere huisstijl die Gent momenteel invoert. [naar artikel]
Krijgt de stad Antwerpen na Gent tijdens de volgende legislatuur een circulatieplan en een autoluwe binnenstad? Als het van de partij Groen en haar kandidaat-burgemeester Wouter Van Besien afhangt wel. En dat hele mobiliteitsplan mag nog verder gaan dan dat in Gent. "Gezonde lucht, verkeersveiligheid en aangename straten en pleinen: dat zijn de thema's die er op dit moment echt toe doen", zegt Van Besien in "De ochtend" op Radio 1. "Daarvoor ligt de sleutel in een andere mobiliteit." [naar artikel]
Een studente uit Gent is afgesnauwd en belachelijk gemaakt op de tram omdat ze een plaats innam voor mensen met een beperking, terwijl ze zelf een... [naar artikel]
Longarts Eva Van Braeckel (UZ Gent) is bezorgd over het stijgend aantal ziekenhuisopnames door het coronavirus. Ze vreest dat de ziekenhuizen deze winter overvol zullen liggen en dat ook andere patiënten daar zullen onder lijden. "We dragen nog steeds de gevolgen van uitgestelde operaties tijdens de eerste golf. We moeten absoluut vermijden dat dit een tweede keer gebeurt." [naar artikel]
Een fiets in een bovenleiding ter hoogte van Bockstael in Jette veroorzaakt veel hinder op het ringspoor rond Brussel en op de lijn voor stoptreinen tussen Brussel en Gent. "De fiets werd vermoedelijk van een brug in de bovenleiding gegooid", zegt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken. "Dat is ongezien vandalisme, totaal onaanvaardbaar." [naar artikel]
De Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) weerlegt de kritiek van zijn Vlaamse collega Ben Weyts (N-VA) op de invoering van een nieuw mobiliteitsplan in Brussel. Weyts vreest dat de invoering van stadsboulevards op de A12 en E40 meer files zullen veroorzaken in Vlaanderen. "Waarom gaat u er van uit dat de file zou toenemen met deze maatregel? Alle mobiliteitsexperts zeggen dat we de auto moeten terugdringen in de hoofdstad", zegt Smet in "Terzake". [naar artikel]
Weinig zaken die in Gent dezer dagen zo over de tongen gaan als het mobiliteitsplan dat maandag in werking treedt. Wat vinden bekende Gentenaars eigenlijk van het plan? [naar artikel]
Met nog exact één maand voor de invoering van het mobiliteitsplan lijkt het alsof er overal in Gent gewerkt wordt. Zelfs al is het [naar artikel]
Uit onderzoek van het Universitair Ziekenhuis Gent bij 165 nabestaanden van coronadoden uit woonzorgcentra en ziekenhuizen, blijkt dat maar van 1 op de 5 mensen gepast afscheid is genomen. "Een goede communicatie kan in deze 2e golf een groot verschil maken", klinkt het bij de onderzoekers. [naar artikel]
Onderwijsondersteuner Nora Ed-Daoui stelt dat veel mensen met migratieachtergrond moe zijn om constant te moeten opboksen tegen de idee dat ze "blij moeten zijn" om hier kansen te krijgen. Ze reageert daarmee op de uithaal van Nadia Sminate (N-VA) in "De afspraak. Ze zei tegen strafpleiter Abderrahim Lahlali, advocaat van Belgische syriëstrijders, dat mensen met migratieachtergond "moeten bewijzen dat ze weten welke kansen ze in Vlaanderen krijgen". Ed-Daoui wijst op de extra mentale druk die mensen met migratieachtergrond zichzelf opleggen om aan die verwachting te voldoen. [naar artikel]
In Gent is actiegevoerd voor een betere mobiliteit voor rolstoelgebruikers en andere mensen die slecht te been zijn. Zowel op straat als in bus, tram of trein zijn er nog altijd hoge drempels, letterlijk en figuurlijk. Schrijver en Dichter des Vaderlands Mustafa Kör zit zelf in een rolstoel. Op verschillende plaatsen in Gent las hij een scherp gedicht voor, over zijn eigen ervaringen: "Drempelvrees". [naar artikel]
De Brusselse regering werkt aan een mobiliteitsplan waardoor iedereen die in Brussel werkt en een bedrijfswagen heeft, ook een fiets- of een treinabonnement zou krijgen. [naar artikel]
Moet Brasschaat een tramverbinding met Antwerpen krijgen of niet? De meerderheid vindt van niet, de oppositie vindt van wel. Dat de discussie hevig woedt, blijkt uit twee voorstellen op jijkiest.be. In 1968 reed in Brasschaat de laatste tram van en naar Antwerpen, autobussen verzorgen er sindsdien het openbaar vervoer. [naar artikel]
AA Gent had het gisteren niet onder de markt in de Beker van België. Gent kon pas in de extra tijd afstand nemen van Lierse. "Ik ben blij dat we de verlengingen konden vermijden." [naar artikel]
Tegen 2030 moeten de structurele files op het snelwegennet zijn weggewerkt. Dat staat in het ontwerp van Mobiliteitsplan dat de Vlaamse regering... [naar artikel]
Heel wat begrafenisondernemers in het noorden van de provincie Antwerpen trekken naar Nederlandse crematoria om de files op de Antwerpse ring te vermijden. "We hebben een keer vier uur in de file gestaan, in een weekend dan nog. Dat kan niet als je met een overledene onderweg bent", zegt begrafenisondernemer Christophe Bruyneel bij Radio 2. [naar artikel]
Het Gentse Milieufront (GMF) heeft tijdens de ochtendspits in Gent 15.000 fietsers geteld die de stad binnenreden. Dat is een nieuw record en 40 procent meer dan bijna 10 jaar geleden, toen het GMF begon met een jaarlijkse fietstelling. Het front vraagt de stad en Vlaanderen om nog meer in te zetten op fietsveiligheid. "Zo krijgen we nog meer mensen op de fiets." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.