De accu is het duurste én het belangrijkste onderdeel van je elektrische fiets. Zonder batterij heb je immers geen trapondersteuning. Er zijn veel verschillende accu’s op de markt. Welke batterij kies je best en waar moet je op letten? [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
Het bedrijf BePowered uit Turnhout heeft een manier gevonden om stroom uit elektrische auto’s thuis te gebruiken. Via de Vehicle2home-toepassing kunnen mensen met een elektrische wagen op het werk de batterij opladen via zonnepanelen. De resterende stroom van de batterij kan ’s avonds in de eigen woning worden gebruikt. [naar artikel]
Wil je als klant goed geïnformeerd kiezen uit elektrische auto’s, dan weet je maar beter hoe groot de batterij écht is. Maar in de praktijk is die informatie niet altijd even makkelijk te vinden. “Niet alleen zijn er verschillende meetmethodes, zelfs de eenvoudigste data is niet altijd beschikbaar”, zegt onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. [naar artikel]
Het geothermiebedrijf Hita uit Geel heeft het kostbare metaal lithium ontdekt in het dieptewater van de Kempische ondergrond in Limburg. Lithium is nodig voor de productie van batterijen van elektrische auto’s en smartphones en de grondstof is bijzonder schaars. [naar artikel]
Alle autofabrikanten zijn op zoek naar het ei van Columbus: een batterij voor de elektrische auto die optimaal presteert, lang meegaat en het... [naar artikel]
Voor het eerst is een fabrikant er in geslaagd een batterij voor een auto te ontwikkelen die in vijf minuten volledig opgeladen kan worden. Dat meldt de Britse krant The Guardian. Elektrische auto’s kunnen met de vernieuwing even snel worden ‘bijgetankt’ als een benzine- of dieselauto. De batterij is ontwikkeld door het Israëlische bedrijf StoreDot […] The post Batterij voor elektrische auto laadt in vijf minuten op appeared first on Business AM. [naar artikel]
In het autotechnologisch centrum van hogeschool VIVES is dinsdagnamiddag een lithium-batterij ontploft. Twee studenten werden met lichte brandwonden in het aangezicht afgevoerd naar het ziekenhuis. Tijdens de bluswerken ontplofte ook een tweede batterij. “Het gaf trillingen tot aan de andere kant van het gebouw”, vertelt een docent. [naar artikel]
In het autotechnologisch centrum van hogeschool Vives in Kortrijk is dinsdagnamiddag een lithium-batterij ontploft. Twee studenten liepen hierbij lichte brandwonden in het gezicht op en werden afgevoerd naar het ziekenhuis. Tijdens de bluswerken ontplofte nog een tweede batterij. [naar artikel]
Misschien is het u al opgevallen? Als het koud is, loopt de batterij van de smartphone of elektrische fiets snel leeg. Die batterij is namelijk gemaakt van lithium-ion, een chemische samenstelling die heel gevoelig is voor extreme temperaturen. Daarnaast heeft de vrieskou ook een effect op de werking van de processor van uw smartphone. Kan u daar iets aan doen? [naar artikel]
De brandweer van New York deelt beelden van een brand om de inwoners van de Amerikaanse staat te waarschuwen. Ze tonen een winkelbrand die is ontstaan door een illegale lithium-ionaccu, een kleine oplaadbare batterij voor elektrische voertuigen die blijkbaar ernstige incidenten kan veroorzaken. “Als we zeggen dat niet-gereguleerde, illegale lithium-ion batterijen een gevaar vormen, dan menen we dat. Het zijn tikkende tijdbommen”, klinkt het op het X. [naar artikel]
Het geothermiebedrijf Hita uit Geel heeft het kostbare metaal lithium ontdekt in het dieptewater van de Kempische ondergrond in Limburg. Lithium is nodig voor de productie van batterijen van elektrische auto’s en smartphones en de grondstof is bijzonder schaars. [naar artikel]
Wat als de oplossing voor het tekort aan grondstoffen voor EV-batterijen zou zijn om gewoon accu’s zonder deze materialen te ontwerpen? Het Amerikaanse bedrijf Alsym Energy is erin geslaagd een batterij te bouwen zonder lithium, kobalt of nikkel. De kers op de taart? Ze is niet eens ontvlambaar. Het bedrijf, dat in 2015 werd opgericht, […] [naar artikel]
