Het Laatste Nieuws

RECENSIE. ‘Queer as Folk’: “De ‘thumpa thumpa’ gaat onverminderd voort”

06/08/2022 - 17:21
"Was ‘Sex and the City’ vlak voor de eeuwwisseling de serie bij uitstek voor heterovrouwen die wilden smullen van de sekscapades van een handvol vriendinnen, dan was ‘Queer as Folk’ het onomfloerste equivalent voor de homoman. Nadat die eerste vorig jaar een reboot kreeg, is nu ook de laatste aan een heropleving begonnen. Eén waar -in tegenstelling tot ‘And Just Like That…’- Kim Cattrall wél in wou meespelen. Maar heeft deze nieuwe versie van ‘Queer as Folk’ op STARZPLAY nog iets te zeggen wat de twee voorgaande versies niet deden? En heeft het tussen een overdaad aan reeksen die steeds meer met LGBTQ+-thema’s uitpakken eigenlijk nog wel impact? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit."

1. Van ‘Queer Eye’ tot ‘Queer as Folk’: met deze titels kijkt u helemaal Pride-proof (10/08/2022 - Het Laatste Nieuws)

Brussel hing in mei al trots de vlaggen uit, de rest van de wereld volgde in juni en in augustus beleeft de Scheldestad met ‘Antwerp Pride’ traditioneel haar LGBTQ+-hoogmis. Maar een 15-jarige jubileum-editie met alle toeters, bellen, binders en pailletten is niet compleet zonder een even kleurrijk en inclusief tv-lijstje. Want ook vanop de bank kunt u zich vergapen aan op en top queer reeksen die beroeren, ontroeren, entertainen en informeren. Dat de optocht niet zomaar een bandeloos feestje is, maar begon als een opstand voor gelijke rechten en vrijheden leert u in de documentairereeks ‘Pride’ op Disney+. Waarna shows als ‘Queer as Folk’ op STARZPLAY, ‘Our Flag Means Death’ op Streamz en ‘It’s a Sin’ op VRT NU u met een lach en een traan de mensen achter het acroniem tonen. [naar artikel]

2. Paul Mescal over zijn personage in ‘All Of Us Strangers’: “Iedereen mag een queer-rol spelen” (15/01/2024 - Het Laatste Nieuws)

Paul Mescal (27) vindt dat heteroseksuele acteurs rollen van queer personages moeten kunnen spelen. Maar de Ierse acteur, die zelf een queer-rol speelt in ‘All of Us Strangers’, stelt wel dat het van belang is wie de film maakt en hoe de regisseur omgaat met de geaardheid van de personages. Dat vertelt hij in een gesprek met ‘The Sunday Times’. [naar artikel]

3. Wij zagen de nieuwe Pixar-show in Disneyland Parijs al: “Luid applaus toen Buzz Lightyear opsteeg” (11/07/2023 - Het Belang van Limburg)

Het verjaardagsoffensief van Disneyland Parijs gaat onverminderd voort. In ‘Together: a Pixar musical adventure’ komen figuren uit ‘Toy story’, ‘Finding nemo’ en andere klassiekers voor het eerst samen voor een visueel spektakel. Wij mochten ‘m al zien en werden weer eventjes kind. [naar artikel]

4. Megahartelijk weerzien in ‘Familie’: “Nieuw personage gaat voor heel wat spanning zorgen” (13/10/2021 - Het Laatste Nieuws)

De verjonging bij ‘Familie’ gaat onverminderd voort. In de aflevering van vanavond doet Kato haar intrede, een vriendin van Louise Van den Bossche. Ze leerden elkaar kennen op wereldreis. De Brusselse actrice Alix Konandu (Loslopend Wild) neemt de rol voor haar rekening. [naar artikel]

5. RECENSIE. ‘Peacemaker’: “‘Absurd’ en ‘debiel’ stonden bovenaan de briefing” (15/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

“Vrede is mijn prioriteit, maakt niet uit hoeveel mannen, vrouwen en kinderen ik ervoor moet kapotmaken”. De kans is groot dat Peacemaker niet uw favoriete personage uit ‘The Suicide Squad’ was. Hij is te dom om te helpen donderen en te gewelddadig om ‘een goeie’ te zijn. Maar in ‘Peacemaker’, de spin-off serie op Streamz, is de definitie van ‘held’ zo rekbaar als een elastisch pakje. Streamen of skippen? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

