Er vallen opnieuw evenveel dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen als voor de coronacrisis. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias. In de eerste helft van dit jaar kwamen 231 mensen om het leven in het verkeer, dat is 39 procent meer dan begin vorig jaar. Vooral het aantal slachtoffers onder voetgangers is sterk gestegen: van 13 naar 35. Ook het aantal gewonden en het aantal letselongevallen neemt toe. Opvallend: het aantal letselongevallen waarbij elektrische steps betrokken zijn, is verdubbeld. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar vielen in Limburg één derde minder doden dan in vergelijkbare periodes buiten de coronacrisis en de lockdown. [naar artikel]
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer dinsdag van Vias Institute. In totaal 231 mensen kwamen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Het aantal omgekomen voetgangers bij ongevallen is meer dan verdubbeld: van 13 naar 35. [naar artikel]
Als voetganger of als fietser in Antwerpen van de ene kant van de oever naar de andere kant gaan is vandaag geen evidente onderneming. In de Sint-Annatunnel (ook wel bekend als voetgangerstunnel) zorgt een stroompanne ervoor dat de roltrappen aan weerszijden buiten dienst zijn. Tot overmaat van ramp is de lift aan de rechteroever van de Kennedytunnel (fietserstunnel) defect. [naar artikel]
15% minder verkeersdoden vallen er dit jaar te betreuren [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen in het algemeen op tien jaar tijd fors is gedaald (-18 procent), is het aantal ongevallen met senioren over dezelfde periode lichtjes toegenomen (+0,5 procent). Daardoor betreft nu al een op de vier verkeersdoden een 65-plusser, terwijl het 25 jaar geleden nog om een op de zes ging. Dat blijkt uit een analyse die Vias (het vroegere BIVV) zondag publiceert naar aanleiding van de Internationale Ouderendag. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.