Op het Albertkanaal moeten schepen momenteel langer wachten dan normaal vooraleer ze voorbij een sluis kunnen varen. De wachttijden aan de sluizen kunnen oplopen tot maar liefst 4 uur. Boosdoener is de aanhoudende droogte. [naar artikel]
North Sea Port, de uitbater van de Gentse fusiehaven, vraagt schepen om minder lading mee te nemen om de diepgang te beperken. Door de aanhoudende droogte is de waterstand in het kanaal Gent-Terneuzen lager. De sluizen gaan ook minder open om te zorgen dat het water minder snel naar de zee loopt. Daardoor zijn er ook wachttijden voor de binnenvaart. [naar artikel]
Op het Albertkanaal liggen 65 schepen te wachten omdat ze niet door de sluizen kunnen door een staking van de sluiswachters. In 4 van de 6 sluizen op het Albertkanaal wordt gestaakt. Aan de sluis van Wijnegem liggen een 40-tal schepen te wachten. Ter hoogte van de sluizen in Genk, Diepenbeek en Hasselt in totaal een 25-tal. [naar artikel]
Op het Albertkanaal gelden extra maatregelen als gevolg van de aanhoudende droogte. Dat meldt de Vlaamse Waterweg op zijn website en wordt bevestigd door woordvoerster Liliane Stinissen. [naar artikel]
Honderden schepen liggen te wachten in het Panamakanaal. Door de droogte is er minder water beschikbaar om schepen door de sluizen te laten varen. Op bovenstaande beelden is te zien hoe de vrachtschepen allemaal op hun beurt wachten. Het kanaal is favoriet bij veel scheepvaartmaatschappijen omdat het kosten reduceert en reistijden verkort. [naar artikel]
Door de aanhoudende droogte neemt de Vlaamse Waterweg naast bepaalde preventieve, ook effectieve maatregelen om spaarzaam om te gaan met water en het toegankelijk te houden voor iedereen. Aan verschillende sluizen in Vlaanderen worden schepen daarom gegroepeerd versast, zodat er minder water verloren gaat, zo meldt de Vlaamse Waterweg op haar website. [naar artikel]
Het is lang aanschuiven aan het Panamakanaal, een belangrijke route voor schepen die de Stille Oceaan met de Atlantische Oceaan verbindt. Door de aanhoudende droogte, veroorzaakt door het natuurfenomeen El Niño, staat het waterpeil in het kanaal bijzonder laag. De wachttijd voor schepen is er al opgelopen tot zo'n 9 à 11 dagen. [naar artikel]
Honderden schepen liggen te wachten in het Panamakanaal. Door de droogte is er minder water beschikbaar om schepen door de sluizen te laten varen. Op bovenstaande beelden is te zien hoe de vrachtschepen allemaal op hun beurt wachten. Het kanaal is favoriet bij veel scheepvaartmaatschappijen omdat het kosten reduceert en reistijden verkort. [naar artikel]
Door de aanhoudende droogte zijn de waterkrachtcentrales aan het Albertkanaal in Wijnegem, Olen en Ham stilgelegd. Er gelden ook beperkingen en speciale maatregelen voor de scheepvaart op een aantal kanalen en rivieren. Dat meldt Liliane Stinissen van de Vlaamse Waterweg maandagmiddag. [naar artikel]
Op het Kanaal Gent-Terneuzen kan de scheepvaart opnieuw onbeperkt varen. De aanhoudende droogte van deze zomer zorgde voor een beperking van de diepgang voor schepen op het Kanaal Gent-Terneuzen. Ook gingen de sluizen minder vaak open. Door de regen van de voorbije dagen zijn alle beperkingen opgeheven. [naar artikel]
Door de aanhoudende droogte neemt de Vlaamse Waterweg naast bepaalde preventieve, ook effectieve maatregelen om spaarzaam om te gaan met water en het toegankelijk te houden voor iedereen. Aan verschillende sluizen in Vlaanderen worden schepen daarom gegroepeerd versast, zodat er minder water verloren gaat, zo meldt de Vlaamse Waterweg op haar website. [naar artikel]
De aanhoudende droogte is na vanavond voorbij, toch kunnen we de gevolgen nog lang voelen. Zelfs tot aan Kerstmis, want de voorbije hittegolf heeft de kerstbomen in de Ardense kwekerijen grote schade toegebracht, meldt de RTBF. [naar artikel]
