Na bijna 50 jaar protesteren, proberen, discussiëren en plannen, ligt er nu eindelijk een haalbaar tracé voor de Noord-Zuidverbinding op tafel. Jawel, zo lang heeft het geduurd. Noord-Limburg mag dus zo stilaan beginnen feesten. Net als Houthalen-Helchteren zelf, de gemeente die al even lang gebukt gaat onder die lange strijd. Het tracé is nog maar het begin van het begin. Want het decreet complexe projecten splitst alles in duizenden stukjes. De vergunning is pas voor 2024. Voor fase elfendertig in het stappenplan. Dan zijn we nog niet helemaal zeker dat de eerste spade de grond in kan, want uiteraard kan iemand de plannen nog aanvechten. Daar zijn ze in Houthalen-Helchteren in al die jaren superspecialist in geworden. Lobbyen bij de politiek, rechtszaken aanspannen bij de Raad van State, actiecomités uit de grond stampen, parochiezalen of voetbalkantines vullen met boze mensen, … de weg heeft erg veel tijd, geld en energie gekost. [naar artikel]
Volgend jaar al, in 2022, beginnen de werken voor de lijn Hasselt-Maasmechelen, de zogenaamde lijn 2 van het Spartacusplan. Tussen Hasselt en Maasmechelen zal een trambus rijden in een eigen bedding. Het is de bedoeling dat de aanleg van die bedding volgend jaar start. In 2024 volgen de ingrijpende werkzaamheden. Belangrijk om te weten is dat de trambus in Hasselt over de Grote Ring zal rijden. Het aantal onteigeningen blijft beperkt. Op 7 oktober vindt in Hasselt een infomarkt plaats, waar alle inwoners terecht kunnen met hun vragen en bezwaren. [naar artikel]
In Sonnis, in Houthalen-Helchteren worden de zwarte vlaggen en protestborden opgeborgen. De inwoners zijn tevreden over de keuze voor twee tunnels door de centra van Houthalen en Helchteren. De Oostelijke omleidingsweg, waar ze zich jarenlang tegen verzet hebben, komt er niet. Het was snel duidelijk dat er voor het plan onvoldoende steun was. Vragen zijn er nog wel over de afhandeling van het verkeer uit Oudsbergen via het Europark. Bijna overal is te horen dat de keuze voor de doortocht de juiste is. Alleen zijn veel mensen het geloof in een oplossing voor de verkeersproblemen langs de Grote Baan verloren. De eerste spandoeken om het plan toe te juichen, duiken op. [naar artikel]
De aanleg van de leidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied loopt vertraging op. Het plan wordt aangepast. Dat heeft Vlaams minister van Leefmilieu, Zuhal Demir (NV-A) beslist. Op basis van dat plan komt er ook een nieuwe inspraakronde, waardoor een aanleg in 2023-2024 in het gedrang komt. [naar artikel]
“Als kind was ik onhandelbaar”, aldus Luc Appermont (72) in ‘Primo’. “Ik moest dus naar een streng internaat.” Een katholieke school, zoals zijn geloof dat oplegt. “Ik heb heel het parcours doorlopen: misdienaar, voorlezer, koorknaap…” Tot hij, tegen alle verwachtingen in, in de showbizz belandde. Maar ook daar liep niet alles van een leien dakje. Een openhartig gesprek over zijn jeugd, zijn geloof en zijn relatie. “Ik had een stalker. En opeens stond die vrouw in mijn tuin.” [naar artikel]
Enkele Chinese toeristen hebben wel héél spannende momenten beleefd in een pretpark in Fuyang. Een slingerattractie valt op het hoogste punt uit. De toeristen hangen tientallen meters hoog ondersteboven in de lucht. En dat duurt lang - het personeel kan de machine enkel handmatig herstellen. Uiteindelijk schiet de attractie na tien minuten opnieuw in gang. Het is niet duidelijk of er gewonden zijn. Alle inzittenden kregen wel hun toegangsticket terugbetaald. Bekijk hierboven de beelden. [naar artikel]
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir hoopt dat eind februari het definitieve tracé van de Ventilus-hoogspanningslijn kan vastgelegd worden. Dat heeft de N-VA-minister dinsdag in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Vooruit-parlementslid Bruno Tobback. Demir dringt intussen ook aan op een vervroegd Overlegcomité om het te kunnen hebben over de Vlaamse vraag naar verhoogde compensaties van netbeheerder Elia. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.