Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met fietsers is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Dat becijferde VIAS, het Instituut voor de Verkeersveiligheid. Een verklaring is er ook: steeds meer mensen gebruiken een twee- of driewieler om zich te verplaatsen. En de weginfrastructuur is daar niet altijd op voorzien. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar in West-Vlaanderen minder dodelijke verkeersslachtoffers gevallen, maar bij meer ongevallen waren fietsers betrokken. Dat is bekendgemaakt op fietsbeurs Velofollies in Kortrijk. [naar artikel]
Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, rekende uit dat het aantal ongevallen met fietsers blijft toenemen. Dat komt onder andere omdat er steeds meer verschillende soorten tweewielers rondrijden, zoals de speedpedelec, cargofiets of de deelstep. Dat schrijft De Morgen. [naar artikel]
Gent wil zich nog eens buigen over een mogelijk verbod op zware vrachtwagens in de ochtend- en avondspits. Dat zou dan vooral gelden op plekken waar er veel fietsers rijden. Zo'n maatregel kan helpen om zware ongevallen met fietsers te voorkomen, zoals er vanmorgen nog een gebeurde aan de Keizerpoort. Een jongen van 13 werd er op de fiets aangereden door een vrachtwagen, en raakte daarbij levensgevaarlijk gewond. [naar artikel]
Maandag start de eerste avondspits na de herfstvakantie grotendeels in het donker. Dat heeft natuurlijk te maken met het winteruur. Cijfers bewijzen dat er dan vaker ongevallen gebeuren waarvan vooral voetgangers en fietsers het slachtoffer zijn. De Fietsersbond, mobiliteitsorganisatie Touring en Brussel Mobiliteit geven concrete tips voor fietsers én automobilisten om aanrijdingen te vermijden. [naar artikel]
In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Heuvelland werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over een van de twee ongevallen. [naar artikel]
In het Rivierenhof in Deurne wordt voortaan de snelheid van de fietsers gemeten. Het park wordt veel gebruikt als fietsroute, maar wandelaars voelen zich er niet meer veilig. Snelheidsduivels veroorzaken soms ongevallen. [naar artikel]
Fietspaden waarop je in twee richtingen mag rijden zijn gevaarlijk, en een hoger aantal fietsers verlaagt net de kans op ongevallen met auto’s. Het zijn twee opvallende conclusies uit onderzoek van de Universiteit Gent, waarbij het verkeer in de stad Antwerpen onder de loep genomen werd. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
"De markt van de speedpedelec is in volle ontwikkeling en dus zullen we ons daar allemaal aan moeten aanpassen. Zowel de fietsers op een speedpedelec als de andere weggebruikers." Dat zegt Jan Van Rooij van E-bikecenter Wildiers in Hasselt. Doordat het aantal speedpedelecs de voorbije jaren zo explosief is toegenomen, is het logisch dat er ook meer ongevallen mee gebeuren. Maar met een goede zichtbaarheid en aangepaste snelheid, kunnen er volgens Van Rooij al veel ongevallen voorkomen worden. [naar artikel]
De Fietsersbond Gent houdt aan het begin van het academiejaar een pleidooi voor de invoering van de 'Deense stop'. Het is een handgebaar dat fietsers kunnen maken om aan te geven dat ze vertragen of stoppen. "Het kan helpen om ongevallen te vermijden, zeker nu er veel nieuwe en onervaren fietsers in de stad zijn", stelt de bond. [naar artikel]
De coronacrisis veroorzaakt een stijgend aantal ongevallen met chemische huishoudproducten zoals schoonmaak- en ontsmettingsmiddelen in huis. Sinds maart telt de FOD Volksgezondheid en het Antigifcentrum vijf keer meer ongevallen met handgels (1.003 ongevallen), drie keer meer ongevallen met andere ontsmettingsmiddel (556 ongevallen) en twee keer meer ongevallen met bleekwater (1.024 ongevallen). [naar artikel]
De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is vorig jaar met 18,8 procent afgenomen, tot 247. Daarmee is de Vlaamse doelstelling om het dodental in 2020 te beperken tot maximaal 200 niet gehaald. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) op basis van voorlopige cijfers van de federale politie. Opvallend: bij ongevallen met fietsers en lichte vrachtwagens waren er vorig jaar lichte stijgingen van het dodental (+3 doden in beide categorieën). [naar artikel]
Mobiliteitsclub VAB heeft vanochtend opvallend meer oproepen voor ongevallen binnengekregen via zijn alarmcentrale. De VAB-Wegenwachters moesten al 30 procent vaker tussenbeide komen voor ongevallen, vooral met blikschade. De regen heeft vele bestuurders verrast. Volgens VAB moeten automobilisten en fietsers ook nog wennen aan de koudere temperaturen en natte bladeren op wegen en fietspaden. Daardoor is […] Het bericht VAB tekent 30 procent meer ongevallen op door regenval verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias vandaag. Voetgangers en fietsers zijn de eerste slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias maandag. Voetgangers en fietsers zijn de eerste slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.