6. ‘Thuis’-actrices verrassen ‘Familie’-cast met cupcakes en bubbels voor 30ste verjaardag: “Doe zo voort” (20/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

De VTM-soap ‘Familie’ is volgende week jarig en dat zijn ze bij de openbare omroep niet vergeten. ‘Thuis’-actrices Tine Priem (33) en Daphne Paelinck (33) verrasten hun concullega’s met taart, bubbels én lieve wensen voor hun 30ste verjaardag. “Proficiat met jullie jubileum en doe zo voort!” [naar artikel]

7. RECENSIE. ‘Nurses’: “Een acuut geval van slechte, overgeromantiseerde ziekenhuisfictie” (13/08/2021 - Het Laatste Nieuws)

Zit u zodanig door de herhalingen van ‘Grey’s Anatomy’ en ‘ER’ heen dat u in de zoektocht naar een infuus aan ziekenhuisintrige zelfs ‘Spoed’ aan het herbekijken bent? Dan heeft u de loterij gewonnen. Streamz heeft niet één, maar twee seizoenen van de Canadese medische reeks ‘Nurses’ aan z’n aanbod toegevoegd. Of dit ziekenhuispersoneel ook een applausje verdient? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

8. RECENSIE. ‘Doe zo voort’: “Oudercontacten kunt u zo gek niet bedenken, tenzij u Lukas Lelie bent en het toch maar bedacht” (02/04/2022 - Het Laatste Nieuws)

‘De Luizenmoeder’ toonde al aan dat lagereschoolterreinen voor ouders een venijnige voedingsbodem kunnen zijn. In de nieuwe Streamz Original-reeks ‘Doe zo voort’ neemt stand-upcomedian Lukas Lelie de ondankbare taak op zich om als meester van het tweede leerjaar een uitputtende namiddag vol fictieve en komisch aangedikte oudercontacten in goede banen te leiden. Of u de nachtmerrie van iedere ouder -en schijnbaar ook leerkracht- van zo gevaarlijk dichtbij moet bijwonen zonder eerst popcorn in huis te halen? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

9. In ‘Hearstopper’ schuilt een boodschap die iedereen die bang is voor ‘woke’ of alles wat ‘queer’ is de kast opjaagt (04/08/2023 - Humo)

[naar artikel]

10. RECENSIE. ‘The Peripheral’: “De hoogdravende scifi-elementen lijken rechtstreeks uit de vuilbak van ‘Westworld’ geplukt” (24/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Als Prime Video ons uitnodigt voor een scifi-spektakel met Chloë Grace Moretz (‘Suspiria’) en Jack Reynor (‘Midsommar’) in de hoofdrol, aangevoerd door de makers van HBO-klepper ‘Westworld’, dan hebben we geen andere keuze dan op die uitnodiging in te gaan. Maar of deze adaptatie van de gelijknamige bestseller van auteur en ‘vader van de cyberpunk’ William Gibson ook echt op een fantastisch futuristisch feestje trakteert? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

11. RECENSIE. ‘Tell Me Your Secrets’: “Een drassig vertoon” (16/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

Wat hebben de handlangster van een seriemoordenaar, een serieverkrachter en de rouwende moeder van een vermiste jonge vrouw met elkaar gemeen? Ze worden in ‘Tell Me Your Secrets’ allemaal tot het uiterste gedreven in hun zoektocht naar verlossing. Maar is deze geheimzinnige thriller op Streamz van de producenten van ‘Big Little Lies’ en ‘The Undoing’ ook één waar u zich tien afleveringen aan moet vergapen? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

12. Bart De Wever over afgevoerde ‘queer iftar’ in De Roma: “We hebben geen concrete bedreigingen kunnen vinden” (27/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Was de afgelasting van de ‘Queer Iftar’ op 31 maart in de Roma veel gedoe om niets? Burgemeester Bart De Wever (N-VA) zorgde maandag in de gemeenteraad voor consternatie bij meerderheid en oppositie. “Onze politie heeft online niets gevonden dat wijst op concrete bedreigingen of intimidatie vanuit religieuze of xenofobe hoek.” Hij stak zijn ergernis over de organisatoren niet weg. [naar artikel]

13. RECENSIE. ‘Django’: “Deze spaghettiwestern met Matthias Schoenaerts is helaas niet al dente” (28/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

