De Fietsersbond Gent houdt aan het begin van het academiejaar een pleidooi voor de invoering van de 'Deense stop'. Het is een handgebaar dat fietsers kunnen maken om aan te geven dat ze vertragen of stoppen. "Het kan helpen om ongevallen te vermijden, zeker nu er veel nieuwe en onervaren fietsers in de stad zijn", stelt de bond. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) stuurt een team van onafhankelijke experten uit na zware of dodelijke ongevallen om te onderzoeken hoe de verkeerssituatie er snel veiliger kan worden. "We willen voorkomen dat er meer ongevallen gebeuren." Een kruispunt in Gent is als eerste aan de beurt. [naar artikel]
Het onverwacht openslaan van autodeuren, kan kwalijke gevolgen hebben voor fietsers. Een Amerikaanse expert roept nu op om het "op zijn Nederlands" te doen. [naar artikel]
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
Een historisch kapelletje in Stoepe dat werd vernield door onbekenden betekent een flinke opdoffer voor de vzw Parochiale Werken. Op 8 september starten de Stoepedagen, een noveen dat al sinds de 17e eeuw jaarlijks wordt georganiseerd in het bedevaardsoord. “Het is misschien de aanleiding om zwaar verkeer dat dagelijks door deze beschermde site trekt, te verbieden”, zegt kapelbewaarder Bram De Sadeleir die het dagelijks beheer van de site opzich neemt." Want dat het kapelletje werd omvergereden, is ondertussen wel duidelijk. [naar artikel]
Fietspaden waarop je in twee richtingen mag rijden zijn gevaarlijk, en een hoger aantal fietsers verlaagt net de kans op ongevallen met auto’s. Het zijn twee opvallende conclusies uit onderzoek van de Universiteit Gent, waarbij het verkeer in de stad Antwerpen onder de loep genomen werd. [naar artikel]
Vanmorgen zorgde een ongeval met een vrachtwagen voor enorme schade in de Beverentunnel in de Antwerpse Waaslandhaven. Ironie: vanmiddag kondigde het Agentschap Wegen en verkeer (AWV), de beheerder van de tunnel, toevallig aan dat het vanaf maandag 2 december bij file het verkeer in die tunnel gaat “doseren”, net om ongevallen te vermijden. Wat is dat, "tunneldoseren"? [naar artikel]
"De markt van de speedpedelec is in volle ontwikkeling en dus zullen we ons daar allemaal aan moeten aanpassen. Zowel de fietsers op een speedpedelec als de andere weggebruikers." Dat zegt Jan Van Rooij van E-bikecenter Wildiers in Hasselt. Doordat het aantal speedpedelecs de voorbije jaren zo explosief is toegenomen, is het logisch dat er ook meer ongevallen mee gebeuren. Maar met een goede zichtbaarheid en aangepaste snelheid, kunnen er volgens Van Rooij al veel ongevallen voorkomen worden. [naar artikel]
Het parket geeft de vijver in Halle vrij, waar eind vorig jaar de 44-jarige Mohamed om het leven kwam toen hij twee broertjes wilde redden uit het koude water. Eén van de broers overleed later in het ziekenhuis. Het stadsbestuur bekijkt nu wat er kan gedaan worden om dergelijke ongevallen te voorkomen. [naar artikel]
Twee ongevallen op de E40 hebben vanmorgen het verkeer in de buurt rond Gent flink in de war gestuurd. In Zwijnaarde en in Drongen hadden de accidenten lange files tot gevolg. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Heuvelland werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over een van de twee ongevallen. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Op de Belgische snelwegen staat elke dag 26 kilometer kijkfile. Dat is een schatting van het verkeersinstituut Vias in Het Laatste Nieuws, op basis van cijfers in onze buurlanden. In die kijkfiles gebeuren vaak ongevallen en ze kosten de economie veel tijd en geld, en daarom vraagt Vias dat er bij zware ongevallen zogeheten "calamiteitenschermen" geplaatst worden. [naar artikel]
