Doordat privéfirma Taas de trajectcontroles in Bilzen beheert, zou de privéfirma zich ontfermen over het onderhoud van de camera’s. De stad zou daardoor meer kunnen investeren in onder andere verkeersveiligheid. Wij vroegen ons af wat jij vindt van de privatisering van trajectcontroles. [naar artikel]
Snelheidsduivels moeten Bilzen zeker vermijden. Er worden namelijk trajectcontroles uitgevoerd op wel zes verschillende plaatsen in de stad. Het is niet de overheid, maar wel een privéfirma die de controles uitvoert. Wij vroegen onze lezers wat zij daarvan vinden. [naar artikel]
Mag een stad boetes voor snelheidsovertredingen op haar grondgebied laten meten door een privéfirma die zo veel mogelijk winst wil maken, en die daarom zal proberen zoveel mogelijk metingen te doen? En mogen we denken dat snelheidsduivels alleen maar aangemoedigd worden om nog meer overtredingen te begaan als verkeersremmende maatregelen bij een trajectcontrole worden weggenomen? Is dat dan om ervoor te zorgen dat die privéfirma zo snel mogelijk haar investeringen terugverdient aan de snelheidsboetes? [naar artikel]
De stad Bilzen heeft gisteren dan toch een overeenkomst gesloten met de privéfirma TAAS. Die zal de trajectcontroles in de gemeente installeren en onderhouden, in ruil voor een vergoeding van 24 euro per vaststelling. De voorbije weken kwam er veel kritiek op die plannen omdat het bedrijf zich zou bemoeien met het mobiliteitsbeleid van de stad. [naar artikel]
Vijf Vlaamse gemeenten gingen al in zee met een privéfirma om trajectcontroles te installeren en te beheren in hun dorp. Per uitgeschreven boete gaat telkens 24 euro naar de firma. Maar uit gelekte contracten blijkt nu dat het bedrijf gemeenten soms eerst dwingt om snelheidsremmers weg te halen op het traject, om er vervolgens permanent te flitsen. Vias noemt dat een brug te ver. “Een privébedrijf dat er baat bij heeft dat er zoveel mogelijk boetes worden uitgeschreven: dat is een grens die in ons land nog nooit overschreden is.” [naar artikel]
Dinsdag heeft de gemeente Bilzen de concessieovereenkomst met de firma TAAS ondertekend. Die zal instaan voor de trajectcontroles op het grondgebied van Bilzen. Nadat het dossier in december op de gemeenteraad kwam, openden de oppositiepartijen het vuur. Maar een klacht werd er in de beroepstermijn niet neergelegd. [naar artikel]
Bonheiden is de eerste gemeente in Vlaanderen die ermee uitpakt: snelheidscontroles via trajectcontrole uitbesteden aan privéfirma’s. Dat zorgt voor geween en tandengeknars in de gemeente, en experten in bestuursrecht vinden het niet koosjer. Strikt genomen kan het ook niet, dat een privéfirma camera’s naast de weg neerpoot en flitst. Maar de Vlaamse overheid gedoogt. Als de kat maar muizen vangt. [naar artikel]
Limburgse politierechters vrezen voor betwistingen bij snelheidsboetes die worden uitgeschreven door privébedrijven. Bilzen bijvoorbeeld wil in zee gaan met een firma om private trajectcontroles uit te baten in zone 30 en 50. Maar hoe rechtsgeldig zijn die vaststellingen? Rechters en juristen zitten met veel vragen en ze vinden nog geen antwoorden. [naar artikel]
Op vraag van een privébedrijf dat hun trajectcontroles uitbaat en 24?euro per boete opstrijkt, bannen Vlaamse gemeenten op die wegen andere snelheidsremmende maatregelen. [naar artikel]
In het voorjaar van 2022 komen er in Bilzen twaalf gemeentelijke trajectcontroles. Dat heeft de gemeenteraad dinsdagavond goedgekeurd. Bilzen doet dat met privéconsortium TaaS. Oppositieraadslid Wouter Raskin (N-VA) heeft kritiek: “Met een privépartner erbij wordt dat een verdienmodel.” [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
Bazen mogen federale ambtenaren vanaf 1 februari niet meer na de normale werkuren opbellen. Dat staat in een omzendbrief van minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter (Groen) over het zogenaamde ‘recht op deconnectie’. De regering wil die regeling ook uitbreiden naar de privé. Wat denk jij? Is deze regel een goed idee? En moet de regel ook gelden in de privésector? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts en enkele politici ervan vinden. [naar artikel]
