09:34 Leverancierswissels, een complexere factuur en haperende software voor energiefacturatie zorgen voor vertragingen bij het uitsturen van eindfacturen. Op een moment van piekende prijzen tasten meer dan... [naar artikel]
Bijna een kwart miljoen Belgische gezinnen wacht al maanden op z’n jaarafrekening voor energie. Ondertussen blijven ze in het ongewisse over wanneer de factuur uiteindelijk komt en hoeveel ze zullen moeten betalen. “Zo komen nóg meer mensen in de problemen”, klinkt het. [naar artikel]
De Ombudsdienst voor Energie krijgt al maanden veel klachten binnen van consumenten over het uitblijven van eindafrekeningen. Volgens Ombudsman Eric Houtman gaat het zelfs om 30 procent van de klachten. De problemen zouden te maken hebben met de opstart van een nieuw dataplatform. Houtman dringt aan op een snelle oplossing, zeker in de huidige energiecrisis. [naar artikel]
De energiesector zit in zwaar weer en dat zorgt voor vragen. Wij legden enkele energie-experts uw vragen voor. Kies ik best voor een variabel of een vast tarief? Wanneer gaan de prijzen weer dalen? En hoe kan ik mij indekken tegen een hoge eindafrekening? U leest de antwoorden op deze en nog veel meer vragen hier. [naar artikel]
Er is één factuur die we dit jaar nog meer dan anders vrezen: de eindafrekening van onze stroom- en gasleverancier. Toch als je een contract hebt met een variabel tarief. "De Inspecteur" van Radio 2 bekijkt hoe die eindafrekening berekend wordt. Leveranciers kunnen niet sjoemelen, maar de vrees voor een hoge factuur is wel terecht. [naar artikel]
Heel wat mensen wachten al weken of soms zelfs maanden op de jaarafrekening van hun energie. De laattijdigheid van de eindfactuur zorgt voor onzekerheid, geen fijne situatie in deze crisistijden. Hoe komt het dat je lang moet wachten op de afrekening? En wat kan je doen? We vragen het aan Simon November, woordvoerder van Test Aankoop, en Marc Van den Bosch, directeur van FEBEG. [naar artikel]
“Ik ben boos, echt boos." En dus wordt de eindejaarsconference van Kamal Kharmach (31) z'n ‘kwaadste show tot nu toe’. De komiek vertelt in De Morgen over zijn frustraties over de staat van het land, maar ook over zijn kinderdroom om conferencier te worden en z'n interesse in geldzaken. “Ik zeg het bij wijze van boutade, maar ik stem liever op Tom Van Grieken dan op Conner Rousseau.” [naar artikel]
15 maart is de internationale dag van de consument. We staan dan even stil bij de rechten van de consument. Als er iemand is die het afgelopen crisisjaar heeft moeten strijden voor de rechten van de consument, dan is dat wel de ombudsman voor de energiesector. Bij De Inspecteur pleit hij om die rechten nog te versterken: "Er moet een financiële compensatie komen voor de klant als de eindafrekening te laat toekomt. De overheid moet daarmee aan de slag." [naar artikel]
Heel wat Belgen die vorig jaar hun voorschot op de energiefactuur drastisch zagen stijgen, krijgen bij hun eindafrekening honderden tot zelfs duizenden euro’s terug. Kasper, Bie en Bert tonen hun eindafrekening nadat ze te hoge voorschotten betaalden: “Het kan niet de bedoeling zijn om klanten voor bank te laten spelen.” [naar artikel]
In het vreselijke energiejaar 2022 verbruikten we het minst in 30 jaar tijd. En dat is niet de enige conclusie van de FOD economie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.