Lees dit artikel: Mini-kerncentrales, groene waterstof, elektrische auto en ruimtevaart: dit zijn de industrieplannen van Frans president Macron In een strak geregisseerde onemanshow kondigde Frans president Emmanuel Macron dinsdag zijn investeringsplan France 2030 aan. Daar is een bedrag van 30 miljard euro mee gemoeid. Van Frankrijk weer een toekomstgerichte industriële mogendheid maken. Dat is Macrons ambitie, nadat in de coronacrisis bleek dat Frankrijk voor medisch en ander basismateriaal te afhankelijk van het buitenland […] Lees dit artikel: Mini-kerncentrales, groene waterstof, elektrische auto en ruimtevaart: dit zijn de industrieplannen van Frans president Macron [naar artikel]
Airbus wil in 2026 een eerste testvlucht doen met een waterstofmotor. Vliegen op waterstof kent wel nog enkele serieuze obstakels. Reizen met het vliegtuig zouden zeker 2 procent van de wereldwijde uitstoot van CO2 veroorzaken. Fabrikanten van luchtvaartuigen en luchtvaartmaatschappijen zijn daarom koortsachtig op zoek naar manieren om groenere vluchten te bekomen. De Europese vliegtuigbouwer […] [naar artikel]
België lanceert met enkele andere spelers een internationaal platform voor hernieuwbare waterstof. Dat heeft federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) bevestigd op de klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh (COP27). Het "Global Renewable Hydrogen Forum" moet België verder op de kaart zetten als internationale speler in groene waterstof, en is bedoeld om de internationale doorbraak van groene waterstof een duwtje in de rug te geven. Dat België bij het initiatief betrokken is, is geen toeval: ons land wil zich internationaal profileren op het vlak van groene waterstof. [naar artikel]
Momenteel ligt er een waterstofnetwerk van 600 km onder onze Belgische voeten. Met de waterstofwet ambieert ons land om de draaischijf te worden voor het transport van waterstof. Maar is waterstof het aardgas van de toekomst? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Pieter Vingerhoets van VITO/EnergyVille. [naar artikel]
Als we de auto van de toekomst milieuvriendelijk willen maken, dan investeren we beter in waterstof dan in batterijen. Dat blijkt uit een onderzoek van het gerenommeerde Duitse Fraunhofer Institut. [naar artikel]
Toyota is pionier op het vlak van hybrideaandrijving en experimenteert, met het oog op de toekomst, al enkele jaren met aandrijving op waterstof. Tot nu toe is de Japanse constructeur een koele minnaar gebleken van elektrische aandrijving. De Green Deal van Europa verplicht Toyota nu tot een bijsturing van zijn strategie. [naar artikel]
Veel mensen zien waterstof als een beter alternatief voor elektrische wagens: er ontsnappen geen schadelijke stoffen uit de uitlaat en ze zijn makkelijker “op te laden” dan een EV. Maar klopt dat wel? HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
“België moet een van de belangrijkste knooppunten van schone waterstof worden.” Dat zei premier Alexander De Croo (Open VLD) in zijn beleidsverklaring. Met die ambitie sluit hij aan bij zowel de Europese Commissie als het Vlaams en Waals Gewest, die ook al volop inzetten op waterstof als alternatieve energie. Maar wat is dat precies? En waarvoor dient het? Betekent dat ook meteen het einde voor de elektrische wagens? [naar artikel]
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. [naar artikel]
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.