De stad Gent voorziet binnenkort filmpjes die studenten moeten tonen en leren hoe ze zich veiliger kunnen verplaatsen met de fiets. "Het is voor nieuwe studenten soms wennen, ze zijn rustiger verkeer in een dorp gewoon. De attitude in een stad is anders. Fietsers moeten ook rekening houden met tramverkeer", stelt de stad. De filmpjes zullen online verspreid worden. [naar artikel]
"Ik heb nog nooit iemand zo woest gezien, hij leek wel bezeten." Het getuigenis van twee fietsers in een zaak van zware verkeersagressie in [naar artikel]
In het centrum van Gent staan vanaf vandaag nieuwe fietswegwijzers. Die moeten fietsers helpen om nog gemakkelijker hun weg te vinden vanuit de binnenstad naar de deelgemeenten en de buurgemeenten van Gent. [naar artikel]
Vanaf 1 september mogen passagiers geen fietsen meer meenemen op de waterbus op de Schelde tussen het Steenplein in Antwerpen en Kallo tijdens spitsuren. "We moeten dan voorrang geven aan passagiers." Bij Katoennatie, vlak bij de halte in Kallo, betreurt de beslissing. "450 medewerkers maken er dagelijks gebruik van. Dat zijn 8 autobussen en tientallen auto's die we uit het verkeer haalden." [naar artikel]
"De Kortrijksepoortstraat– zo'n belangrijke as naar het station (van Gent-Sint-Pieters, n.v.d.r.) 'verboden voor fietsers' – hallo?". Het is de titel van het meest populaire voorstel uit Gent en bij uitbreiding Oost-Vlaanderen op jijkiest.be. Mathias De Clercq (Open VLD) en Filip Watteeuw (Groen-SP.A) laten weten dat ze niet van plan zijn om het huidige verbod op te heffen. [naar artikel]
Er komt kritiek op de versoepeling van de wegcode, die het verkeer normaal veiliger moet maken voor fietsers en voetgangers. De maximumsnelheid voor elektrische steps, rolstoelen en hoverboards wordt opgetrokken van 18 tot 25 kilometer per uur. Volgens Sandra Verelst, hoofd van de spoedafdeling van het UZ Leuven, is dat een slechte zaak. "We verwachten niet alleen een toename van het aantal ongevallen, maar ook van de ernst ervan." [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
De Gentse Fietsersbond vraagt de Vlaamse regering bij de start van het schooljaar om meer mensen in te zetten voor een beter verkeerslichtenbeleid. "Nu zijn er in heel Vlaanderen maar een handvol ambtenaren mee bezig." De Fietsersbond zegt dat het aantal dodelijke ongevallen met fietsers tot een derde kan verminderen met slimmere en betere verkeerslichten. Vlaanderen weerlegt de kritiek en stelt dat er de voorbije jaren al veel extra inspanningen zijn gebeurd. [naar artikel]
In Antwerpen zijn in 2 weken tijd 3 fietsers omgekomen nadat ze waren aangereden op een kruispunt. Onder meer de Fietsersbond pleit voor de invoering van "conflictvrije kruispunten". Hoe werken ze? En helpen ze fietsers inderdaad veiliger door het verkeer? [naar artikel]
De politie van Gent heeft de man opgepakt die 2 ongevallen veroorzaakte en wegvluchtte. De feiten dateren van vorige zondag. In Gentbrugge raakten 2 fietsers zwaar gewond, toen hij hen aanreed. En iets verder botste hij met een andere auto. Hij werd snel opgepakt, en bleek onder invloed te rijden. De onderzoeksrechter heeft hem aangehouden. [naar artikel]
Op de E34 in Melsele en in de Beverentunnel zijn twee zware ongevallen gebeurd die het verkeer zwaar in de war sturen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.