Een groot deel van de Antwerpse haven zit momenteel zonder stroom nadat er een kleine ontploffing is geweest in een schakelpost van Fluvius. Zo'n schakelpost is een grote cabine die energie levert aan een groot deel van de Antwerpse haven. [naar artikel]
De Antwerpse haven voert intensieve gesprekken met partners uit ongeveer alle hoeken van de wereld, om vanaf 2025 massaal groene waterstof naar Europa te transporteren. Groene waterstof is ‘hot’: deze energiedrager kan niet alleen de Antwerpse industrie maar ook onze vliegtuigreizen een pak milieuvriendelijker maken. Bovendien worden we zo minder afhankelijk van Rusland en verschuiven we onze energiebronnen naar landen als naar Chili, Oman of Australië. [naar artikel]
20:52 De Franse autogroep Renault en zijn Japanse partner Nissan overwegen de bouw van een energie-opslagfabriek, een soort megabatterij die tot 100 megawatt vermogen zou kunnen opslaan. [naar artikel]
Het Amerikaanse bedrijf Plug Power gaat in de Antwerpse haven een fabriek voor groene waterstof bouwen. Voor Jan Jambon is dit “historisch” en “een gamechanger”. [naar artikel]
Barsten in bruggen vinden, drijfvuil detecteren, hulpdiensten bijstaan ... Drones krijgen in de Antwerpse haven steeds meer taken. Recent volgde een groep havenmedewerkers een eerste cursus tot dronepiloot bij het Duffelse bedrijf BriskSky. [naar artikel]
Op de site van zinksmelter Nyrstar is de bouw gestart van een van de grootste energieopslagsystemen van het land. “De superbatterij kan genoeg stroom opslaan om 100.000 gezinnen gedurende een uur van stroom te voorzien”, aldus general manager Inge Schildermans. [naar artikel]
“De Vlaamse economie en de Antwerpse haven zijn veel te afhankelijk van China. Dit scenario lijkt wel erg veel op de situatie met Rusland, net voor het uitbreken van het conflict in Oekraïne”, zegt professor Jonathan Holslag (Vrije Universiteit Brussel). Leggen we ons lot inderdaad te veel in Chinese handen? En schieten we onszelf daarmee in de voet? [naar artikel]
Bond Beter Leefmilieu wil niet dat de provincie Antwerpen een nieuwe vergunning geeft aan de olieraffinaderij van TotalEnergies in de Antwerpse haven, op basis van de plannen die het bedrijf heeft ingediend. In de raffinaderij werken 1.250 mensen. “Het bedrijf negeert de klimaatdoelstellingen”, zegt de milieuorganisatie. [naar artikel]
Het logistieke bedrijf ADPO in de Antwerpse haven is opgetogen met het zonnespiegelpark dat het in 2019 in gebruik nam. “Het verlicht de pijn van de hoge gasprijzen”, zegt topman Filip De Dijcker. Bij ontwikkelaar Azteq staat de telefoon intussen roodgloeiend. [naar artikel]
In de haven van Zeebrugge komen er 11 nieuwe windmolens op de terreinen van ICO. Dat is een bedrijf dat nieuwe auto's verscheept. De windmolens zullen stroom leveren voor de 308 laadpalen, die net zijn geïnstalleerd om elektrische auto's op te laden voor ze naar de klant gaan. Het zal vooral om Tesla's gaan. [naar artikel]
De Antwerpse haven heeft de afgelopen zes maanden 120 miljoen ton goederen behandeld. Een status quo met het pre-coronajaar 2019, en ook al 5% meer dan het eerste halfjaar in 2019. De moeite die de Antwerpse haven deed om Brexit-lading binnen te halen, lijkt te werken. Tegelijk helpen dure containers ook het conventioneel stukgoed vooruit. [naar artikel]
Lees dit artikel: Tesla levert stroom aan huizen in Duitsland: is de energiesector het einddoel van Musk? Nadat Tesla al stroomleverancier voor particuliere woningen werd in het Verenigd Koninkrijk en Australië, lanceert het bedrijf van Elon Musk de dienst ook in Duitsland. Ook in de Amerikaanse staat Texas zijn er plannen. Musk opperde twee jaar geleden al dat het best mogelijk is dat de energiediensten op termijn belangrijker worden voor Tesla dan […] Lees dit artikel: Tesla levert stroom aan huizen in Duitsland: is de energiesector het einddoel van Musk? [naar artikel]
Duitsland en Qatar zijn het eens over een langetermijnpartnerschap rond energie. Dat moet Duitsland minder afhankelijk maken van Rusland, zegt de Duitse minister van Economie Robert Habeck. [naar artikel]
