Amper enkele dagen nadat Renault aankondigde met waterstof te experimenteren om de actieradius van een elektrische auto te verhogen, gaat Polestar in zee met het ambitieuze Israëlische bedrijf StoreDot, dat batterijen maakt die “extreem snel” opladen. Polestar, een zustermerk van Volvo en een challenger van Tesla, wordt aandeelhouder en strategisch partner van StoreDot, wat betekent […] [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
Over twee jaar is een kwart van het Europese wagenpark elektrisch, maar de huidige Europese productie van de noodzakelijke accu's is ronduit embryonaal. De Europese Commissie wil snel een volwassen batterijenproductie zien. In het continent dat nu nog een blinde vlek is, lijkt het Belgische Umicore eenoog. [naar artikel]
Het kwik daalt stilaan weer richting vriespunt, en dus weet je best hoe je jouw auto goed kunt wapenen tegen stilstand en koude. Er worden veel trucjes gedeeld, maar die zijn niet allemaal even verstandig, zegt onze autojournalist Joost Bolle, die zin van onzin onderscheidt. “Zet ’s ochtends nooit je ruitenwissers aan met een groot pak sneeuw of - erger - ijs tegen de voorruit.” [naar artikel]
Ze gaan veel langer mee, laden sneller op en vliegen nooit in de fik. De vastestofbatterij is een grote belofte voor de toekomst. LionVolt uit Eindhoven haalde miljoenen euro’s binnen om er een te ontwikkelen. [naar artikel]
Een rookpluim van tientallen kilometers lang en een indringende brandgeur die tot in Nederland werd waargenomen: de brand bij de Willebroekse vestiging van recyclagebedrijf Belgian Scrap Terminal (BST) heeft vele duizenden mensen maandagochtend beziggehouden. De gevolgen voor het bedrijf zijn volgens het management gelukkig ‘beperkt tot quasi nihil’, de oorzaak zien ze bij een smeulende batterij die in de berg non-ferrometalen beland is. [naar artikel]
Het Chinese technologiebedrijf Betavolt kondigde eerder deze week aan dat het bezig is met de ontwikkeling van een nieuw type batterij voor onder meer smartphones. De batterij, die moet werken op nucleaire energie, zou maar liefst 50 jaar moeten meegaan en is kleiner dan een muntstuk, klinkt het in een persbericht. Wanneer de atoombatterij effectief op de markt komt kan het bedrijf nog niet zeggen. [naar artikel]
In de Edward de Denestraat in Assebroek is vanochtend omstreeks 7.45 uur brand uitgebroken in een flatgebouw. Het vuur ontstond op het [naar artikel]
Auto's op waterstof zijn een belangrijk spoor voor de toekomst, zegt Joost Kaesemans van Febiac. 'Maar ook elektrische auto's blijven veel voordelen hebben, zowel voor het milieu als voor de economie.' [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.