HASSELTSinds mei heeft het veel te weinig – lees: amper – geregend. Onze bodem mist per vierkante meter liefst 280 liter water. De aanhoudende droogte leidt nu zelfs tot de invoering van ‘zomermaatregelen’: aan de sluizen in Bocholt en Lommel moeten boten weer gezamenlijk schutten, in Wallonië mogen ze hun auto niet meer wassen en in Nederland is er een sproeiverbod voor gewassen als cichorei. [naar artikel]
Door de droogte moeten alle boten in de provincies Oost- en West-Vlaanderen blokvaren aan de sluizen. Dat wil zeggen dat ze in groep wachten tot de sluis vol is en dan pas mogen oversteken. De maatregel was er al voor beroepsschepen, maar nu dus ook voor de pleziervaart. "Het varen mag opnieuw, maar er zijn wel beperkingen", legt Karen Buyse van de Vlaamse Waterweg uit. [naar artikel]
Er komt een trajectcontrole voor schippers. Hun snelheid wordt gecontroleerd aan zes sluizen op het Albertkanaal. Wie sneller vaart dan 15 per [naar artikel]
Vlaams minister van omgeving Zuhal Demir (N-VA) voert de strijd tegen de aanhoudende droogte op met de aanleg van een nieuw spaarbekken aan het Albertkanaal in Ranst. Het spaarbekken is goed voor drie tot vier miljoen extra kubieke meter water dat tijdens extreme droogte als reserve kan dienen voor de drinkwaterproductie. [naar artikel]
Omwille van de droogte neemt de Vlaamse Waterweg preventieve maatregelen om water te sparen op het Albertkanaal en de Kempense kanalen. Zo worden de waterkrachtcentrales op het Albertkanaal in de sluizen van Diepenbeek, Hasselt, Ham en Olen voorlopig uitgezet. [naar artikel]
Lees dit artikel: Californië getroffen door historische droogte Het grootste deel van het westen van de Verenigde Staten kampt met een intense droogte. Californië is een van de zwaarst getroffen staten. Op 22 juni 2021 verspreidde de droogte zich door heel de staat. Ongeveer 33 procent van Californië kreeg te maken met een extreme droogte. Droogte omvat abnormale lage hoeveelheden neerslag en bergsneeuw, […] Lees dit artikel: Californië getroffen door historische droogte [naar artikel]
Waterbeheerders nemen maatregelen om de gevolgen van de waterschaatste zoveel mogelijk te beperken. Het gegroepeerd schutten voor de pleziervaart op de Zuid- Willemsvaart aan de sluis in Bocholt en aan de sluizen op het kanaal Bocholt - Herentals geeft mogelijk wachttijden voor pleziervaartuigen tot een uur. [naar artikel]
Het scheepvaartverkeer in het Panamakanaal, op de grens tussen Centraal- en Zuid-Amerika, wordt bedreigd door droogte. Twee kunstmatige meren die het kanaal voorzien van water voor de werking van de sluizen, kampen met een groot watertekort. Daardoor moest de kanaalbeheerder al voor de vijfde keer dit droogteseizoen de toegang tot de handelsroute beperken. [naar artikel]
De Vlaamse Droogtecommissie gaat vanaf zaterdag 17 september de beperkingen voor schepen van de pleziervaart, die in Vlaanderen enkel nog samen met schepen van de beroepsvaart door de sluizen mochten, opheffen. Door de droogte gold er vorige week gedurende enkele dagen een tijdelijke uitzondering op het schutten van de pleziervaart, zodat alle vaartuigen terug naar hun thuishaven konden varen. [naar artikel]
De aanhoudende droogte zorgt in grote delen van Europa voor lage waterstand op de grote rivieren. De Vlaamse Waterweg nam daarom bijkomende maatregelen voor de scheepvaart op de Kempense kanalen. Schepen moeten zo veel mogelijk gegroepeerd versluisd worden en er geldt een diepgangbeperking. [naar artikel]
Sinds mei heeft het veel te weinig – lees: amper – geregend. Onze bodem mist per vierkante meter 280 liter water. De aanhoudende droogte leidt nu zelfs tot de invoering van ‘zomer’-maatregelen: aan de sluizen in Bocholt en Lommel moeten boten weer gezamenlijk schutten, in Wallonië mogen ze hun auto niet meer wassen en in Nederland is er een sproeiverbod voor gewassen als cichorei. [naar artikel]
Door de aanhoudende droogte zijn de waterkrachtcentrales aan het Albertkanaal in Wijnegem, Olen en Ham stilgelegd. Er gelden ook beperkingen en... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.