Fietser René Van Gysel (52) uit Lier werd vorige week voor de tweede keer op drie jaar tijd aangereden op hetzelfde kruispunt in Lier. De man vraagt om er een conflictvrij kruispunt van te maken en om de verdwenen markeringen opnieuw te schilderen. [naar artikel]
Twee kleine meisjes op het zebrapad, op slag dood. Een truckchauffeur, getekend voor het leven. Allebei kregen ze groen licht, waarna het leven op zwart ging. Het had nochtans kunnen verkeren. Enkele maanden geleden had de stad Antwerpen er nog voor gezorgd dat voetgangers en automobilisten niet meer op hetzelfde moment groen zouden krijgen. Helaas voor Lali en Gitti werd die beslissing teruggedraaid. [naar artikel]
Een kruispunt in Antwerpen is uitgerust met een nieuw verkeerslicht voor fietsers. Bij het vierkant groen mogen fietsers in alle richtingen oversteken. De stad gaat kijken of zo een conflictvrij kruispunt tot minder ongevallen leidt. Als dat zo is, wordt het aantal conflictvrije kruispunten uitgebreid. [naar artikel]
Fietsers die vanuit de Kerkstraat richting Turnhoutsebaan willen rijden, zullen binnenkort groen licht krijgen zonder in conflict te komen met auto’s die naar rechts afslaan. De aanpassing aan de verkeerslichten zal een van de volgende dagen gebeuren. [naar artikel]
Mobiliteitsexperts dringen er al langer op aan: maak verkeerspunten conflictvrij. Zo kunnen zwakke weggebruikers en kruisend autoverkeer nooit op hetzelfde moment groen licht krijgen. Ook het kruispunt aan de Lange Leemstraat waar dinsdagochtend twee meisjes stierven, was enkele maanden geleden nog op die manier ingericht. Maar de beslissing werd teruggedraaid om voorrang te geven aan de hulpdiensten. [naar artikel]
Mobiliteitsexperts dringen erop aan om verkeerspunten ‘conflictvrij’ te maken, waardoor zwakke weggebruikers en kruisend autoverkeer niet op hetzelfde moment groen licht krijgen. Opmerkelijk: op de plek waar dinsdagochtend twee meisjes stierven, was dat enkele maanden geleden het geval. “Maar dat werd afgebouwd om voorrang te geven aan de hulpdiensten.” [naar artikel]
Mobiliteitsexperts dringen erop aan om verkeerspunten ‘conflictvrij’ te maken, waardoor zwakke weggebruikers en kruisend autoverkeer niet op hetzelfde moment groen licht krijgen. Opmerkelijk: op de plek waar dinsdagochtend twee meisjes stierven, was dat enkele maanden geleden het geval. “Maar dat werd afgebouwd om voorrang te geven aan de hulpdiensten.” [naar artikel]
De verkeerslichtenregeling voor het kruispunt in Antwerpen waar gisteren twee kinderen om het leven kwamen bij een ongeval met een vrachtwagen werd op 15 april van dit jaar nog aangepast om het veiliger te maken. Maar op 8 juli besloot het stadsbestuur om opnieuw de oude regeling in te voeren. [naar artikel]
Waren die twee kinderen aan het begin van de zomervakantie diezelfde straat overgestoken, dan had die vrachtwagen op dat moment netjes achter een rood licht staan wachten. Het kruispunt waar ze stierven was aangepast om voetgangers en voertuigen van elkaar te scheiden, maar de stad Antwerpen maakte die aanpassing op 8 juli ongedaan. Waarom nam de stad die beslissing? En wordt die nu opnieuw ingevoerd? [naar artikel]
Ondanks de uitgebreide toelichting maandag blijft Groen-fractieleider Imade Annouri nog met de vraag zitten over wie nu de beslissing nam rond het terugdraaien van het conflictvrij kruispunt aan de Lange Leemstraat. Hij stelde de vraag aan schepen van Openbaar Domein Claude Marinower (Open Vld). “De bevoegdheid ligt bij mobiliteitsschepen Koen Kennis en zijn administratie”, zegt Marinower. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.