Twintig keer zoveel ongevallen én zware ongevallen met speedpedelecs in vijf jaar tijd. Logisch, zou je denken. Er rijden ook meer mensen met een speedpedelec. Maar het aantal gebruikers ging in diezelfde periode maar maal tien. “Het is onzinnig dat een autorijbewijs je toelaat op een speedpedelec te rijden.” [naar artikel]
In vijf jaar tijd vertienvoudigde het aantal gebruikers van de speedpedelec. Opmerkelijk is dat er twintig keer zoveel ongevallen met die snelle elektrische fietsen gebeuren. Gebruikersorganisatie Speed Pedelec Vlaanderen pleit voor een apart rijbewijs voor speedpedelecs. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
"De markt van de speedpedelec is in volle ontwikkeling en dus zullen we ons daar allemaal aan moeten aanpassen. Zowel de fietsers op een speedpedelec als de andere weggebruikers." Dat zegt Jan Van Rooij van E-bikecenter Wildiers in Hasselt. Doordat het aantal speedpedelecs de voorbije jaren zo explosief is toegenomen, is het logisch dat er ook meer ongevallen mee gebeuren. Maar met een goede zichtbaarheid en aangepaste snelheid, kunnen er volgens Van Rooij al veel ongevallen voorkomen worden. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.” [naar artikel]
Het aantal ongevallen met speedpedelecs ligt erg laag, zo blijkt uit een analyse van het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Hoewel deze snelle elektrische fietsen hun reputatie tegen hebben, waren ze in 2021 betrokken bij amper 0,7 procent van alle ongevallen met letsel. Bij de slachtoffers blijkt de overgrote meerderheid mannen tijdens hun woon-werkverkeer te zijn. [naar artikel]
De zogenaamde vluchtelingencrisis is in feite een volksverhuizing zoals Europa die in geen eeuwen meer heeft meegemaakt, beweert de voormalige Tsjechische president Vaclav Klaus. En de gevolgen zullen desastreus zijn. 'U doet toch ook uw deur op slot wanneer u uw huis verlaat?' [naar artikel]
‘Plots zou Egbert Lachaert, die de nota-Magnette afbrandde, een sociaal beleid willen voeren’, zegt Bruno Tobback. ‘Waarom zouden wij zonder de PS in een regering moeten stappen die een trofee is voor de anderen?’ [naar artikel]
Waterbedrijf Vivaqua, dat Brussel van drinkwater voorziet en de riolen beheert, bezwijkt onder een schuldenberg. "Riolen onderhouden lukt nog amper. Elke maand zakt wel ergens in Brussel een stuk wegdek in", zegt de topvrouw van het bedrijf in De Standaard. De meeste Vlaamse partijen vragen dat het gewest en dus de Brusselse regering ingrijpt. Hoewel ze eigenlijk niet bevoegd zijn. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.