Audi Brussels heeft een sneltest ontwikkeld die in enkele minuten de toestand van een hoogspanningsbatterij van een elektrische auto kan beoordelen. Het resultaat van de analysesoftware geeft aan welke cellen en modules van de batterij nog gebruikt kunnen worden. [naar artikel]
De motor op batterij is wat je elektrische fiets onderscheidt van een gewoon exemplaar. Hij ondersteunt het trapwerk en maakt dat je sneller en verder kan fietsen zonder je moe te maken. Een goede accu om de motor van energie te voorzien is dus van vitaal belang wanneer je een e-bike koopt. Maar waar moet je op letten wanneer je een elektrische fiets koopt? Hoe zorg je ervoor dat de batterij zo lang mogelijk meegaat? En wat kost een nieuwe batterij? [naar artikel]
Op de parking achter de Sint Martinuskerk in Meeuwen is de eerste openbare elektrische laadpaal geïnstalleerd. Iedereen met een elektrische wagen kan zijn batterij aansluiten en via een betaalsysteem met een kaart stroom tappen. Hoe snel je een wagen kan opladen, is afhankelijk van de batterij. [naar artikel]
Afgelopen nacht heeft het gebrand in een appartementsgebouw in Borgerhout. Het vuur ontstond toen een batterij van een elektrische fiets ontplofte. De bewoners sliepen terwijl de batterij nog in het stopcontact zat. Niemand raakte gewond. [naar artikel]
Vlaanderen raakt niet uitgepraat over Jurgen (47) die zijn Tesla inruilt voor een benzineauto. In het debat over de elektrische wagens lopen de emoties zeer hoog op, zo blijkt. Welke kritieken zijn terecht, welke niet? Hoe komt het dat de batterij van zulke wagens veel zwakker lijkt dan autobouwers voorhouden? En wanneer worden elektrische auto’s eindelijk goedkoper? Professor Joeri Van Mierlo (VUB), dé autoriteit in België, beantwoordt al uw prangende vragen. [naar artikel]
Onze elektrische fiets houdt niet van de vrieskou. De batterij gaat ons minder lang ondersteunen bij het trappen en brengt ons zelfs 10 tot 30 procent minder ver dan we bij normaal weer gewoon zijn. De batterij is een kamerplant, die noch van extreme koude, noch van extreme warmte houdt. Maar wat kan je nu doen om je bereik bij koude toch op te krikken? [naar artikel]
Sneeuw en kou kunnen schadelijk zijn voor je elektrische fiets. “Onder het vriespunt ontstaat er condensatie in de batterij”, waarschuwt Mich Vergauwen van VAB. Hoe zorg je bij dit vriesweer dan optimaal voor je e-bike? De expert geeft concrete tips om jouw fietsbatterij beter te beschermen. [naar artikel]
De energie van zonnepanelen die je niet onmiddellijk kan gebruiken, kan je opslaan op een thuisbatterij. Wat kost zo’n batterij? Wat is de terugverdientijd en is zo’n batterij vandaag nog rendabel? En kunnen we de elektrische auto niet gebruiken als thuisbatterij? Docenten Frank Verelst van de AP Hogeschool en Geert Deconinck van de KU Leuven lichten toe. [naar artikel]
Dat een elektrische wagen voor veel mensen nog te duur is, komt in grote mate door de hoge prijs van de batterij. Verschillende fabrikanten spelen daarop in door batterijen te huur aan te bieden. Kan je de kosten zo echt drukken? Wat zijn de mogelijkheden? En hoe interessant is dat? We vroegen het aan voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium, de sectorfederatie voor elektrische mobiliteit. “Gemiddeld bedraagt de kostprijs van een batterij 25 procent van het voertuig. Door ze te huren, worden de kosten gespreid.” [naar artikel]
Batterijen zijn essentieel in zowel smartphones, laptops als elektrische auto’s. Het enige probleem is dat ze relatief lang moeten opladen, en vooral bij elektrische wagens is dat vervelend. Een Nederlands bedrijf heeft daar iets op gevonden: een batterij die in amper vijf minuten kan opladen. Maar hoe werkt die precies? En kan de gewone consument ze al kopen? [naar artikel]
Een batterij die in amper drie minuten is opgeladen en die ook nog eens twintig jaar meegaat. Welke eigenaar van een elektrische wagen zou daar niet voor staan springen? Het zou over een paar jaar zomaar kunnen. Onderzoekers van de universiteit van Harvard ontwikkelden de technologie daarvoor en de start-up uit Massachusetts heeft nu de licentie beet om ze ook te produceren. Een van hen spreekt van een “mogelijke gamechanger”. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.