Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Tijd

Universele bankdienst voor niet-digitale klanten van start

05/01/2022 - 14:25
"13:52 Elf banken in ons land bieden voortaan een universele bankdienst aan. Dat moet bankieren voor niet-digitale klanten betaalbaar houden."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Goedkope manuele bankverrichtingen dankzij de universele bankdienst: welke bank hanteert de laagste tarieven? (05/01/2022 - Express)

Sinds de start van dit jaar kan je bij heel wat Belgische banken een beroep doen op de universele bankdienst. Die dienstverlening moet voorkomen dat niet-digitale klanten riante bedragen moeten betalen om manuele verrichtingen te doen, zoals een papieren overschrijving. De universele bankdienst mag maximaal 60 euro per jaar kosten. Toch zien we dat er […] [naar artikel]


2. Een bankautomaat per gemeente en een universele bankdienst: is er opnieuw hoop voor de niet-digitale klanten? (27/07/2021 - Express)

Lees dit artikel: Een bankautomaat per gemeente en een universele bankdienst: is er opnieuw hoop voor de niet-digitale klanten? Een bankautomaat in je eigen gemeente; voor sommige mensen is dat niet langer een vanzelfsprekendheid. De afgelopen jaren is het aantal bankautomaten in ons land zienderogen afgenomen. Een beheersovereenkomst tussen bpost en de federale regering moet er nu voor zorgen dat iedere gemeente minstens één bankautomaat heeft. Daarnaast heeft de regering ook een akkoord gesloten […] Lees dit artikel: Een bankautomaat per gemeente en een universele bankdienst: is er opnieuw hoop voor de niet-digitale klanten? [naar artikel]


3. Universele bankdienst plafonneert kosten voor loketverrichtingen (29/06/2021 - Express)

Lees dit artikel: Universele bankdienst plafonneert kosten voor loketverrichtingen De federale regering en de bankenfederatie Febelfin hebben bijna een charter klaar die een universele bankdienst introduceert, schrijft De Tijd. Dat moet onder meer de loketverrichtingen betaalbaar maken voor de niet-digitale klanten. De banken spitsen zich toe op een verdere digitalisering van hun diensten en producten. Daardoor is het voor veel mensen eenvoudiger geworden om […] Lees dit artikel: Universele bankdienst plafonneert kosten voor loketverrichtingen [naar artikel]


4. Officieel: universele bankdienst voor digitaal kwetsbare groepen kost maximaal 5 euro per maand (19/07/2021 - Express)

Lees dit artikel: Officieel: universele bankdienst voor digitaal kwetsbare groepen kost maximaal 5 euro per maand De federale regering en de banken hebben een akkoord bereikt over een universele bankdienst voor niet-digitale klanten. De dienst zal zoals verwacht maximaal 60 euro per jaar – of 5 euro per maand – mogen kosten, zo is maandag bekendgemaakt. De universele bankdienst is bedoeld voor mensen die niet mee zijn met de digitalisering en […] Lees dit artikel: Officieel: universele bankdienst voor digitaal kwetsbare groepen kost maximaal 5 euro per maand [naar artikel]


5. Akkoord over universele bankdienst voor niet-digitale klanten (19/07/2021 - VRT NWS)

De federale regering en de banken hebben een akkoord bereikt over een universele bankdienst voor klanten die niet online kunnen bankieren. De dienst zal maximaal 5 euro per maand mogen kosten. Voor die prijs zullen de klanten onder meer een debetkaart krijgen, minstens 24 keer gratis geld kunnen afhalen aan een automaat van hun eigen bank, zeker 60 manuele verrichtingen aan het loket kunnen uitvoeren, en rekeninguittreksels kunnen afdrukken in het bankkantoor. [naar artikel]


6. Doe je liever geen bankzaken in een app? Zoveel kan je besparen met de universele bankdienst (23/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

De tarieven voor niet-digitale bankdiensten gaan bij veel banken al jaren in stijgende lijn. Om de digitale kloof te verkleinen en bankverrichtingen toegankelijker te maken, voerden bankenkoepel Febelfin en de federale overheid de universele bankdienst in. Voor maximaal 60 euro kan je volgens die formule een pakket verrichtingen uitvoeren. Wie haalt er voordeel uit en is het altijd de goedkoopste oplossing? Spaargids.be zocht het uit. [naar artikel]


7. Wie niet digitaal bankiert, kan beroep doen op universele bankdienst: wat houdt dat precies in? En wat kost het? (23/01/2022 - VRT NWS)