Lees dit artikel: Europa wil minder afhankelijk zijn van buitenlandse energie Kernenergie is in opkomst als een groene back-up-optie voor hernieuwbare energiebronnen in Europa. Dat helpt meteen ook de afhankelijkheid van buitenlandse aardgasleveringen te verminderen. Een wereldwijde stormloop op gas voor de winter heeft de prijzen de hoogte in gejaagd, wat politici in het Verenigd Koninkrijk ertoe heeft aangezet kernenergie te gebruiken om de energievoorziening veilig […] Lees dit artikel: Europa wil minder afhankelijk zijn van buitenlandse energie [naar artikel]
Wie haven zegt, zegt ook sluizen. En bij sluizen horen bruggen. Achter dat raderwerk van openen, sluiten en versassen schuilt in de Antwerpse haven een groot team van brug- en sluiswachters. Wie zijn deze mensen die dag en nacht de stroom van water- en wegverkeer in goede banen leiden? En wat doen ze precies? Oudgediende Willy en het jongere geweld Lynn en Ivan geven een inkijk in hun job. [naar artikel]
Door een defect in een schakelpost zat een deel van de Antwerpse haven maandagmiddag een tijdlang zonder stroom. Volgens Netbeheerder Fluvius ging het om een vrij grote stroompanne, maar kon die na zo’n uur hersteld worden. [naar artikel]
Bedrijven in het Antwerpse havengebied kunnen voortaan pakjes laten vervoeren met drones. Eind vorig jaar kreeg de Antwerpse drone-operator ADLC toestemming om commerciële vluchten uit te voeren tussen chemiebedrijf BASF aan de Scheldelaan en het bedrijf SGS aan het Hansadok. Vanaf nu kunnen ook andere bedrijven een beroep doen op drones om pakketjes te leveren aan bedrijven binnen de haven. “Ook als er in de haven papieren in orde moeten worden gebracht, kan dat nu lang duren”, zegt Marc Kegelaers van ADLC op Radio 2. “Met drones zijn ze sneller over en weer.” [naar artikel]
Het energieakkoord van de Europese Unie moet ons minder afhankelijk maken van Rusland voor energie. “Maar voorlopig zijn het enkel intenties, en het is de vraag of je die kàn waarmaken”, zegt geldexpert Paul D’Hoore. Kan Poetin zomaar stoppen met gas te leveren? Van waar zal de energie binnenkort dan moeten komen? En vooral: welke invloed zal het allemaal hebben op onze factuur? D’Hoore geeft het antwoord. [naar artikel]
Blockchaintechnologiebedrijf Blockstream en betaalbedrijf Block, voorheen Square, zijn begonnen met de bouw van een Bitcoinmijn in de Amerikaanse staat Texas. De mijn zal worden aangedreven door duurzame innovatietechnologie: zo moet de 12 miljoen dollar kostende installatie volledig draaien op zonne-energie. Er zou daarvoor gebruik gemaakt worden van onder meer een megabatterij van elektrische wagenfabrikant Tesla. […] [naar artikel]
Bij een bedrijf aan de Heizegemweg in de Antwerpse haven is woensdagmiddag brand ontstaan in de afzuiginstallatie van een spuitcabine. [naar artikel]
Het Antwerp Zero Pellet Loss Platform, een samenwerking van kunststofproducenten en andere partners uit de Antwerpse haven, werkt aan een app waarmee gemeld kan worden waar er plastic korrels liggen op wegen in het havengebied. Er wordt ook gewerkt aan een gedetailleerde studie die de stroom van kunststofkorrels in de haven in kaart zal brengen. [naar artikel]
De Antwerpse haven verwacht 115.000 minder containers te kunnen verschepen door het coronavirus. Verschillende sectoren zullen het op termijn voelen. De containerschepen zijn lang onderweg, dus momenteel valt de daling nog niet zo op. Maar de Antwerpse haven verwacht binnen een paar weken een grote terugval van het containertrafiek. [naar artikel]
De Amerikaanse elektrischewagenbouwer Tesla heeft met de Megapack een mega-batterij ontwikkeld die een stad als San Francisco zes uur lang van stroom kan voorzien. In 2016 haalde Tesla de wereldpers met een proefproject in de Stille Oceaan. Toen werden op het eiland Ta’u, één van de Samoa-eilanden, 60 Powerpacks geïnstalleerd. Op Ta’u wonen amper 800 … The post Megapack van Tesla is een absolute ‘game-changer’ appeared first on Express. [naar artikel]
Bijna een jaar na de lancering van energiedelen zijn er 2.000 opgestarte projecten. Of afhankelijk van hoe je het bekijkt: nog maar 2.000. "Alle begin is moeilijk”, geeft netbeheerder Fluvius toe. "De grote struikelblokken zijn de trage opstart én de extra kosten die de leverancier aanrekent", zegt Laura Clays van Testaankoop bij De Inspecteur. Ook voelen sommige eerste klanten zich bedrogen: “Als mijn dochter mijn stroom niet binnen het kwartier verbruikt, gaat hij voor weinig geld het net op. Energiedelen is eerder energie stelen.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.