Wil je binnenkort een nieuwe wagen kopen, dan heb je je ongetwijfeld al afgevraagd wat dan de beste keuze zou zijn: een auto met een benzine- of dieselmotor, of een hybride of elektrische wagen. Onze geldexpert Michel Maus bekijkt de financiële voordelen van elektrisch en hybride rijden in de verschillende gewesten, en voor bedrijfswagens. [naar artikel]
Volvo zal vanaf 2019 enkel nog elektrische of hybride auto's produceren. Deze wagens zijn milieuvriendelijker, maar ze zijn ook nog veel duurder in aankoop en de variatie in het aanbod is voorlopig eerder beperkt. [naar artikel]
Noorwegen, dat elektrische wagens steeds heel erg aangemoedigd heeft, wil nu een ‘Tesla-taks’ invoeren. Het gaat om een belasting op grote elektrische luxewagens, die er vandaag nog kunnen rekenen op stevige fiscale voordelen. Dat is vandaag bekendgemaakt. De maatregel krijgt meteen forse kritiek. Elektrische wagens zijn vandaag in Noorwegen vrijgesteld van nagenoeg alle zware taksen […] [naar artikel]
Uit een studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat de aankoop van een volledig elektrische wagen de meest voordelige keuze is, zowel financieel als voor het milieu. Toch wil 20 procent van bestuurders als volgende wagen een plug-in hybride kopen, die over het algemeen het meeste kost. [naar artikel]
Momenteel rijden er bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond in Vlaanderen en staan er 3.655 laadpalen. Het is echter nog afwachten of de Vlaamse regering haar doel van 60.000 elektrische wagens en 5.000 laadpalen tegen eind dit jaar haalt. Dat blijkt uit cijfers die Andries Gryffroy (N-VA) heeft opgevraagd bij minister Zuhal Demir […] The post 45.000 elektrische en hybride wagens op Vlaamse wegen: komt doel van 60.000 in zicht? appeared first on Business AM. [naar artikel]
Uit een studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat de aankoop van een volledig elektrische wagen de meest voordelige keuze is, zowel financieel als voor het milieu. Toch wil 20 procent van bestuurders als volgende wagen een plug-in hybride kopen, die over het algemeen het meeste kost. [naar artikel]
Vlaanderen zit op schema om een aantal doelstellingen rond elektrische wagens te halen. Zo rijden er in Vlaanderen momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond en staan er 3.655 laadpalen. In de plannen van de Vlaamse regering wordt gemikt op 60.000 elektrische voertuigen en 5.000 laadpalen tegen eind 2020. [naar artikel]
Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo'n 46.000 wagens vorig jaar. [naar artikel]
De Europese Commissie oordeelt dat China aan concurrentievervalsing doet bij Chinese elektrische wagens. Hogere importtaksen dreigen nu. “Prijsstijgingen liggen dan voor de hand”, zegt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hoeveel duurder kunnen wagens van een merk als BYD worden? Wat met de prijzen van Europese merken en Tesla’s? En doe je dan nu best nog snel een aankoop? [naar artikel]
De Vlaamse regering maakt geld vrij voor nieuwe premies voor elektrische wagens. Een particulier kan zo tot 5.000 euro ontvangen bij de aankoop van een elektrische wagen in 2024. Maar is het dan sowieso voordeliger om een elektrische auto te kopen dan een benzine- of dieselauto. Onze technologiejournalist Kenneth Dée maakt de rekening in ‘HLN legt uit’. [naar artikel]
12:27 De regering bindt de strijd aan met nephybrides. Wagens met een te kleine batterijcapaciteit om elektrisch te rijden, verliezen vanaf 2020 hun gunstige fiscale behandeling en worden belast zoals de ev... [naar artikel]
De Europese Commissie oordeelt dat China aan concurrentievervalsing doet bij Chinese elektrische wagens. Hogere importtaksen dreigen nu. “Prijsstijgingen liggen dan voor de hand”, zegt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hoeveel duurder kunnen wagens van een merk als BYD worden? Wat met de prijzen van Europese merken en Tesla’s? En doe je dan nu best nog snel een aankoop? [naar artikel]