Federale ambtenaren mogen vanaf 1 februari niet meer na de normale werkuren worden opgebeld door hun baas. Dat staat in een omzendbrief van minister van Ambtenarenzaken Petra De Sutter (Groen) over het zogenaamde ‘recht op deconnectie’. Wat denk jij? Is de regel een goed idee? En moet die ook gelden in de privésector? Eerder vandaag lieten we onze experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN blijkt dat meer steden en gemeenten inzetten op trajectcontroles. Wat denk jij? Is het een goede zaak dat gemeenten zelf kunnen beslissen of en hoeveel trajectcontroles ze installeren? Eerder vandaag lieten we experts aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN blijkt dat meer steden en gemeenten inzetten op trajectcontroles. Wat denk jij? Is het een goede zaak dat gemeenten zelf kunnen beslissen of en hoeveel trajectcontroles ze installeren? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]
Na Bonheiden besteedt ook Bilzen zijn trajectcontroles uit aan een privébedrijf, dat 24 euro per boete ontvangt. In de Vlaamse meerderheid botst het over die privatisering van de verkeersveiligheid. [naar artikel]
De eerste twee trajectcontroles in Boechout zullen nog deze maand geactiveerd worden. De controles komen in de kernen van Boechout en Vremde vlakbij de basisscholen. De gemeente ging voor het project in zee met een privéfirma, maar het blijven wel de politie en Igean die de gas-boetes zullen afhandelen. [naar artikel]
In tegenstelling tot Bilzen, gaan buurgemeenten Riemst en Hoeselt nog niet in zee met het privébedrijf TaaS om op hun grondgebied trajectcontroles uit te voeren, ook al behoren beiden gemeenten tot dezelfde politiezone als Bilzen. [naar artikel]
Een groot deel van de opbrengst van de trajectcontroles die geïnstalleerd worden door gemeentebesturen, belandt bij privébedrijven. Dat bevestigt de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Het gaat over 24 euro per boete. "Gemeenten proberen controle te krijgen op sluipverkeer", zegt Hajo Beeckman, VRT-verkeersspecialist. [naar artikel]
Sinds vorig jaar zijn de trajectcontroles actief in Bilzen. De 12 camera’s in de deelgemeenten brachten tot nu toe 1,2 miljoen euro op. Dat de helft van dit bedrag terugvloeit naar een privébedrijf is volgens oppositie partij N-VA een onverdedigbaar verdienmodel. [naar artikel]
PS wil vrijwillig ontslag mét uitkering mogelijk maken om werknemers makkelijker van job te laten veranderen. Het idee maakt deel uit van een pakket van 25 voorstellen waarmee minister van Werk Pierre-Yves Dermagne de krapte op de arbeidsmarkt wil aanpakken. Wat denk jij? Is vrijwillig ontslag mét uitkering een goed idee? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. [naar artikel]
Privé-bedrijven die voor Vlaamse gemeenten trajectcontroles uitbaten, dwingen die gemeentes soms om geen verkeersdrempels meer te plaatsen of er zelfs af te breken. De bedrijven beweren namelijk dat die drempels ervoor zorgen dat ze geen correcte meting meer uitvoeren. Maar volgens tegenstanders heeft dat niks met verkeersveiligheid te maken, wel met winstbejag. Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, reageert in VTM NIEUWS: “Het kan niet de bedoeling zijn de nadruk te leggen op het innen van boetes, wel om ervoor te zorgen dat bestuurders de snelheidsregels naleven.” [naar artikel]
Trajectcontroles.: “In de Bleumerstraat, Neermolenstraat, Verloren Kost en de Weg naar As voeren we vanaf dit najaar trajectcontroles in”, aldus schepen van Verkeer Marc Vereecken (N-VA). “Uit snelheidsmetingen en de vragen van buurtbewoners blijkt dat dit een noodzakelijke ingreep is.” Petronella Zelissen (CD&V): “De Bleumerstraat is nu een woonerf met zone 20: het is toch niet logisch dat je daar nu 30 km per uur mag gaan rijden?” Vereecken: “Trajectcontrole is enkel mogelijk in zones vanaf 30 km per uur. Alle verkeersremmende maatregelen die we al namen in de Bleumerstraat boden geen soelaas. Dit is het ultieme middel.” Volgens Pieters was het geen goede zaak om een privéfirma voor de installatie en exploitatie in te schakelen. “Hoe hoger de boete, hoe meer ze opstrijken”, aldus Pieters. “Klopt niet”, antwoordde Vereecken, “er is een vast bedrag per boete afgesproken.” [naar artikel]
De politiezone Vlas (Kortrijk-Kuurne-Lendelede) is op de vingers getikt, omdat ze privébewakers had ingeschakeld voor politiewerk. De mensen van privéfirma Securitas mochten camerabeelden bekijken en burgers onthalen. Maar dat mag helemaal niet, zegt het Controleorgaan voor de Politionele Informatie nu. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.