De Peltse Joëlle Feijen is blind, maar dat weerhield haar er niet van een doctoraat te behalen in de Taal- en Letterkunde. [naar artikel]
Een vrouw (40) uit Beerse heeft het vertrouwen van een blinde vrouw geschonden. Als persoonlijke assistente heeft ze jarenlang inkopen voor zichzelf betaald met de bankkaart van haar slachtoffer. [naar artikel]
Volgend jaar stopt hij als voorzitter van het Vlaams Parlement, maar Jan Peumans (N-VA) weet al wat hij met zijn tijd wil doen: een doctoraat schrijven over het Vlaams-nationalisme in Limburg. Promotor van dienst is professor Bruno De Wever, historicus en broer van. De ideale aanleiding voor een gesprek over verleden én heden van Vlaanderen. [naar artikel]
Donderdag maakte de Zweedse Academie bekend dat de Nobelprijs voor Literatuur dit jaar naar Peter Handke gaat. Een onverwachte keuze, zelfs voor Joëlle Feijen (30) uit Pelt. Zij doctoreert over de vertalingen van de Oostenrijkse schrijver. Niet evident, als u weet dat ze blind is. [naar artikel]
Dat iemand doctoreert aan de UHasselt is op zich niet bijzonder, maar de Marokkaan Youssef El Hansali heeft een atypisch studentenprofiel. De man runt al jaren in Dubai een hightech verkeerscontrolebedrijf met 200 werknemers en deed onderzoek naar een toekomst waar menselijke chauffeurs en zelfrijdende auto’s samen in het verkeer actief zullen zijn. [naar artikel]
Bijna acht op de tien Vlamingen zonder beperking hebben een job. Bij mensen met een handicap ligt dat aandeel bijna de helft lager. “Sollicitaties zijn vaak pro forma. Dan heeft de werkgever toch zijn goede wil getoond.” [naar artikel]
Jij vindt het blauw, een vriendin ziet groen, en nog iemand anders meent een grijze schijn te ontwaren. We hebben allemaal al wel eens zo'n [naar artikel]
Opera Antwerpen experimenteert met audiodescriptie. Een vijftigtal mensen met een visuele beperking woont dinsdagavond Händels ‘Agrippina’ bij met een hoofdtelefoon. [naar artikel]
Een internationaal collectief van onderzoeksjournalisten heeft met de ‘Paradise Papers’ opnieuw een stevig staaltje belastingontduiking aan het... [naar artikel]
De nieuwe productie van ‘Pelléas et Mélisande’ van Maeterlinck en Debussy bij Opera Vlaanderen riep al voordat ze in première ging vragen op. Waarom dansers in deze opera? Zou performancekunstenares Marina Abramovi? een passende symboliek vinden? En: volstaat een dream team om een grote voorstelling te maken? Het resultaat is gemengd: mooi en soms krachtig, maar ook koel, een beetje pretentieus en onverwacht ouderwets. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.