‘Ik ben 86 en woon hier al 60 jaar’ of ‘zal mijn nieuwe zaak zo'n verhuis wel overleven?’ Het zijn slechts twee van de vele vragen waar de Houthalenaren aan de Noord-Zuidverbinding mee kampen. Twee kilometer aan onteigeningen is immens, maar het goede nieuws is dat de jarenlange onzekerheid wegvalt. Er wordt gesloopt en in 2026 gaat de spade in de grond. Tegelijk vragen velen zich af wat die toekomst nu exact brengt. “Ik investeerde drie jaar geleden 200.000 euro in mijn nieuwe zaak. Wat nu?”, zegt Sanne (31) van Optiek Pollers. [naar artikel]
Fietsende scholieren op de Liersebaan (N14) in Massenhoven en Viersel: het beeld ziet er nog even huiveringwekkend uit als in 2017. Het moordstrookje ligt er onveranderd levensgevaarlijk bij. Eén verschil tegenover vier jaar geleden: de meeste mensen die onteigend moesten worden voor het nieuwe fietspad, zijn dat intussen. Sommigen wonen zelfs al in hun nieuwe huis. Op het fietspad is het nog wachten tot minstens 2025. [naar artikel]
80 onteigeningen voor de Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren zijn al getekend. Maar belangrijker nog: 130 van de 150 eigenaars die hun grond of pand verliezen, hebben zich vrijwillig aangemeld. Met 25 van hen lopen de onderhandelingen, de andere 25 krijgen een financieel voorstel. “Het schiet op”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters tevreden vast. Ze heeft het bedrag voor de onteigeningen dit jaar laten optrekken van 46 naar 80 miljoen euro. Neem daarbij de 12 miljoen van vorig jaar en dan zitten we al op bijna 100 miljoen euro. [naar artikel]
De heraanleg van de N253 Leuven-Overijse gaat dan toch niet door. Hoewel er intussen al 29 woningen onteigend zijn en ook al voor een deel afgebroken, blijkt er nu bij het Agentschap Wegen en Verkeer geen budget te zijn. [naar artikel]
29 gezinnen uit Bertem en Huldenberg werden de afgelopen maanden gedwongen hun huis te verlaten. Ze werden onteigend, en de huizen moesten plaats [naar artikel]
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft maandag met de gemeente Herent een informatievergadering gehouden voor de buurtbewoners van de Mechelsesteenweg, waar de komende jaren zware werken gebeuren. Daarvoor worden ook heel wat omwonenden onteigend. [naar artikel]
Menen krijgt een nieuwe brug en de Leie wordt tot 15 meter breder. De ingrepen eisen een hoge tol. Voor 118 eigenaars eindigt het verhaal in de [naar artikel]
Meer dan honderd gezinnen en handelszaken in Menen hebben een brief gekregen met de mededeling dat ze onteigend worden. Het gaat om percelen vlakbij de Leie, die breder moet worden, en er komt ook een nieuwe brug. Bedoeling is dat daarna meer en grotere schepen tussen de Seine en de Schelde kunnen varen. [naar artikel]
Stadsbewoners zijn voorstander van een betonstop om de overgebleven openbare ruimte te beschermen en vinden dat nieuwe verkavelingen in open gebieden zouden moeten worden verboden. Dat blijkt uit een bevraging van 1.000 bewoners van 13 Vlaamse centrumsteden door onderzoeksbureau iVox, in opdracht van projectontwikkelaar Cores Development. Opvallend is wel dat de bevraagden graag de voordelen van het wonen in een stad met die van het platteland willen gecombineerd zien, zoals het bezitten van een individuele, vrijstaande woning. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.