‘The Power of the Dog’, ‘Concrete Cowboy’, ‘Nope’. Cowboyfilms zijn aan een ronkende revival bezig. En met onder meer het schitterende ‘The English’ op Disney+ worden die tegenwoordig ook in serievorm afgevuurd. Nog zo’n westernserie is de gloednieuwe reeks ‘Django’. In deze remake van Sergio Corbucci’s spaghettiwestern uit 1966 steelt Matthias Schoenaerts de show als de blauwogige eenzaat Django. Of onze landgenoot de nieuwe John Wayne of Clint Eastwood kan worden? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

14. RECENSIE: ‘The Sex Lives of College Girls’: “Voor de seks moet u niet afstemmen” (22/11/2021 - Het Laatste Nieuws)

Met de woorden ‘sex’ en ‘college girls’ in de zoekgeschiedenis van uw werkcomputer kunt u al behoorlijk in de problemen geraken met uw werkgever. Gelukkig kunt u vanaf nu zeggen dat u gewoon hevige fan bent van ‘The Sex Lives of College Girls’, de nieuwste reeks op Streamz. Of deze dramedy met de zus van Timothée Chalamet in de hoofdrol het universiteitsantwoord op ‘Sex Education’ en ‘Sex and the City’ kan worden? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

15. RECENSIE. ‘La casa de papel’ seizoen 5 volume 1: “Van de Spaanse ‘Ocean’s Eleven’ naar een afgekalfde Amerikaanse schietshow” (04/09/2021 - Het Laatste Nieuws)

“Schaakmat, klootzak”. Met die gevleugelde woorden ging het vierde seizoen van ‘La casa de papel’ er ruim een jaar geleden uit. Het Netflix-misdaaddrama, dat van een lokale Spaanse productie met matig succes uitgroeide tot een internationaal fenomeen met fans over heel de wereld, gaat met z’n vijfde seizoen z’n laatste hoofdstuk in. Of u deze bende gehuld in rode overalls een laatste saluut moet brengen? Evelien Delgouffe zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]

16. Wc-verantwoordelijken Sven Mary en Joris Hessels kunnen hun taak niet ontlopen in ‘De Expeditie: Groenland’: “Meen je dat nu?” (11/02/2024 - Gazet van Antwerpen)

Het harde labeur in ‘De Expeditie: Groenland’ duurt onverminderd voort. Ook als ze in een hut slapen, zijn Sven Mary en Joris Hessels verantwoordelijk voor de wc en dat zullen ze geweten hebben. “Meen je dat nu?”, zucht Hessels wanneer expeditiebegeleider Henk-Jan hem op zijn plichten wijst. [naar artikel]

17. Ooit was hij ‘de rijzende ster’, tot hij plots van ‘t scherm verdween: wat is er gebeurd met Ides Meire? (19/12/2023 - Het Laatste Nieuws)

‘De parelvissers’, ‘Emma’, ‘Sara’, ‘Katarakt’, ‘David’. Er was een tijd dat je moeilijk om Ides Meire (39) heen kon op de Vlaamse televisie. Maar dan plots, ergens in 2012, stopt z'n tv-verhaal. Zelfs voor nauwe collega’s is het sindsdien gissen naar hoe het met hem gaat. ‘Dag Allemaal’ ging op zoek naar antwoorden. “Na z’n rol in ‘David’ is er iets veranderd.” [naar artikel]

18. RECENSIE. ‘The Devil’s Hour’: “Peter Capaldi schittert in een finale die voller zit dan een kerstkalkoen” (31/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Als we een lekker ouderwetse griezeltitel als ‘The Devil’s Hour’ horen, dan begint het in ons hoofd spontaan beelden te regenen uit ‘The Omen’, ‘The Exorcist’ en ‘Rosemary’s Baby’. Edoch, deze zesdelige thriller in dat heilige rijtje aan horrorklassiekers plaatsen, zou te veel eer zijn. Maar dat wil niet zeggen dat deze reeks op Prime Video, geproduceerd door ‘Doctor Who’-showrunner Steven Moffat en met diens ‘Twaalfde Doctor’ Peter Capaldi in een hoofdrol, niet z’n bovennatuurlijke verrassingen heeft. Of die ook uw tijd en aandacht waard zijn? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

