Leerlingenvervoer van kinderen met een beperking zal binnenkort gebruik mogen maken van de aparte beddingen die vandaag voorbehouden zijn voor het openbaar vervoer. De Kamercommissie Mobiliteit heeft daarover een socialistisch wetsvoorstel goedgekeurd, dat nu nog groen licht moet krijgen in de plenaire Kamer. [naar artikel]
Een 75-jarige buschauffeur die het schoolvervoer doet voor BuSO De Garve in Dilsen-Stokkem heeft meerdere klachten ontvangen vanwege zijn rijgedrag. Zo reed de man met een volle bus kinderen door het rode licht en zette hij twee broertjes met een mentale beperking thuis te vroeg af terwijl de ouders niet thuis bleken. “Ze wachtten achter op het terras, maar hebben een mentale leeftijd van vijf jaar", zegt mama Anja Vanderhaegen die nu aan de alarmbel trekt. De Lijn bevestigt de klachten en plant een gesprek in met de chauffeur. [naar artikel]
Villa Clementina is kinderopvang waar een derde van de kinderen leeft met een beperking. Villa Clementina wordt daar maar dééls voor gesubsidieerd en jaarlijks gaapt een gat van 60 a 90.000 euro. Maar ze hebben daar een eenvoudige en lekkere oplossing voor: elke warmste week is er een confituur-actie. [naar artikel]
Vervoersmaatschappij De Lijn moet 8,4 miljoen besparen om haar verlies op exploitanten en leerlingenvervoer te financieren. 'Het leerlingenvervoer is een dure erfenis uit het verleden', zegt bestuursvoorzitter Jos Geuens. [naar artikel]
In de streek van Kortrijk en Wevelgem willen ouders zelf coronaproof leerlingenvervoer organiseren met vrijwilligers. Ze hebben daarvoor de Facebookgroep "Transport for kids" opgericht. De groep wil vraag en aanbod op elkaar afstemmen, dus leerlingen laten meereizen tijdens verplaatsingen die toch al gebeuren, maar zal ook zelf "lijnen" organiseren. [naar artikel]
Directrice Carine Driessens van De Dageraad Kortessem vraagt de Vlaamse regering dringend om meer bussen. In september dreigen haar BUSO-leerlingen urenlang onderweg te zijn. “Opnieuw zullen we met eigen middelen extra bussen moeten inleggen.” [naar artikel]
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil dat scholen zelf de middelen krijgen om busvervoer in het buitengewoon onderwijs te coördineren. Een bevraging van het katholieke net bevestigt dat heel wat leerlingen lang op de bus moeten zitten. “Ritten van meer dan 2,5 uur naar school zijn geen uitzondering meer.” [naar artikel]
Alsof het nog niet erg genoeg is dat kinderen uit het buitengewoon onderwijs urenlang op de bus moeten zitten om op school te geraken, zijn 38 jongeren van BuSO-school Richtpunt uit Buggenhout niet eens opgehaald voor de rit naar school. Ze stonden dan wel in alle vroegte klaar, net als de busbegeleiders die de school inzet, maar de bus daagde niet op. Omdat.... vervoersmaatschappij De Lijn ze was vergeten te bestellen. [naar artikel]
Alsof het nog niet erg genoeg is dat kinderen uit het buitengewoon onderwijs urenlang op de bus moeten zitten om op school te geraken, zijn 38 jongeren van BuSO-school Richtpunt uit Buggenhout niet eens opgehaald voor de rit naar school. Ze stonden dan wel in alle vroegte klaar, net als de busbegeleiders die de school inzet, maar de bus daagde niet op. En dat omdat vervoersmaatschappij De Lijn ze was vergeten te bestellen. [naar artikel]
De Vlaamse regering maakt onmiddellijk 1,8 miljoen euro vrij om de meest dringende problemen met het leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs aan te pakken. Dat is beslist op de ministerraad, meldt minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.