Al 33,5% — of 1 op 3 — van alle wagens die dit jaar verkocht werden, is (minstens deels) elektrisch aangedreven. Dat is dubbel zoveel als in 2020. Zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio: “Tegen 2030 rijden op de Belgische wegen makkelijk 1,4 miljoen elektrische wagens rond.” Waarom worden zo weinig nieuwe wagens ingeschreven? Welke elektrische en hybride wagens worden het meest verkocht? En wat gebeurt er op de tweedehandsmarkt? Een overzicht van alle cijfers. [naar artikel]
De hypothecaire rente is op korte tijd flink gestegen en dus zijn woonkredieten duurder geworden. Maar anderzijds knabbelt de inflatie ook aan ons kapitaal en maakt dat lenen net voordeliger. Is het dan nog een goed moment om woonleningen aan te gaan? Onze geldexpert Véronique Goossens maakt de berekening: “Woonkredieten met een looptijd van 25 jaar zijn zelfs weer populairder aan het worden.” [naar artikel]
Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens.... [naar artikel]
Wie wil beleggen voor zijn pensioen kan zélf een beleggingsportefeuille samenstellen of fiscaal optimaal sparen via een pensioenspaarfonds van de bank. Wat is het interessantst met het oog op je uiteindelijke rendement? En wat zijn de voor- en nadelen van beide opties? Onze geldexpert Pascal Paepen weegt beide mogelijkheden tegen elkaar af. “Een potje waar je altijd uit kan putten, is gevaarlijk. Dan gaan de emoties meespelen.” [naar artikel]
Brandweermannen ondervinden problemen met het bevrijden van gewonden in hybride en elektrische wagens. 'De accu's van dergelijke wagens staan onder hoogspanning en dat is levensgevaarlijk voor brandweermannen die in contact komen met de kabels', aldus brandweerofficier Dimitry Opdenacker. De opleiding die brandweermannen krijgen, volstaat bovendien niet. [naar artikel]
Wie naar een nieuwe auto zoekt met een ecologische motor, wordt om de oren geslagen met allerlei termen: naast volledig elektrische wagens kan je immers ook kiezen voor een hybride. Maar wat is het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride? En wat met die derde soort, die recent opgang maakt: de milde hybride. HLN Drive zocht het uit. [naar artikel]
Bij een crash van elektrische en hybride wagens lopen de brandweermannen extra gevaar. Deze wagens staan namelijk onder hoogspanning, waardoor ze [naar artikel]
Bijna een derde van de Belgische weggebruikers wil in hun nieuwe wagen een hybride elektrische motor. Iets minder dan 1 op 10 zou gaan voor een volledig elektrische wagen. Dat blijkt uit de Global Automotive Consumer Study 2020 van onderzoeksbureau Deloitte. Auto’s op benzine of diesel boeten in aan populariteit. In 2018 wou 64 procent […] The post Belg blijft schichtig over volledig elektrische wagens, hybride wint aan populariteit appeared first on Business AM. [naar artikel]
Elektrische wagens zijn duurder in aankoop dan vergelijkbare modellen met een brandstofmotor. Maar over langere termijn zijn de meeste e-wagens wel voordelig, dankzij lagere belastingen en verbruikskosten. Behalve in de goedkoopste marktsegmenten. [naar artikel]
In de Europese Unie zijn het voorbije jaar meer dan één miljoen elektrische en hybride wagens verkocht. Dat betekende nagenoeg een verdubbeling tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de Association des Constructeurs Européens d`Automobiles (Acea). Elektrische en hybride wagens vertegenwoordigden daarmee inmiddels ruim één tiende van de totale Europese autoverkoop. In […] The post Europese chauffeurs kochten vorig jaar ruim één miljoen elektrische wagens appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo’n 46.000 wagens vorig jaar. “Dit is een stevige stijging, maar wanneer je weet dat in Vlaanderen meer dan 3,5 miljoen personenwagens ingeschreven zijn, blijft het een klein aandeel,” aldus Gryffroy. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.