Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Belang van Limburg

“Nee, de callcenters hebben zichzelf niet gecontroleerd”

30/11/2021 - 06:10
"Niet iedereen is verbaasd over de mogelijke fraude bij de zoektocht naar de contacten van coronapatiënten. Het contactonderzoek dat toevertrouwd is aan een consortium van zes callcenters, ligt al van bij de start onder vuur, wegens duur en traag. In het begin was er kritiek omdat de contactonderzoekers uit verveling netflixten. Maar het nieuwste schandaal is straffer. De medewerkers van het callcenter Yource zouden – volgens Het Laatste Nieuws - mogelijk ingezet zijn voor andere klanten. Terwijl de factuur doodleuk naar Vlaanderen ging. Nochtans is er een stuurgroep die het contactonderzoek elke maand evalueert, met daarin een waslijst van deelnemers. Minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) heeft een vertegenwoordiger in die stuurgroep, net als minister-president Jan Jambon (N-VA), plus virologen, professoren, huisdokters, ziekenfondsen enzovoort. Die bestuderen allemaal de snelheid van het contactonderzoek, de werklast, het aantal bereikte patiënten, en nog allerlei andere facetten uitgedrukt in allerlei staafdiagrammen en tabellen. Wat blijkbaar niemand controleert, is of de bellers ook werken. Als ze aangeven dat ze “in opleiding” zijn, zijn ze gerust voor de rest van de dag. In juli 2020 had oppositiepartij Vooruit dit systeem van mogelijke fraude al aangekaart in het parlement. Waarom zijn er toen geen alarmbellen afgegaan?"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. “Nee, de callcenters hebben zichzelf niet gecontroleerd” (30/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Niet iedereen is verbaasd over de mogelijke fraude bij de zoektocht naar de contacten van coronapatiënten. Het contactonderzoek dat toevertrouwd is aan een consortium van zes callcenters, ligt al van bij de start onder vuur, wegens duur en traag. In het begin was er kritiek omdat de contactonderzoekers uit verveling netflixten. Maar het nieuwste schandaal is straffer. De medewerkers van het callcenter Yource zouden – volgens Het Laatste Nieuws - mogelijk ingezet zijn voor andere klanten. Terwijl de factuur doodleuk naar Vlaanderen ging. Nochtans is er een stuurgroep die het contactonderzoek elke maand evalueert, met daarin een waslijst van deelnemers. Minister van Welzijn Wouter Beke (CD&V) heeft een vertegenwoordiger in die stuurgroep, net als minister-president Jan Jambon (N-VA), plus virologen, professoren, huisdokters, ziekenfondsen enzovoort. Die bestuderen allemaal de snelheid van het contactonderzoek, de werklast, het aantal bereikte patiënten, en nog allerlei andere facetten uitgedrukt in allerlei staafdiagrammen en tabellen. Wat blijkbaar niemand controleert, is of de bellers ook werken. Als ze aangeven dat ze “in opleiding” zijn, zijn ze gerust voor de rest van de dag. In juli 2020 had oppositiepartij Vooruit dit systeem van mogelijke fraude al aangekaart in het parlement. Waarom zijn er toen geen alarmbellen afgegaan? [naar artikel]


2. Proximus zet callcenters aan om te delokaliseren: 'In Marokko zijn callcenters een booming business' (29/01/2019 - Knack)

De herstructurering van Proximus heeft gevolgen voor callcenters die in opdracht van de telecomoperator werken. In een mededeling vraagt ceo Dominique Leroy ze om hun activiteiten naar lagelonenlanden te verplaatsen. In de praktijk is dat vaak Marokko. [naar artikel]


3. Dringend contactonderzoekers gezocht: callcenters kunnen werkdruk door vierde golf niet aan (09/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

De Vlaamse overheid is dringend op zoek naar extra contactonderzoekers. Nu de vierde golf is losgebarsten, kunnen de callcentra niet meer volgen. Eén probleem: het Agentschap Zorg en Gezondheid heeft alle moeite van de wereld om extra personeel te vinden. [naar artikel]


4. Callcenters en logistieke bedrijven maken massaal gebruik van uitzendkrachten (04/07/2017 - De Redactie)

In de tien Belgische bedrijven die het vaakst gebruikmaken van uitzendkrachten, is de helft van de voltijdse werknemers in dienst als interim. Vooral bedrijven in de logistieke sector en callcenters doen vaak een beroep op uitzendkrachten. [naar artikel]


5. In Nederland veroordeelde maar ontsnapte vrouwenhandelaar runt callcenters in Turkije (23/10/2017 - Het Laatste Nieuws)

De in Nederland veroordeelde vrouwenhandelaar Saban B. runt vanuit Turkije een netwerk van callcenters dat energiecontracten verkoopt aan Duitse... [naar artikel]


6. Callcenters vragen allochtone werknemers om Vlaamse namen te gebruiken (18/04/2018 - Het Belang van Limburg)

Callcenters vragen allochtone medewerkers om aan de telefoon een Vlaamse naam gebruiken. Dat blijkt zowel uit Nederlandse als Vlaamse getuigenissen. Volgens de beroepsorganisatie zijn dat “uitzonderingen”. “Deze praktijk is wettelijk verboden.” [naar artikel]


7. Belgische gevangenen aan de slag bij callcenters (02/08/2018 - De Tijd)

01:02 Een proefproject in de gevangenis van Beveren - waarbij eind vorig jaar enkele gedetineerden vanuit hun cel mochten werken voor een callcenter - is over de hele lijn positief geëvalueerd. [naar artikel]


8. Belgische gevangenen blijven aan de slag voor callcenters: proefproject positief geëvalueerd (02/08/2018 - Het Laatste Nieuws)

Een proefproject in de gevangenis van Beveren, waarbij eind vorig jaar enkele gedetineerden vanuit hun cel mochten werken voor een callcenter, is... [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!