Ook klanten die niet digitaal bankieren, moeten tegen een redelijke prijs gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. Daarom bestaat er sinds 1 januari 2022 een universele bankdienst. "De inspecteur" bekijkt wat die dienst inhoudt. [naar artikel]


8. Elf banken starten met universele bankdienst (19/07/2021 - De Tijd)

00:00 Bankenkoepel Febelfin en de federale regering zijn het eens over de invoering van een universele bankdienst, uiterlijk op 1 januari 2022. De mededingingswaakhond BMA maakt geen bezwaar. [naar artikel]


9. Banken verlengen de universele bankdienst (29/03/2024 - Het Laatste Nieuws)

De banksector verlengt de universele bankdienst, zo meldt koepelorganisatie Febelfin vrijdag in een persbericht. Het akkoord met de federale regering over dat minimaal dienstenaanbod voor bankklanten zou in principe op 30 juni aflopen, maar de sector engageert zich om het voor onbepaalde duur te verlengen. [naar artikel]


10. Is bankieren via een app niet je ding? Zo betaal je zo weinig mogelijk voor je verrichtingen aan het loket (23/02/2022 - Het Laatste Nieuws)

De tarieven voor niet-digitale bankdiensten gaan bij veel banken al jaren in stijgende lijn. Om de digitale kloof te verkleinen en bankverrichtingen toegankelijker te maken, voerden bankenkoepel Febelfin en de federale overheid de universele bankdienst in. Voor maximaal 60 euro kan je volgens die formule een pakket verrichtingen uitvoeren. Wie haalt er voordeel uit en is het altijd de goedkoopste oplossing? Spaargids.be zocht het uit. [naar artikel]


11. Maximumprijs voor offline bankverrichtingen: hoeveel betaalt de niet-digitale klant vandaag? (30/06/2021 - Het Laatste Nieuws)

De banken trekken voluit de kaart van de digitalisering. Daar tegenover staat dat hogere kosten de traditionele verrichtingen, zoals geldstortingen aan een loket, ontmoedigen. Om de niet-digitale klant niet in de kou te laten, leggen de regering en bankenkoepel Febelfin de laatste hand aan een universele bankdienst met maximumprijzen. Spaargids.be ging na hoe hoog de kosten de afgelopen jaren voor de traditionele, analoge klant zijn opgelopen. [naar artikel]


12. Maximumprijs op komst voor universele bankdiensten (29/06/2021 - Het Laatste Nieuws)

De regering onderhandelt met de banken over een charter voor de invoering van een universele bankdienst, inclusief maximumprijzen. Dat schrijft De Tijd en wordt bevestigd in de sector. Een akkoord wordt de komende dagen verwacht. [naar artikel]


13. Banksector erkent: ‘Digitalisering ging te snel’ (29/03/2024 - Trends)

Op een congres over toegankelijk bankieren sloeg Febelfin, de sectorfederatie van de banken, mea culpa. "De digitalisering is misschien te snel gegaan. Er is onvoldoende rekening gehouden met diverse demografische groepen", zei CEO Karel Baert. The post Banksector erkent: ‘Digitalisering ging te snel’ appeared first on Trends. [naar artikel]


14. Banksector erkent: ‘Digitalisering ging te snel voor bepaalde groepen’ (29/03/2024 - Trends)

Op een congres over toegankelijk bankieren sloeg Febelfin, de sectorfederatie van de banken, mea culpa. "De digitalisering is misschien te snel gegaan. Er is onvoldoende rekening gehouden met diverse demografische groepen", zei CEO Karel Baert. The post Banksector erkent: ‘Digitalisering ging te snel voor bepaalde groepen’ appeared first on Trends. [naar artikel]


15. Er komt een ‘universele bankdienst’ in ons land, maar wat betekent dat nu? (20/07/2021 - De Morgen)

Er komt een ‘universele bankdienst’ in ons land. Dat is de bankensector overeengekomen met de federale regering. Maar hoe werkt die dienst nu juist? Welke verrichtingen vallen eronder? En vanaf wanneer komt de bankdienst er? We leggen het hier voor u uit. [naar artikel]


16. Financiën doen via pc of smartphone te moeilijk? Dan kan je beroep doen op deze bankdienst (15/12/2022 - Het Laatste Nieuws)

Bankverrichtingen kunnen doen, is een basisrecht. Toch hebben flink wat mensen het moeilijk om een rekening te kunnen openen. En wie het wel kan, heeft het soms lastig om zijn of haar bankzaken via een computer of smartphone te doen. Voor beide problemen bestaat nochtans een oplossing. Voor de eerste groep is dat de basisbankdienst, voor de tweede de universele bankdienst. Spaargids.be licht toe. [naar artikel]