19. Sarah Hertens, de Hasseltse relatietherapeut van ‘Blind getrouwd’: “Ik vond mijn nieuwe partner op Tinder” (02/12/2022 - Het Belang van Limburg)

Blind getrouwd zit erop, maar in haar eigen praktijk gaat het werk van de Hasseltse relatietherapeut Sarah Hertens (47) onverminderd voort. En het zijn niet alleen haar cliënten die wel eens met de liefde worstelen: “Toen mijn huwelijk in het slop zat en ik nog niet de moed had gehad om weg te gaan, zei ik regelmatig tegen mezelf: ‘Wat zit je de mensen nu theorieën te verkondigen terwijl je ze zelf niet toepast?’” [naar artikel]

20. ‘Blind getrouwd’-therapeute Sarah Hertens: “Dat ik mijn nieuwe partner op Tinder vond, is een clichéverhaal over de hele lijn” (02/12/2022 - Gazet van Antwerpen)

21. ‘Operatie Redding’ na lek in stadsarchief gaat onverminderd voort: “Tussen élke pagina moet een velletje keukenrol” (06/10/2023 - Het Nieuwsblad)

Bijna vier weken geleden stond de kelder van het stadhuis volledig blank. Honderden boeken uit het stadsarchief, sommige uit de 19de eeuw, liepen toen waterschade op. Vandaag zijn Pieter Deschoolmeester (42) en zijn team nog steeds bezig met ‘Operatie Redding’. Boek per boek, pagina per pagina. “Tussen élk blad moet een velletje keukenrol”, zegt de stadsarchivaris. [naar artikel]

22. “Zo zit er toch wat ‘Thuis’ in ‘Familie’”: Gerben en Arno schudden soapdecors door elkaar in ‘Security Checkers’ (16/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

“Oke, Gerben, gedraag je normaal”, zegt Arno The Kid tegen Gerben Tuerlinckx. In een nieuwe aflevering van ‘Security Checkers’ proberen de twee namelijk binnen te dringen op de set van ‘Thuis’. “Wij zouden voor ons programma graag de beveiliging van de ‘Familie’-studio’s op de proef stellen”, vertelt Gerben aan een ‘Thuis’-medewerker. “Daarom zou het leuk zijn om een decorstuk van ‘Thuis’ in het decor van ‘Familie’ te kunnen integreren.” Wanneer de medewerker instemt, gaat het duo op zoek naar een fijn voorwerp om mee te nemen. Een fles wijn misschien? [naar artikel]

23. STREAMINGTIP. ‘Queer Eye: Season 7’: make-overs in New Orleans (15/05/2023 - Het Laatste Nieuws)

Goed nieuws voor de fans van ‘Queer Eye’. Streamingdienst Netflix loste namelijk het zevende seizoen van de populaire make-overshow. Het recept bleef ongewijzigd: vijf homoseksuele mannen nemen het leven onder handen van deelnemers die dat nodig hebben. [naar artikel]

24. RECENSIE. ‘Echo 3’: “Ook een Michiel Huisman kan middelmatige keuzes maken” (28/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Michiel Huisman die naast Luke Evans schittert in een tv-serie gemaakt door de Oscarwinnende pen achter ‘The Hurt Locker’ en ‘Zero Dark Thirty’: dat ruikt verdacht veel naar prestige-tv. Maar of deze nieuwste brok suspense op Apple TV+ over gijzelende drugskartels ook genoeg ‘poeier’ heeft om u in extase te brengen? Of toch tien afleveringen lang z’n kruit verschiet? Evelien Delgouffe zoekt het in onze ‘Kijkgids’ voor u uit. [naar artikel]

25. RECENSIE. ‘De Kraak’: “Gene Bervoets beschikt dan wel over het nodige charisma, El Professor is hij nu ook weer niet” (01/12/2021 - Het Laatste Nieuws)

Gene Bervoets die de grootste bankroof ooit wil plegen? Jawel, da’s de verhaallijn van de nieuwe Streamz-reeks ‘De Kraak’. De acteur kruipt in de huid van de gewiekste bendeleider Alidor Van Praet, die graag zo’n 350 miljoen euro rijker wil worden. Een flauw afkooksel van ‘La casa de papel’ en ‘Ocean’s Eleven’ of straffe Vlaamse fictie? Bram De Brabander zoekt het in onze Kijkgids voor u uit. [naar artikel]