Het is koopjestijd voor Black Friday, maar eigenlijk proberen winkels, koffiebars of zelfs cinema’s je het hele jaar door te verleiden met allerlei ‘kortingen’ of trucjes. Ze proberen jouw financiële keuzes te beïnvloeden zonder dat je het zelf doorhebt. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels deelt daarom vijf vaak gebruikte trucs om te voorkomen dat je te veel geld uitgeeft. [naar artikel]
Concealer en foundation in één, sticks die op wangen en lippen mogen, potloden die je als eyeliner én oogschaduw gebruikt: je hebt geen tien producten nodig voor een frisse make-uplook. Less kan écht more zijn, ontdekt onze beautyjournalist. [naar artikel]
Vandaag de dag zijn het niet meer reclamespotjes, maar influencers die met de scepter slaan. Ze bepalen wat we dragen, smeren, eten. Kortom: waar stervelingen hun geld aan uitgeven. Maar op sociale media ontstaat nu een tegenbeweging van ‘de-influencers’ die juist het tegenovergestelde doen. Hun nobele doel: de (financieel) kwetsbare consument beschermen. “Mooie verpakking of niet, het is nog steeds rotzooi.” [naar artikel]
Koop je ook altijd meer dan je van plan was? Met deze truc van zakenman en medewerker van The New York Times Carl Richards is dat probleem verleden tijd. Het enige wat je nodig hebt om een leven lang bewust te shoppen: 72 uur tijd. [naar artikel]
Zeg géén vleesloze worst, als je ernaar streeft dat mensen meer plantaardig eten, noem een vegangerecht vooral geen vegan. Dat blijkt uit... [naar artikel]
Er zijn serums, oogcrèmes, retinol, hyaluronzuur, crèmes tegen cellulite, gezichtsmaskers en nog zoveel meer. Maar wat heb je écht nodig voor een gezonde, rimpelloze huid? Dermatoloog Ingrid van Riet geeft advies waar je iets aan hebt. Ze somt zes producten op die commerciële ‘quatsch’ zijn en die je beter vervangt door betaalbare alternatieven. “Dit soort masker reinigt je poriën.” [naar artikel]
December is hét moment om na te kijken of u alle uitgaven hebt gedaan die straks recht geven op een fiscaal voordeel. De belastingaangifte voor... [naar artikel]
Er zijn serums, oogcrèmes, retinol, hyaluronzuur, crèmes tegen cellulite, gezichtsmaskers en nog zoveel meer. Maar wat heb je écht nodig voor een gezonde, rimpelloze huid? Dermatoloog Ingrid van Riet geeft advies waar je iets aan hebt. Ze somt zes producten op die commerciële ‘quatsch’ zijn en die je beter vervangt door betaalbare alternatieven. “Dit soort masker reinigt je poriën.” [naar artikel]
Koning Winter heerst deze week over heel het land. Zo dalen de temperaturen ‘s nachts tot wel -8 graden Celsius. Maar je helemaal induffelen is blijkbaar géén goed idee. Slaapexperte Annelies Smolders vertelt hoe je toch lekker slaapt zonder ijskoude tenen en rillen in bed. “Vooral vrouwen in de menopauze laten deze lichaamsdelen zelfs best bloot.” [naar artikel]
Het aanbod in (online) winkels wordt met de dag overweldigender. Daarom testte de Britse consumentenorganisatie Which? in 2021 meer dan 4.500 nieuwe producten. Maar welke zijn nu echt de meest innovatieve, duurzame of budgetvriendelijke om in huis te halen? Deze tien vielen op in hun categorie en zijn hun geld dus zeker waard. [naar artikel]
Het was lang een zekerheid: regelmatig douchen, met zeep en shampoo. Maar op sociale media verkondigen steeds meer mensen dat zeep ons net méér doet stinken, omdat het onze huid en ons lichaam verstoort. Dermatologe Ingrid Van Riet verheldert welke badkamerproducten goed zijn voor je lijf en welke niet, en hoe je ingrijpt als je door slechte douchegewoontes te vet haar en een te droge huid hebt. “In de puberteit en menopauze heb je andere producten nodig.” [naar artikel]
Van slaapkamergeheimen naar financiële vrijheid: seksuologe Kaat Bollen (37) doet uit de doeken hoe ze haar carrière heeft omgezet in financieel succes. “Door éérst te sparen en pas iets te kopen wanneer je het geld bij elkaar hebt, leef je niet boven je stand én geniet je ook meer van je aankoop.” [naar artikel]