17. Regering en bankensector hebben akkoord over ‘universele bankdienst’. Wat betekent het? Voor wie is het bedoeld? En wat kost het? (19/07/2021 - Het Laatste Nieuws)

Er komt een ‘universele bankdienst’ in ons land. Dat is de bankensector overeengekomen met de federale regering. Maar hoe werkt die dienst nu juist? Welke verrichtingen vallen eronder? En vanaf wanneer komt de bankdienst er? We leggen het hier voor u uit. [naar artikel]


18. Tot zes euro per overschrijving: zoveel betaal je voor offline bankverrichtingen vandaag (30/06/2021 - Het Laatste Nieuws)

De banken trekken voluit de kaart van de digitalisering. Daar tegenover staat dat hogere kosten de traditionele verrichtingen, zoals geldstortingen aan een loket, ontmoedigen. Om de niet-digitale klant niet in de kou te laten, leggen de regering en bankenkoepel Febelfin de laatste hand aan een universele bankdienst met maximumprijzen. Spaargids.be ging na hoe hoog de kosten de afgelopen jaren voor de traditionele, analoge klant zijn opgelopen. [naar artikel]


19. Van gratis geldopname tot loketverrichting: hoeveel betaal je vandaag voor een totaalpakket bij je bank? En wat krijg je? (04/07/2021 - Express)

Lees dit artikel: Van gratis geldopname tot loketverrichting: hoeveel betaal je vandaag voor een totaalpakket bij je bank? En wat krijg je? Met de universele bankdienst willen de federale overheid en de bankenfederatie Febelfin de noden van hun niet-digitale klanten tegemoetkomen. Bij veel banken zitten dergelijke dienstverleningen al in een betalend pakket, maar onze vergelijking toont aan dat er meestal strenge limieten gelden. Eerder deze week kwam aan het licht dat de federale overheid en Febelfin in […] Lees dit artikel: Van gratis geldopname tot loketverrichting: hoeveel betaal je vandaag voor een totaalpakket bij je bank? En wat krijg je? [naar artikel]


20. Europese Centrale Bank voorstander van meer geldautomaten in België en toegang tot cash geld (13/09/2023 - VRT NWS)

De Europese Centrale Bank (ECB) schaart zich achter het plan van de regering om de banken te verplichten om een minimaal aantal bankautomaten en een universele bankdienst te voorzien. Het Belgisch parlement had de ECB om advies gevraagd na een wetsvoorstel van PS en Vooruit. De bedoeling is om klanten die niet vertrouwd zijn met digitaal bankieren toch de mogelijkheid te geven om geld af te halen of stortingen te doen tegen een betaalbaar tarief. [naar artikel]


21. Maximumprijs voor verrichtingen aan bankloket (29/06/2021 - De Tijd)

01:30 De federale regering en de bankenfederatie Febelfin leggen de laatste hand aan een charter voor de invoering van een universele bankdienst. Daarbij moeten de banken maximumprijzen slikken voor de manu... [naar artikel]


22. Wie niet digitaal bankiert, zal maximum 60 euro per jaar extra moeten betalen (30/06/2021 - Het Belang van Limburg)

De regering onderhandelt met de banken over een charter voor de invoering van een universele bankdienst, inclusief maximumprijzen. Dat meldt De Tijd en wordt bevestigd in de sector. Een akkoord wordt in de komende dagen verwacht. [naar artikel]


23. KBC test huisbezoek met “belmobiel” uit voor niet-digitale klanten (08/03/2022 - Express)

De bank KBC gaat gedurende zes maanden in West-Vlaanderen een nieuwe dienst uitproberen: dienstverlening aan huis voor digitale en minder mobiele klanten. West-Vlaamse klanten zullen vanaf 19 april een afspraak kunnen boeken voor een huisbezoek van een ervaren bankbediende, zegt de bank in een persbericht. De dienst richt zich op klanten die moeilijkheden hebben om […] [naar artikel]


24. Antwerpse start-up Beego stuurt 700 studenten uit voor digitale assistentie (22/11/2023 - De Tijd)

18:07 In het postkantoor, bij de bank of in het gemeentehuis. Op meer en meer plaatsen leveren studenten digitale ondersteuning aan klanten die er nood aan hebben. De Antwerpse start-up Beego zoekt die tech... [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!