Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet werkt aan een ambitieuze visie voor het spoor, Spoorvisie 2040, dat hij tegen de lente klaar wil hebben en aan de regering voorleggen. Het marktaandeel van de trein moet stijgen van 8 procent nu naar 15 procent en het vervoerde volume goederen moet verdubbelen tegen 2030. [naar artikel]
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) moet volgens coalitiepartner sp.a extra geld voorzien om stations toegankelijk te maken. Intussen klaagt werkgeversorganisatie Voka dat hij te lang talmt met zijn spoorvisie. [naar artikel]
Een verdubbeling van het aantal treinreizigers en het goederenvervoer, een betere dienstverlening en een nauwere samenwerking met bus, tram en metro. Er is al jaren sprake van, maar het nieuwe stappenplan “Spoorvisie 2040”, dat Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) vandaag bekendmaakt, moet schot in de zaak brengen. Het hele dossier moet het spoor stapsgewijs klaarmaken voor de toekomst. [naar artikel]
De ministerraad heeft vrijdag het licht op groen gezet voor Spoorvisie 2040, het plan waarmee minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) het spoorwegbeleid voor de komende 20 jaar richting wil geven. Doel is meer mensen en bedrijven op de trein te krijgen, met elke 15 minuten een trein rond de grote steden. [naar artikel]
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) werkt aan een ambitieuze visie voor het spoor, genaamd ‘Spoorvisie 2040'. De minister streeft ernaar om het marktaandeel van de trein te laten stijgen van 8 procent naar 15 procent. Ook het vervoerde volume goederen moet tegen 2030 verdubbelen. “De trein is goed voor het klimaat, onze verkeersveiligheid, onze economie, onze werkgelegenheid. Met de federale regering willen we van de trein de ruggengraat van onze mobiliteit maken”, klinkt het. [naar artikel]
Als het van de stad afhangt, openen de winkels in Hasselt elke eerste zondag van de maand de deuren. Er is bij minister van Werkgelegenheid Kris Peeters (CD&V) een aanvraag ingediend voor ‘toeristische erkenning’. Met zo’n erkenning mogen in theorie de winkels elke zondag open gaan. “Maar dat is zeker niet het plan”, zegt schepen van Lokale Economie Tom Vandeput (CD&V). “Een zondag per maand volstaat, bijvoorbeeld de eerste, maar dan wel alle winkels tegelijk en in heel Hasselt. Als we de erkenning op zak hebben, gaan we meteen onze handelaars contacteren om een draagvlak te scheppen.” [naar artikel]
In het provinciehuis is vanmorgen het Limburgs Agro Platform boven de doopvont gehouden. Dit platform moet de Limburgse land- en tuinbouw klaar maken voor de toekomst. [naar artikel]
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft Infrabel-CEO Benoît Gilson op de vingers getikt voor de laattijdige beslissing rond het stilleggen van grote delen van het treinverkeer vrijdagmiddag. De minister is 'not amused', laat zijn kabinet weten, al is de veiligheid van de reizigers wel de prioriteit. [naar artikel]
Nee, de Vivaldi-regering moet niet alleen de portemonnee opentrekken voor wie kreunt onder de exploderende energiefactuur. Ook voor het spoor moet ze met geld over de brug komen, vindt Mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo). Vier miljard euro om precies te zijn, voor de komende tien jaar. Het begrotingstekort van 23 miljard euro terugdringen? Niet prioritair. “Er is een tijd voor alles.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.