Plannen om je tuin winterklaar te maken? Tal van aantrekkelijke producten wachten je momenteel in het tuincentrum op. Maar wat heb je écht nodig? En wat laat je beter links liggen, ondanks de ‘promo’? Onze tuinexpert Laurence Machiels geeft tips en waarschuwt voor deze (dure) miskopen. [naar artikel]
Kleding met onrealistisch lage prijzen, grotere afvalbergen en kinderarbeid: mensen stellen zich steeds meer vragen bij fast fashion. Het is dus geen verrassing dat duurzame mode het almaar beter doet. Ook op TikTok is dat het geval: daar is de 333-methode nu heel populair. Dankzij deze heel simpele truc ga je duurzamer én origineler om met de kleren die je al hebt. [naar artikel]
Overkomt het je ook weleens? Je hebt een nieuwe jas nodig en je komt thuis met 2 paar schoenen en een broek. Of je kocht alweer theelichtjes terwijl je kast nog vol met kaarsen ligt. 't Is niet jouw schuld! Het is de schuld van professor Katelijn Quartier, retail expert aan de UHasselt. Want zij weet hoe je een winkel zo kan inrichten dat jij véél koopt. Waarom koop je zo vaak meer dan je nodig hebt? The post Waarom kopen we altijd meer dan we nodig hebben? appeared first on Knack. [naar artikel]
Oplichters proberen ons online op alle mogelijke manieren geld af te troggelen. De ‘huurmoordenaarsscam’ is daar het recentste voorbeeld van, maar er circuleren nog heel wat andere listige trucs. Dit zijn de meest voorkomende scams volgens het Centrum voor Cybersecurity. [naar artikel]
Autoconstructeurs hebben een nieuwe manier gevonden om geld te verdienen: de shop in de wagen. Voertuigen die met het internet verbonden zijn, zijn ook verbonden met de kassa en zo proberen automerken je ook na de verkoop geld te laten uitgeven voor extra opties. “In België alleen al draaien wij hier enkele miljoen omzet mee.” [naar artikel]
In modewinkels, warenhuizen en zelfs je lokale supermarkt: als het aan de Britse auteur Richard Shotton ligt, word je er overal ingeluisd. In zijn nieuwste boek ‘The Choice Factory’ doet hij trucjes uit de doeken die winkels gebruiken om je meer te doen kopen - ook al heb je eigenlijk maar een kleinigheid nodig. [naar artikel]
Uit een steekproef van de Europese Commissie blijkt dat 40 procent van de webshops trucs gebruiken om gebruikers te misleiden. Ze laten je bijvoorbeeld een aankoopbeslissing nemen die je anders niet zou nemen, verbergen belangrijke informatie, of proberen je zelfs schaamteloos op te lichten. Dit is hoe je je daartegen beschermt. [naar artikel]
Voedingsprijzen swingen vandaag de pan uit en één van de gevolgen daarvan is dat we met zijn allen proberen te besparen door meer huismerken in onze winkelkar te leggen. Maar waar komen die huismerken vandaan? Hoe kan het dat die zoveel goedkoper zijn dan A-merken? En hoe herken je dezelfde producten zodat je het goedkoopste exemplaar kiest? Retailexperts Els Breugelmans en Gino Van Ossel leggen uit: “Sommige huismerken van verschillende winkels zijn ook hetzelfde.” [naar artikel]
Voor de nieuwste oled-tv met een superieure beeldkwaliteit tel je al snel meer dan 1.000 euro neer, zeker als je ook wilt dat hij wat groter uitvalt dan je computerscherm. Lang niet iedereen kan of wil echter zoveel geld uitgeven aan een televisie. Expert Eric van Ballegoie van Technologiesite Tweakers gaat daarom op zoek naar vijf 55"-televisies die minder dan of exact 700 euro kosten. [naar artikel]
In de aanloop naar de zomer heeft Test Aankoop 22 antimuggenproducten getest. Opvallend: acht van die producten werken niet en zijn dus eigenlijk weggesmeten geld. Een aantal producten, al dan niet met DEET als actief bestanddeel, blijkt wel erg goed te werken, meldt de consumentenorganisatie vrijdag. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.